What's Hot

Kandungan

  • Kemunculan false 9 atau 9 jadian – Apakah itu false 9?
  • Apakah itu false 9 dalam bola sepak – bagaimana ia mempengaruhi formasi pasukan?
  • Pemain mana yang mempopularkan posisi false 9 dalam bola sepak moden
  • Siapakah penyerang moden yang bukan false 9?
  • Adakah penyerang tengah tradisional semakin pupus?
  • Mengapa pemain penyerang perlu terlibat dalam fasa buildup atau pembentukan peluang?

Sejak bertahun-tahun, sukan bola sepak mengalami pelbagai perubahan yang ketara. Fasa peralihan yang dialami sukan ini, kini lebih moden dan akrab di kalangan peminat bola sepak. Ini kerana pelbagai aksi telah dicipta dan dipamerkan oleh pemain dan pengurus yang dilihat sebagai pengubah arus dalam bola sepak moden. Kejayaan yang mereka kecapi adalah sebab utama ramai mengikuti perjalanan mereka.

Bola sepak adalah sukan yang mudah tetapi cara kita menafsirnya akan sentiasa berubah. Aspek-aspek seperti bagaimana barisan defensif memulakan rentak permainan dari belakang hinggalah peranan pemain tengah kepada bagaimana pergerakan penyerang semasa fasa pembentukan. Dalam hal itu, ramai telah lahirkan strategi yang berbeza untuk mencapai hasil akhir iaitu menjaringkan gol.

Artikel ini akan tertumpu pada posisi yang boleh dikatakan mengalami perubahan paling banyak dalam era sukan ini,  iaitu penyerang tengah. Kami akan meneliti bila dan mengapa perubahan ini berlaku.

Kebangkitan false 9 atau 9 jadian – Apakah itu false 9?

Pemain false 9 merujuk kepada pemain yang bermain sebagai penyerang tengah tetapi posisinya berbeza dengan penyerang tradisional kerana mereka berlegar di ruang antara penyerang tulen dan barisan  midfield. Terma ‘false’ diberikan kerana pemain ini bergerak ke posisi yang tidak biasa diduduki oleh penyerang konvensional.

Apabila pemain ini berlegar ke bawah padang, mereka akan melihat untuk meningkatkan bilangan pemain serangan di tengah padang bagi mengatasi angka pemain di barisan pertahanan lawan. Ini membenarkan sesebuah pasukan untuk menambah opsyen hantaran di bahagian tengah padang yang membolehkan mereka bermain memintasi barisan defensif yang kompak.

Tambahan pula, satu lagi sebab mereka bergerak jauh ke bawah padang adalah untuk menarik pemain pertahanan lawan keluar dari kedudukan tipikal mereka. Apabila ini berlaku, pemain pertahanan lawan berasa celaru dan perlu cepat membuat keputusan seterusnya.

Pada saat ini, bahagian midfield menghadapi risiko didominasi oleh sebab pergerakan false 9.  Dalam pada itu, mereka perlu membuat keputusan sama ada untuk mengikut penyerang itu ke bahagian tengah atau kekal dan menunggu asakan dari pihak lawan.

Jika 9 jadian itu turun padang dan pemain pertahanan lawan tidak mengikutnya, false 9  tersebut boleh menerima hantaran bola di antara barisan dan kemudiannya berpusing ke arah gol. Ini meletakkan barisan pertahanan lawan dalam situasi yang amat rumit.

Sebagai alternatif, jika pemain pertahanan lawan telah memutuskan untuk mengikut penyerang tersebut ke bahagian tengah padang, pemain lawan itu secara tidak langsung terpaksa keluar dari posisi sebelumnya, tanpa menyedari pergerakan itu akan memberi pemain penyerang lain untuk beranjak ke ruang yang dikosongkan.

Apakah itu false 9 dalam bola sepak – bagaimana ia mempengaruhi formasi pasukan?

Dalam formasi yang melibatkan pemain false 9, pergerakan pemain ini mengganggu bentuk pertahanan lawan sambil mencipta beberapa laluan hantaran untuk pemain tengah bagi mengeksploitasi kelebihan pemain di bahagian midfield. Malah pemain dari bahagian sayap juga boleh membuat larian dari posisi mereka ke ruang yang dikosongkan pemain lawan akbiat pergerakan false 9.

Kedudukan false 9 sering diaplikasikan oleh pasukan yang minat menyimpan bola. Kebanyakan pasukan yang berfokuskan penguasaan bola cenderung memulakan fasa pembentukan peluang dari barisan defensif dan kemudian beralih ke bahagian midfield dan akhirnya ke final third. Corak permainan ini memberi masa kepada false 9 untuk memilih detik yang sesuai untuk melakukan pergerakan ke bawah padang dan mencari ruang untuk dieksploitasi.

Pemain mana yang mempopularkan posisi false 9 dalam bola sepak moden

Pemain yang menjadikan peranan false 9 itu terkenal adalah Lionel Messi. Ia amat nyata dan tiada sebarang persoalan mengenai pemain mana yang mampu menyerlah posisi false 9 ini. Semasa detik berinspirasi daripada Pep Guardiola pada perlawanan final Liga Juara-Juara UEFA 2009, pengurus Barcelona ketika itu menggerakkan Messi daripada kedudukannya di sayap kanan dan menukarnya dengan Samuel Eto’o, yang pada masa itu merupakan salah satu penyerang tengah terbaik dalam bola sepak.

Pergerakan taktikal ini bermakna Messi mampu bergabung dengan Xavi dan Iniesta di bahagian midfield dan strategi itu amat berkesan apabila pasukan Catalan itu mendominasi pasukan Sir Alex Fergurson dalam perjalanan mereka untuk melakar kemenangan 2-0. Sejak saat itu, perubahan ketara dapat dilihat pada landskap bola sepak moden.

Pasukan Barcelona yang amat dominan di bawah pimpinan Pep Guardiola menjadi tajuk utama di mulut peminat bola sepak. Lionel Messi dengan berjayanya merealisasikan peranan itu dan  mengejutkan seluruh dunia bola sepak walaupun beliau hanyalah seorang penyerang tengah dengan ketinggian 5’7 inci dan sifat fizikalnya tidak sesuai dengan profil penyerang pada era semasa atau sebelumnya.

Keupayaan itu bukan sahaja dibawa hebat oleh Messi tetapi disokong baik dari pemain lain seperti Xavi, Iniesta, Sergio Busquets dan seluruh pasukan Barcelona. Secara amnya strategi ini membuatkan Barcelona sebuah pasukan yang amat digeruni. Mereka berjaya merangkul dua trofi Liga Juara-Juara UEFA dan pelbagai lagi piala dengan bermain dengan sistem false 9 dan bola sepak moden melihat corak permainan itu sebagai suatu evolusi.

Nota Peringatan: Walaupun Messi mempopularkan peranan false 9, namun beliau bukanlah pemain pertama yang bermain sebagai penyerang tengah dalam bola sepak. Posisi False 9 digunakan buat pertama kalinya oleh Corinthians F.C, sebuah kelab di London pada akhir 1890-an dan diserlahkan oleh penyerang tengah mereka dengan nama G.O. Smith.

Beliau adalah pemain penyerang tengah yang bermain lebih seperti playmaker kerana peranan utama beliau adalah untuk menolong rakan sepasukannya menjaringkan gol. Beliau dikenali sebagai ‘konduktor’.

“False 9” moden

Cesc Fabregas – Barcelona/Sepanyol

Bekas pemain kebangsaan Sepanyol Fabregas, memainkan peranan itu untuk Barcelona di bawah Tata Martino tetapi pertunjukkan yang lebih ketara adalah apabila beliau bermain sebagai false 9 untuk Sepanyol dalam kejuaraan Euro 2012 mereka di bawah Vincente Del Bosque.

Secara semula jadi, Cesc Fabregas merupakan pemain tengah tetapi beliau dapat memenuhi peranan itu dengan lancar kerana beliau mampu mencipta kelebihan di bahagian midfield dan membuat hantaran kepada pemain lain di hadapannya.

Walaupun ada masa pasukan lawan mencuba menghalang hantaran oleh pemain Sepanyol itu, rakan sepasuka lain seperti Xavi, Iniesta dan Sergio Busquets masih mampu mencari ruang untuk menimbulkan masalah di zon-zon berlainan. Pemain pertahanan bergelut untuk mengatasi kualiti yang dimiliki Sepanyol terutamanya di kawasan tengah padang.

Fabregas menjadi pilihan utama dalam posisi itu berbanding penyerang ortodoks lain seperti Fernando Torres yang menjaringkan tiga gol dalam kejohanan itu.

Phil Foden – Manchester City

Pada usia mudanya, Phil Foden telah digunakan di beberapa posisi merentasi barisan serangan yang digubah Pep Guardiola dan cemerlang apabila beraksi dalam setiap peranan yang ditugaskan. Tempoh antara pemergian Sergio Aguero dan ketibaan Erling Haaland, Foden sering dimainkan sebagai false 9 untuk Manchester City.

Keupayaan teknikal serta tahap kesedarannya di atas padang membolehkan beliau bergerak ke dalam ruang antara garisan serangan dan midfield untuk menerima bola dan mencipta ruang untuk rakan sepasukan yang lain. Pemain antarabangsa England itu amat mahir dalam mengawal bola di ruang sempit dengan keupayaan menggeleceknya serta mempunyai kecerdasan untuk memberi hantaran tepat pada masa.

Karim Benzema – Real Madrid

Pemenang Ballon d’Or baru-baru ini merupakan penyerang yang terpaksa mengubah corak permainannya kepada peranan false 9. Usaha ini diperlukan untuk menampung kehadiran pemain lain seperti Cristiano Ronaldo dan ada kalanya, Gareth Bale. Oleh sebab itu, Benzema akan berlegar ke bahagian tengah sambil kedua pemain itu bergerak mendahuluinya.

Benzema kemudiannya akan menjadi penghubung antara bahagian midfield dan serangan. Beliau kemudiannya akan berusaha untuk mencipta peluang untuk Ronaldo dan Gareth Bale. Kedua pemain tersebut jelas mempunyai jumlah pungutun gol yang lebih hebat berbanding dengan pemain Perancis itu apabila kombinasi yang diberi gelaran ‘BBC’ bermain bersama-sama.

Selepas era BBC, Karim Benzema melanjutkan kebolehan itu dan berjaya menjadi penyerang lengkap yang kini mempunyai keupayaan untuk menjaringkan gol serta memenuhi peranan false 9 (beliau menjaringkan 44 kali dan merekod 14 bantuan musim lalu) dengan kerangka dan ciri fizikal seorang penyerang ortodoks.

Harry Kane – Tottenham Hotspur

Harry Kane merupakan seorang lagi penyerang yang berada dalam acuan sama seperti Karim Benzema. Beliau adalah penyerang yang mempunyai ciri fizikal dan kerangka penyerang tipikal dengan kebolehan menjaringkan gol dan juga memiliki keupayaan teknikal untuk turun ke bahagian tengah dan membantu mengekalkan penguasaan bola atau mencari rakan sepasukan lain yang berada dalam posisi yang lebih berbahaya.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, false 9 digunakan terutamanya dalam pasukan yang berfokuskan penguasaan bola. Namun itu, Harry Kane berjaya memainkan peranan itu untuk pasukannya yang mempratikkan taktik serangan balas dalam sebahagian besar permainan mereka. Di bawah Jose Mourinho dan kini Antonio Conte, Kane turun jauh ke bahagain midfield untuk menerima bola dalam fasa peralihan dan melakukan hantaran terus kepada Heung-Min Son atau mana-mana rakan sepasukannya yang berlari ke ruang di belakang barisan pertahanan lawan.

Siapakah penyerang moden yang bukan false 9?

Erling Haaland – Manchester City

Bintang Manchester City itu telah menyemarakkan kempen Liga Premier terbaru ini dengan berjaya meledak 20 gol dalam 25 penampilan pertamanya. Turutan ini telah menyaksikan beliau memecahkan pelbagai rekod berkaitan jaringan gol dan pemain Norway itu mungkin akan memecahkan beberapa lagi rekod sebelum musim ini berakhir tetapi, berbanding Phil Foden, Haaland bukanlah false 9.

Walaupun Haaland seringkali muncul di penghujung fasa pembentukan peluang, beliau masih bergelut untuk melibatkan diri dalam fasa peralihan pasukannya secara konsisten. Oleh sebab ini, Pep Guardiola amat tidak berpuas hati.

Oleh kerana kekurangan penglibatannya dalam fasa buildup, beliau amat bergantung pada servis daripada rakan sepasukan yang lain tetapi ada kalanya hantaran-hantaran itu boleh dihalang oleh pasukan lawan. Kekalahan mereka kepada Manchester United adalah contoh terbaik yang boleh mencerminkan senario ini.

Pierre-Emerick Aubameyang – Chelsea

Walaupun Aubameyang kelihatan sedang menuju ke penghujung kariernya, beliau berjaya menampilkan aksi yang hebat pada masa lalu. Beliau merupakan penyerang yang bermain di tepian barisan pertahanan lawan dan seringkali menggunakan kepantasannya untuk mencuri masuk ke ruangan di belakang barisan pertahanan lawan dan menerja gawang mereka dan menjaringkan gol.

Kai Havertz adalah pilihan utama sebagai penyerang tengah di Chelsea kerana pemain Jerman itu mampu bergerak bawah ke bahagian tengah dan mempunyai keupayaan teknikal untuk memenuhi keperluan seseorang pemain false 9. Ini merupakan ciri yang tidak dimiliki Aubameyang.

Victor Osimhen – Napoli

Penjaring tertinggi di Serie A Itali itu adalah antara penyerang yang paling dikagumi dalam bola sepak dunia oleh kerana kepantasan dan kekuatan fizikalnya serta keupayaan menjaringkan gol, yang kelihatan semakin baik setiap musim.

Beliau mempunyai potensi yang luar biasa tetapi gambaran terbaik penyerang Napoli itu adalah apabila beliau muncul di dalam kotak penalti dan dengan sendirinya mencipta ruang untuk menjaringkan gol atau ketika beliau berlari di belakang barisan pertahanan lawan. Beliau masih berusaha menambah baik kebolehannya tetapi setakat ini, masih belum memiliki kriteria untuk beraksi dalam peranan false 9. Kekurangan sifat ini mungkin merencatkan kebolehannya daripada mencapai tahap tertinggi.

Cristiano Ronaldo – Al- Nassr

Penyerang legenda itu kini bermain dengan kelab Al-Nassr di Arab Saudi tetapi tempoh Cristiano Ronaldo di Manchester United baru-baru ini adalah suatu bentuk pengajaran yang gagal menunjukkan peranan false 9.

Pemain Portugis itu berjaya meledak sebanyak 25 gol untuk Manchester United dalam penampilan keduanya sebagai penyerang tengah. Jumlah gol yang dipungut mungkin kelihatan bagus, namun ia jelas bahawa corak permainannya secara keseluruhan tidak memberangsangkan.

Ronaldo tidak memiliki ketajaman pemikiran untuk turun ke bahagian tengah padang pada masa yang sesuai, sebaliknya beliau memburu bola secara sia-sia dan gagal melakukan sebarang aksi positif selepas mendapat penguasaan bola. Senario ini, seringkali melenyapkan momentum gerakan serangan United dan menyebabkan formasi mereka tidak teratur terutamanya apabila menguasai bola.

Adakah penyerang tengah tradisional semakin pupus?

Adakah ia benar bahawa era penyerang tengah tradisional seperti Filippo Inzaghi, Micheal Owen, Ruud Van Nistelrooy dan baru-baru ini seperti Jamie Vardy, Romelu Lukaku kelihatan akan berakhir? Sebaliknya, peranan itu bergerak ke arah evolusi dan bukannya kepupusan.

Kini, lumrah seorang penyerang akan dinilai atas kemampuan mereka untuk menjaringkan gol. Pemain ini juga akan dinilai, sejauh mana mereka mampu menghubungkan corak permainan apabila mereka bergerak ke bawah padanga dan pelaksanaan teknikal mereka di bawah tekanan (mengelecek dan hantaran) dalam ruang yang sempit.

Keperluan untuk menjadi penyerang pada tahap tertinggi telah berubah dan evolusi itu akan diguna pakai pada peringkat remaja. Akademi-akademi belia akan berusaha untuk membentuk pemain mengikut imej penyerang-penyerang elit dan membantu pemain muda dalam memenuhi kriteria yang diperlukan untuk menjadi seorang penyerang elit.

Mengapa pemain penyerang perlu terlibat dalam fasa buildup atau pembentukan?

Ancaman gol dari sudut alternatif

Dengan kemunculan pemain seperti Thierry Henry, Cristiano Ronaldo, dan Mohammed Salah yang mampu menjaringkan gol sebagai pemain sayap, posisi penyerang tengah tidak lagi dilihat sebagai satu-satunya kedudukan yang menjadi sumber utama pungutan gol sesebuah pasukan.

Sebaliknya, dengan peningkatan bilangan pemain sayap yang mampu menjaringkan gol dalam permainan moden, keperluan kepada penyerang tengah berkurangan. Ini menyebabkan pemain yang berada di posisi ini terpaksa menajamkan lagi keupayaan serta kemahiran mereka untuk menyumbangkan lebih bantuan kepada rakan sepasukan yang lain dan lebih terlibat dalam fasa pembentukan peluang.

Bahagian pertahanan yang kompak

Struktur bahagian pertahanan merupakan salah satu aspek bola sepak yang terus berkembang dalam era moden ini. Apabila berhadapan dengan beberapa pasukan yang berfokus kepada penguasaan bola, pasukan lawan cenderung untuk berdiri teguh dan bertahan jauh ke dalam defensive third mereka. Strategi ini membolehkan pemain pertahanan berada sedekat mungkin antara satu sama lain agar tiada jurang untuk dieksploitasi oleh penyerang pasukan lawan.

Pasukan yang melancarkan serangan telah berjaya menghasilkan pelan tindakan yang berbeza untuk mencipta peluang bagi menjaringkan gol apabila berhadapan barisan pertahanan yang padat, dan peranan false 9 menjadi salah satu daripadanya.

Kelibat penyerang tradisional yang hanya menunggu sumbangan bantuan dari rakan sepasukan yang lain boleh lesap untuk tempoh masa yang lama dalam satu perlawanan kerana rakan sepasukan lain melalui fasa pembentukan atau buildup play dengan hanya 9 pemain menentang 10 pemain lawan. Apabila penyerang hanya muncul di akhir adegan ini, dia mudah disekat oleh pihak lawan kerana pemain pertahanan lawan akan sesakan ruang mengelilingi penyerang tersebut.

Cara alternatif untuk mengatasi senario ini adalah apabila penyerang tersebut meninggalkan kedudukannya dan beranjak ke posisi false 9. Ini membenarkan penglibatan pemain itu dalam fasa pembentukan dan pergerakan itu mampu mengheret pemain pertahanan yang bersamanya keluar dari posisi awal mereka untuk mencipta ruang yang mampu diisi oleh pemain serangan yang lain atau mencipta beban berlebihan di bahagian midfield dan menerima bola antara bahagian tengah dan barisan pertahanan.

Apabila false 9 mencelarukan struktur pertahanan sesebuah pasukan ia menjadi lebih mudah bagi pasukan lawan untuk memintasi bahagian-bahagian padat di atas padang dan mencipta peluang untuk menjaringkan gol.

Share.
Leave A Reply