Ramalan

Tottenham 1-3 Man City

Pada petang Ahad, 5 Februari, Tottenham Hotspur akan menerima kunjungan Manchester City di Stadium Tottenham Hotspur dalam pertembungan penting di bahagian atas carta liga – hanya 17 hari selepas pertemuan terakhir mereka.

Pada ketika ini Spurs menduduki tempat ke-5 dalam carta Liga Premier dan hanya ketinggalan tiga mata di belakang Manchester United walaupun bermain lebih satu perlawanan. Anak buah Antonio Conte akan berasa terdesak untuk mengekalkan tekanan ke atas Red Devils dalam perlumbaan untuk layak ke kejuaraan Liga Juara-juara UEFA pada musim depan.

Manakala pasukan pelawat pada hari Ahad jelas kelihatan telah menemui semula prestasi terbaik mereka. Selepas dua kekalahan berturut-turut kepada Southampton dan Manchester United pada pertengahan Januari, Citizens mengakhiri bulan itu dengan tiga kemenangan berturut-turut.

Kebangkitan semula prestasi skuad kendalian Pep Guardiola merupakan satu petanda buruk untuk pasukan lain dalam saingan liga, terutamanya Spurs yang merupakan lawan mereka seterusnya.

Nota Penting

Tottenham Hotspur adalah penjaring gol ketiga tertinggi dalam liga musim ini dengan jumlah 40 gol.

Mereka adalah satu daripada tiga pasukan yang menjaringkan 40 atau lebih gol setakat musim ini dan hanya saingan London Utara mereka, Arsenal dan pasukan lawan pada hari Ahad, Manchester City mengatasi pungutan gol tersebut.

Manchester City kelihatan agak hambar kerana mereka gagal melakar sebarang keputusan positif di tempat lawan dan telah tewas dua perlawanan berturut-turut.

Panduan Prestasi: Tottenham HotspurĀ 

Tottenham Hotspur jelas tidak konsisten dalam kempen liga musim ini. Mereka hanya mampu melakar dua kemenangan berturut-turut pada awal tahun dan diikuti dengan dua kekalahan berderet.

Kini mereka berada dalam situasi yang sama, iaitu selepas merekod dua lagi kemenangan berturut-turut dan kini berhasrat untuk mencatat kemenangan ketiga. Namun itu, perlawanan menentang Manchester City tidaklah semudah itu dan mereka terpaksa berusaha keras jika ingin mencapai kemenangan ketiga berturut-turut.

Kemenangan menentang pemegang takhta Liga Premier Inggeris mungkin akan menjadi pemangkin kepada kebangkitan semula kempen liga bagi Tottenham.

Panduan Prestasi: Manchester City

Baru-baru ini, rekod Manchester City di tempat lawan tidaklah membanggakan. Mereka telahpun ditewaskan dua kali dan kekalahan terbaru mereka adalah menentang pasukan dari bahagian enam teratas dalam carta liga. Kini mereka bertandang ke satu lagi pasukan dari top six. Namun, kali ini mereka kelihatan lebih yakin dan berani menghadapi cabaran itu.

Sejak kekalahan di Old Trafford oleh Manchester United, City telah meledak lapan gol dan hanya bolos dua kali. Empat daripada lapan gol itu datang dalam perlawanan timbang balik antara kedua-dua pasukan ini.

Fakta Perlawanan: Tottenham Hotspur lwn Manchester City

Tottenham telah memenangi tiga perlawanan terakhir dalam saingan liga di laman sendiri menentang Manchester City. The Citizens masih belum menewaskan Spurs di stadium mereka sejak 2018.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Harry Kane

Penyerang berbisa Tottenham Hotspur itu sedang melalui suatu kempen yang luar biasa tanpa sebarang sorotan kuat akibat aksi hebat yang dipertunjukkan oleh Erling Haaland. Tetapi, pungutan 16 gol dalam 21 perlawanan bukanlah sesuatu yang patut diperkecilkan.

Tentunya, dalam perlawanan besar seperti ini, Kane akan mempamerkan keupayaannya dan membuktikan yang beliau adalah penyerang paling unggul di England berbanding Erling Haaland.

Erling Haaland

Dengan kadar pengubahan gol dari peluang-peluang yang dicipta rakan sepasukannya, kemungkinan besar Erling Haaland boleh mencipta rekod baharu untuk pungutan gol tertinggi dalam satu musim Liga Premier.

Beliau telahpun menjaringkan 25 gol dalam 20 perlawanan dan hatriknya menentang Wolves dalam pusingan liga lalu meningkatkan keyakinan dirinya untuk meledak sekali lagi dalam perlawanan ini.

Ramalan: Tottenham Hotspur lwn Manchester City

Sepertimana yang dilakukan oleh Arsenal pada pusingan saingan liga yang lalu, Manchester City kini perlu bertandang ke stadium di mana mereka masih belum merasai sebarang kemenangan untuk tempoh masa yang lama. Walaupun Tottenham dilihat akan mengasak The Cityzens sepanjang perlawanan ini, namun skuad kendalian Pep Guardiola memiliki kebolehan luar biasa dalam gudang serangan mereka untuk membenamkan Spurs dan pulang dengan tiga mata penuh.

Share.
Leave A Reply