Ramalan

Manchester United 2-0 Leeds United

Ini merupakan satu lagi perlawanan di Old Trafford untuk Manchester United yang berada di tempat ketiga apabila mereka menentang Leeds United dalam Roses Derby pada hari Rabu. Anak buah kendalian Erik Ten Hag akan berusaha untuk mengekalkan prestasi cemerlang mereka dan mendaki tangga liga bagi mencapai matlamat untuk bersaing di Liga Juara-Juara UEFA pada musim depan.

Leeds akan berpeluang untuk menamatkan turutan tanpa kemenangan mereka apabila bertandang ke Old Trafford. Skuad kendalian Jesse Marsh berada di luar zon relegasi hanya atas perbezaan gol dan berdepan dengan situasi di mana mereka akan disingkirkan dari Liga Premier jika mereka gagal meraih sebarang keputusan positif dalam pelawanan ini.

Nota Penting

  • Manchester United berada dalam turutan enam kemenangan berturut-turut di laman sendiri musim ini. Dalam tempoh ini, mereka telah berjaya menjaringkan 13 gol dan hanya membolos dua kali.
  • Leeds United pula hanya mampu mengutip lima mata dalam perjalanan mereka ke tempat lawan musim ini. Mereka masih gagal mencatatkan sebarang kemenangan dalam empat perlawanan terakhir di laman lawan.

Panduan Prestasi: Manchester United

Selepas kekalahan dalam saingan liga kepada Arsenal di Emirates, United kembali ke arah kemenangan dalam persaingan domestik dengan menewaskan Crystal Palace. United berjaya bertahan untuk kemenangan itu walau selepas kehilangan Casemiro selepas beliau dilayangkan kad merah di separuh masa kedua.

Anak buah kendalian Erik Ten Hag kini tidak mampu menurunkan Casemiro untuk tiga perlawanan seterusnya termasuk perlawanan pada hari Rabu menentang Leeds dan kemudian perlawanan timbal balik di Elland Road, empat hari selepas itu.

Panduan Prestasi: Leeds United

Perlawanan ini bukan suatu pertemuan yang pasukan Leeds United mengalu-alukan terutamanya apabila pasukan tuan rumah berada dalam prestasi yang amat berbahaya pada masa ini. Tambahan pula, memburukkan keadaan itu lagi adalah mereka menghadapi lawan yang sama sekali lagi di Elland Road dalam tempoh empat hari.

Leeds United hanya berada di atas zon relegasi akibat perbezaan gol yang lebih baik berbanding Everton. Di samping itu, mereka perlu risau kerana pasukan-pasukan yang lain mengelilingi mereka kini memungut mata-mata penting dan kian mendaki carta liga. Menjelang akhir minggu, ada kebarangkalian besar di mana mereka mungkin jatuh ke zon relegasi jika mereka gagal mendapat sebarang keputusan memberangsangkan dalam empat hari ini.

Fakta Perlawanan: Manchester United lwn Leeds United

Sejak kembali ke Liga Premier pada musim 2019/2020, Leeds telahpun bertandang ke Manchester United sebanyak dua kali musim ini dan mengalami kekalahan teruk pada dua kunjungan tersebut.

Skor agregat daripada dua perlawanan tersebut adalah 11-3.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Marcus Rashford

Tiada siapapun yang mampu menghalang turutan jaringan gol pemain berusia 25 tahun itu buat masa ini. Golnya ketika menentang Crystal Palace pada Ahad lalu menjadikan jumlah pungutan golnya mencecah 10 jaringan dalam saingan liga.

Beliau akan sekali lagi akan menjadi sumber utama pencarian gol jika Manchester United ingin mengutip tiga mata penuh dalam perlawanan ini.

Rodrigo

Dalam musim ketiganya dengan Leeds, Rodrigo akhirnya kelihatan seperti pemain yang mereka tandatangani dengan harga €30 juta pada tahun 2020.

Sepertimana Rashford, Rodrigo berjaya meledak 10 gol dalam saingan liga musim ini. Beliau bertanggungjawab untuk 38% daripada jumlah pungutan gol Leeds United yang dijaringkan musim ini. Jika beliau gagal membolosi gawang De Gea di Old Trafford, berkemungkinan besar Leeds United akan pulang dengan tangan kosong.

Ramalan: Manchester United lwn Leeds

Kami meramalkan kemenangan 2-0 United ke atas Leeds kerana kami percaya bahawa Red Devils mempunyai keupayaan yang tinggi dalam gudang serangan mereka menentang lawan ini serta mereka kini berada pada tahap keyakinan yang amat tinggi berbanding Leeds United menjelang perlawanan ini.

Share.
Leave A Reply