Secara rasminya jendela perpindahan bulan Januari telah tutup dan titik pertengahan musim sudahpun tiba. Tambahan pula, ini adalah tempoh penting bagi semua pasukan kerana intensiti pertandingan amat tinggi apabila menghampiri penghujung kempen bola sepak ini.

Segala aktiviti pada Deadline Day atau hari terakhir jendela perpindahan amat hebat dan menghiburkan. Kesudahan yang sesuai dan penuh bersejarah bagi Liga Premier dalam jendela perpindahan musim sejuk kali ini.

Banyak pemain terkemuka berpindah kelab, ada juga kelab yang berebut untuk mendapatkan pengganti yang sesuai dan rekod yuran perpindahan juga dipecahkan kali ini. Artikel yang disediakan ini merupakan rumusan tentang segala yang telah berlaku pada hari terakhir jendela perpindahan serta memberikan anda kemas kini tentang beberapa ramalan berkaitan Liga Premier yang dibuat pada awal musim.

Suasana pada Deadline Day

Mari kita mulakan huraian suasana hari terakhir jendela Januari di bandar London!

Chelsea AKHIRNYA menandatangani Enzo Fernandez

Kebanyakan penyokong The Blues tentunya amat berpuas hati dengan kesudahan jendela perpindahan kali ini. Kebanyakan peminat bola sepak merasakan bahawa Chelsea mampu menandatangani pemain baru setiap 48 jam kerana sebahagian besar tawaran-tawaran tersebut hanya diumumkan pada bulan ini. Pasukan London itu adalah juara sebenar jendela perpindahan Januari, jadi wajarlah mereka mengakhiri bulan ini dengan hebat.

Enzo Fernandez, pemain tengah Benfica yang memenangi Piala Dunia baru-baru ini, merupakan calon utama untuk Chelsea dari awal jendela dan proses itu berlarutan sehingga hari terakhir. Malah, pada satu masa ia kelihatan seperti perjanjian antara Chelsea dan Benfica akan tercicir. Ini kerana muncul pelbagai kerumitan dan kesukaran antara dua kelab ini untuk mencapai satu persetujuan saksama tetapi akhirnya perpindahan ini disahkan hanya beberapa jam sebelum jendela perpindahan berakhir.

Akhirnya, perpindahan itu menyaksikan Chelsea memecahkan rekod perpindahan Britain. Mereka menandatangani pemain berusia 22 tahun itu dengan yuran sebanyak £105.6 juta dan memeterai sebuah kontrak sehingga 2031. Enzo merupakan pemain kesembilan Chelsea telah membeli dalam jendela ini. Di samping itu perbelanjaan mereka tidak kurang hebatnya, aktiviti perpindahan pada hari terakhir ini membawa perbelanjaan mereka kali ini mencecah lebih £280 juta.

Arsenal berpuas hati dengan Jorginho

Jendela perpindahan bulan Januari bagi pemimpin Liga Premier akhirnya tamat. Arsenal terpaksa melepaskan hasrat untuk memperolehi beberapa pemain hebat kerana segala harapan itu dibidas oleh Chelsea pada saat-saat terakhir. Perjanjian-perjanjian tersebut melibatkan Joao Felix dan Mykhaylo Mudryk. Di samping itu, mereka juga gagal menandatangani Moises Caicedo dari Brighton.

Akibat kekecewaan itu, mereka mengalihkan perhatian kepada naib ketua pasukan Chelsea, Jorginho. Pemain antarabangsa Itali itu menandatangani kontrak dengan Gunners dalam perjanjian bernilai £12 juta. Pemain berusia 31 tahun dan Arsenal berjaya memeterai kontrak untuk 18 bulan, dengan opsyen untuk melanjutkan kontrak tersebut setahun lagi. Namun itu, perpindahan ini tidak diterima baik oleh sebahagian besar penyokong Arsenal.

Sepertimana Leandro Trossard yang juga tiba pada musim sejuk ini, Jorginho bukanlah pemain pilihan pertama mereka tetapi Arsenal berjaya memeroleh khidmat seorang pemain yang berpengalaman dan berpengetahuan mendalam tentang saingan di Liga Premier. Tambahan pula, kebolehannya amat sesuai dengan corak permainan Arsenal di bawah kendalian Arteta.

Pedro Porro Joins Tottenham Hotspur

Selepas khabar angin yang perjanjian ini akan gagal dimeterai hanya sehari lalu, Tottenham berjaya memperoleh khidmat Pedro Porro. Pemain fullback itu meninggalkan Sporting Lisbon dan berhijrah ke Spurs secara pinjaman dengan yuran £5 juta dan mempunyai kewajipan untuk membelinya pada musim panas nanti dengan bayaran sebanyak £39 juta.

Pemain Sepanyol itu adalah pemain kedua Tottenham menandatangani pada jendela ini selepas mereka mengesahkan perjanjian Arnault Danjuma dari Villareal beberapa hari sebelum Deadline Day.

Manchester United lekas menandatangani Marcel Sabitzer

Takel teruk Andy Caroll ke atas Christian Eriksen dalam kemenangan Manchester United ke atas Reading semasa pertemuan mereka di Piala FA telah mengakibatkan pemain tengah Denmark itu cedera teruk dan terpaksa berehat sehingga akhir bulan April. Ini bermakna United terpaksa mencari pengganti Eriksen pada hari terakhir dan mereka berjaya mencari jalan penyelesaian.

Pemain kelahiran Austria itu tiba secara pinjaman dari Bayern Munich. Sabitzer menjadi pilihan utama bagi Manchester United walaupun pemain lain seperti Isco, Saul Niguez, Houssem Aouar dan Yannick Carrasco ditawarkan kepada United pada hari tersebut.

Dengan itu, imbasan mengenai aktiviti-aktiviti menarik semasa jendela perpindahan bulan Januari berakhir di sini. Sekarang mari kita beralih kepada beberapa ramalan yang dibuat pada awal musim dan apa yang telah terjelma setakat ini.

Ulasan pertengahan musim: Ramalan ditepati?

Newcastle akan menggapai slot kelayakan ke Eropah

Kami berpendapat bahawa ramalan ini  merupakan suatu ramalan yang tepat. Newcastle kini menduduki tempat ketiga dan tiga mata di hadapanTottenham Hotspur di tempat kelima. Setakat ini, Magpies makin menyerlah dalam corak permainan mereka, di samping memiliki rekod pertahanan terbaik dalam saingan liga.

Walaupun ada kemungkinan besar yang Newcastle mungkin tercicir dari slot empat teratas, mereka pastinya akan layak ke satu daripada tiga pertandingan di Eropah.

Usaha Manchester United meraih kedudukan empat teratas akan gagal

Kami merayu agar anda memberi peluang unutk menjelaskan ramalan ini. Apabila ramalan mengenai United dibuat pada awal musim, mereka hanya kalah dua perlawanan pertama dan membolos enam gol. Mereka kelihatan celaru dan bingung pada awal musim dan kami berpendapat bahawa mereka akan sekali lagi melalui suatu musim penuh pergelutan tetapi ramalan itu gagal ditepati.

Walaupun kebarangkalian situasi ini masih boleh berlaku, ia kelihatan semakin pudar kerana Erik Ten Hag telah membentuk sebuah pasukan yang bermain bola sepak dengan cemerlang. Mereka kini menduduki tempat keempat dan berada tiga mata di hadapan Spurs di tempat kelima dengan baki satu perlawanan terhadap kelab dari London Utara itu.

Di samping itu, pada masa ini United merupakan salah satu pasukan yang mempunyai turutan prestasi yang hebat di Eropah dan mereka tentunya akan percaya bahawa mereka mampu mengekalkan kedudukan di slot Liga Juara-Juara UEFA dari saat ini hingga akhir musim.

Arsenal akan kembali semula ke Liga Juara-Juara UEFA

Arsenal bukan sahaja telah menjamin satu slot ke kejohanan Liga Juara-Juara UEFA, tetapi dengan gaya permainan serta prestasi hebat mereka setakat ini, The Gunners jelas akan menjejak kaki ke kejohanan berprestij itu sebagai juara Liga Premier Inggeris.

Setelah memungut 50 mata daripada 19 perlawanan setakat ini, ini merupakan pertama kali dalam sejarah The Gunners di mana mereka menikmati suatu permulaan yang hebat dalam kempen liga premier mereka. Momentum dan keyakinan memihak Arsenal di samping memiliki skuad yang muda dan yang mempunyai keinginan untuk mencipta sejarah.

Haaland akan mencapai jaringan 30 gol musim ini

Selepas memungut 25 gol dalam 20 perlawanan setakat ini, beliau hanya memerlukan lima gol lagi bagi menepati ramalan kami. Pada kadar ini, Erling Haaland dari Manchester City berada pada landasan yang tepat untuk menjaringkan lebih 40 gol dalam saingan liga.

Haaland akan memecahkan rekod jaringan satu musim Liga Premier dengan mudahnya tetapi ia agak sukar untuk melihat jika beliau mampu menepati usaha itu dengan takhta liga masih jauh dari pegangan Manchester City.

Liverpool tidak akan meraih tempat ke-2

Liverpool kini berada di tangga kesembilan dalam carta Liga Premier. Ramalan yang dibentangkan awal musim adalah tepat. Pasukan ini masih bergelut dalam pelbagai aspek permainan mereka dan pendakian The Reds tidak kelihatan memberangsangkan.

Ia amat jelas yang keyakinan mereka terjejas akibat jadual yang ketat pada musim lepas selepas terlibat dalam setiap perlawanan yang ditawarkan. Keletihan dan kecederaan kepada pemain-pemain utama akibat kepadatan jadual pada musim 2021/2022 telah melelahkan semangat mereka dan kesannya dapat dilihat sepanjang kempen liga ini.

Suatu rombakan besar diperlukan jika mereka ingin mencapai matlamat untuk tamatkan musim ini di kedudukan yang lebih baik dan jika mampu, di slot empat teratas. Walau dengan segala harapan untuk mereka mencapai matlamat itu, kami masih tidak dapat melihat Liverpool menamatkan musim ini di tempat kedua.

Share.
Leave A Reply