Keterujaan dari suatu kemenangan adalah segala-galanya bagi sebuah pasukan elit. Walaupun dalam sukan seperti bola sepak, suatu kemenangan perlu diperolehi dengan usaha gigih kerana ia tidak diberikan begitu sahaja. Namun itu, terdapat segilintir pasukan yang menganggap bahawa suatu kemenangan itu merupakan hak istimewa yang dimiliki mereka.

Musim demi musim, sebahagian besar penyokong tegar setiap pasukan hadir ke stadium mereka ataupun menonton di rumah dan menjangkakan setiap perlawanan perlu berakhir dengan kemenangan bagi pasukan sokongan mereka. Sesetengah pasukan meraih kemenangan dengan bermain bola sepak yang hebat yang mampu membidas segala asakan pasukan lawan manakala pasukan yang lain mengaplikasikan strategi di mana mereka akan mendominasi pasukan lawan dengan menyekat segala serangan dengan harapan untuk mencapai keputusan yang sama.

Penonton yang setia, sedar segala yang dipertunjukkan di atas padang kerana gaya permainan yang dipamerkan oleh pasukan-pasukan ini telah menyumbang kepada pelbagai corak keputusan, kemenangan, kejayaan serta yang paling penting, julangan piala.

Walaupun dalam dunia bola sepak, hierarki pasukan di puncak sesetengah liga telah pun diputuskan tetapi ada kalanya prestasi hebat itu tiba-tiba terhenti. Akan tiba satu tempoh apabila di mana sesebuah pasukan hilang identiti mereka dan gagal mempamerkan aksi seperti tahun-tahun terdahulu. Tambahan pula, pemain-pemain yang pernah beraksi bersungguh-sunggu di atas padang hanyalah bayangan lalu.

Mentaliti serta kemahuan beberapa pemain ini menjadi tanda tanya dan penyokong mereka yang kerap menyaksikan mereka melakar kemenangan berturut-turut kini meluahkan kekecewaan selepas melihat pasukan mereka melalui suatu tempoh di mana mereka gagal merekod keputusan positif secara konsisten, seperti sebelum ini.

Terdapat beberapa faktor yang dapat menerangkan mengapa kejadian ini seringkali berlaku kepada pasukan-pasukan elit.

Beban progresif yang melintasi musim

Intensiti serta tuntutan fizikal dan mental bola sepak di tahap tertinggi bermakna impak faktor-faktor tesebut amatlah tinggi dan sukar bagi pemain. Di samping itu, sebagai sebuah pasukan elit yang mempunyai matlamat besar untuk memenangi setiap perlawanan dan trofi, perlu bertungkus-lumus dan mencari jalan untuk mara ke pusingan seterusnya dalam setiap pertandingan, dengan itu, semakin banyaklah perlawanan yang perlu dimainkan setiap musim.

Pasukan elit memiliki ramai pemain hebat yang perlu terlibat dalam perlawanan-perlawanan penting terutamanya menjelang akhir musim. Tambahan pula, faktor lain seperti penglibatan pemain-pemain ini dalam kejohanan antarabangsa di mana mereka perlu mewakili negara mereka juga akan memberi kesan negatif. Ini kerana akan tiba satu masa apabila keletihan dan kecenderungan mengalami kecederaan menjadi tinggi.

Satu contoh terbaik untuk menonjolkan sentimen ini adalah pasukan Liverpool. The Reds adalah kelab paling berjaya, namun kini bergelut dalam perjalanan mereka di musim ini. Suatu ketika dahulu, Liga Premier dikuasai oleh Liverpool dan Manchester City tetapi pada ketika ini, lain pula ceritanya.

Selepas melalui sebuah musim di mana mereka menerja setiap perlawanan dan pertandingan, musim ini menyaksikan kemunduran The Reds. Mereka kelihatan lesu dan pameran hebat mereka musim lalu hanyalah khayalan.

Senarai kecederaan yang dialami Liverpool yang melibatkan pemain dari kesebelasan utama mereka tentunya adalah salah satu alasan yang menyumbang kepada kemunduran prestasi mereka. Sehubungan dengan itu, jika Liverpool gagal bangkit semula dari keadaan ini mereka berkemungkinan besar akan menamatkan kempen liga mereka di luar kelompok empat teratas. Pendek kata, situasi Manchester City dan Liverpool kelihatan amat berbeza berbanding musim-musim sebelum ini.

Kejayaan memberi keselesaan

Kejayaan yang dikecapi pada permulaan kitaran kemenangan sesebuah pasukan akan menyumbang kepada kemahuan serta keinginan untuk mengejar kejayaan yang tinggi. Ia adalah tempoh di mana kebanyakan pemain yang muda dan berbakat, berusaha gigih dan memerah segala titik peluh mereka ke atas padang bola dengan tujuan untuk membina dan meninggalkan sebuah legasi individu dan kolektif.

Kemahuan itu tidak dapat digantikan dan merupakan sebab utama apabila sesebuah pasukan itu meraih kemenangan demi kemenangan dan kemudiannya tiba satu detik di mana kelekaan mereka terserlah.

Keselesaan berada di puncak prestasi sesebuah pasukan ada kelebihannya. Namun itu, apabila pasukan itu berada di tahap itu, ramai pula yang inginkan cebisan kemajuan itu dan seringkali munculnya pencabar baru.

Setakat ini, selepas 19 perlawanan, Arsenal telah berjaya memungut 50 mata dan disebabkan pencapaian itu, mereka dilihat sebagai pencabar utama kejuaraan liga pada musim ini.

Skuad kendalian Mikel Arteta yang terdiri daripada ramai pemain muda masih menyumbangkan segala kebolehan mereka di atas padang. Itu adalah bukti bahawa projek pembangunan yang diketuai Mikel Arteta berjalan seperti yang dirancangkan.

Skuad termuda dalam liga dan tidak dinafikan mereka juga memiliki gaya permainan yang terbaik di England pada masa ini serta tidak menunjukkan sebarang keresahan dalam setiap perlawanan yang dilalui mereka.

Manchester City pula menduduki tempat kedua dan telah menjuarai empat daripada lima takhta Liga Premier. The Citizens melaui suatu musim yang baik tetapi baru-baru ini mereka kelihatan terlalu selesa, suatu penampakan yang telah dilaungkan kuat oleh Pep Guardiola.

Selepas kemenangan 4-2 mereka ke atas Tottenham Hotspur, beliau menyifatkan pasukannya sebagai pasukan yang “kurang berani, tidak bersemangat, serta tidak memiliki kemahuan untuk mencabar pasukan lawan dari minit pertama.”

Kritikan-kritikan yang dilemparkan beliau menjadi pembakar semangat bagi pemainnya untuk cabaran-cabaran yang akan datang tetapi ia masih terlalu awal untuk melihat sama ada segala kritikan beliau akan mendorong City untuk merapatkan jurang mereka dengan Arsenal.

Kerumitan hubungan antara pengurus dan pemain

Selepas memenangi tiga trofi Liga Juara-Juara UEFA berturut-turut bersama Real Madrid, Zinedine Zidane mengumumkan keputusannya untuk meninggalkan pasukan Sepanyol itu. Berita ini mengejutkan dunia bola sepak. Ini yang menyaksikan pasukan Zidane berjaya merekod sejarah dengan pencapaiannya bersama Madrid. Ramai bergelut dalam memahaminya situasi tersebut tetapi Zidane telahpun membuat keputusannya.

“Pemain-pemain perlukan sejenis perubahan. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada mereka, kerana akhirnya merekalah yang bertarung di atas padang. Ini adalah kelab yang amat mencabar, bukan mudah untuk mereka, dengan sejarah hebat ini. Kami sentiasa mahukan lebih usaha daripada pemain, dan tiba masanya apabila saya tidak boleh meminta lebih daripada apa yang telahpun diberikan oleh mereka. Mereka memerlukan suara lain untuk kembali menang lagi. Jika saya tidak nampak gambaran jelas bahawa kita akan terus menang, saatnya akan tiba apabila anda perlu berkata, ‘Lebih baik tinggalkan sahaja.'”

Apabila seorang pengurus mengendalikan sesebuah pasukan dan pemain yang sama untuk jangka masa yang lama, ada kemungkinan arahan dan gaya komunikasinya tidak memadai untuk memotivasikan pemainnya lagi. Pada ketika ini, kelab perlu membuat keputusan sama ada memilih antara menukar pemain dalam skuad tersebut atau melepaskan pengurus itu. Namun demikian, dalam kes ini Zidane membuat keputusan untuk tinggalkan Madrid.

Pada skala yang berbeza pula, pasukan Tottenham Hotspur menikmati tahun-tahun terbaik mereka di bawah Mauricio Pochettino. Mereka bermain dengan gaya permainan bola sepak terbaik dalam liga semasa beliau mengendalikan skuad itu. Tetapi, beliau dipecat pada tahun 2019, iaitu hanya beberapa bulan selepas membawa kelab London Utara itu ke perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA.

Berbeza dengan situasi Zidane – yang membuat keputusan sendiri untuk meninggalkan jawatan itu, pengurus Argentina itu menggesa suatu pelan pembinaan semula segera dikerjakan. Ini kerana beliau dapat menghidu serta merasa bahawa ideanya mungkin tidak lagi mampu menjadi sumber motivasi untuk pemainnya. Pelan tindakan itu gagal terjelma dan kedua-dua pihak terpaksa berpisah.

Jelas sekali, akan tiba masanya sesebuah kelab itu terpaksa melalui suatu proses rombakan penuh. Sama ada kerana kemungkinan pemain-pemain utama mereka gagal meneruskan prestasi mereka secara konsisten atau ia jelas bahawa pasukan-pasukan lain makin bergerak maju dan akan mengatasi mereka.

Beberapa pengurus yang hebat yang telah menghabiskan kerjaya mereka di satu kelab, telah menyelia beberapa proses rombakan skuad.

Ini membolehkan mereka menjayakan tempoh peralihan yang berbeza apabila berada di satu kelab. Sir Alex Fergurson merupakan individu terkenal mengeluarkan pemain utama seperti Ruud Van Nistelrooy dan David Beckham semasa mereka berada di kemuncak karier mereka dan United masih kekal berjaya walau dengan perubahan drastik seperti itu.

Detik-detik dalam sukan bola sepak tidak terhenti untuk sesiapa dan berkembang setiap hari. Untuk kekal konsisten setiap pasukan perlu merancang untuk masa hadapan, sekarang juga. Ini adalah untuk menjamin dan memastikan kejayaan berpanjangan.

Share.
Leave A Reply