Ramalan

Everton 0-3 Arsenal

Ini adalah perlawanan antara dua pasukan yang mempunyai tradisi hebat. Namun itu, kedua pasukan ini berada dalam keadaan yang amat berbeza sepanjang kempen liga musim ini.

Pasukan tuan rumah, Everton, menduduki tangga ke-19 dalam carta liga dan baru sahaja memecat seorang lagi pengurus iaitu Frank Lampard. Nampaknya keputusan- keputusan buruk yang diambil mereka selama ini malangnya tidak membawa sebarang manfaat kepada kemajuan kelab mereka. Dengan itu, sekali lagi mereka kembali dalam proses mencari pengurus baharu yang berupaya untuk menstabilkan situasi kelab mereka yang sudahpun retak teruk.

Sebaliknya, menjelang perlawanan ini Arsenal berada dalam turutan prestasi yang penuh bersejarah. Ini merupakan permulaan terbaik mereka dalam musim Liga Premier. Mereka kini berada lima mata di hadapan Manchester City yang menduduki tempat ke-2, dengan baki satu perlawanan.

Nota Penting

Everton telahpun merekod empat kekalahan berturut-turut di Goodison Park. The Toffees hanya mampu menjaringkan tiga gol sepanjang tempoh itu sambil membenarkan gawang gol mereka dibolosi sebanyak 10 kali di laman sendiri.

Arsenal masih belum ditewaskan di laman lawan dalam empat perlawanan. Kali terakhir mereka gagal memungut tiga mata penuh di tempat lawan adalah menentang Southampton di Saint Mary’s pada bulan Oktober.

Panduan Prestasi: Everton 

Everton menjejak kaki ke perlawanan ini tanpa memungut sebarang kemenangan dalam 10 perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan. Ia sudahpun dua bulan semenjak mereka merekod kemenangan terakhir di Goodison Park. Sejak hari itu, suasana di sekitar Goodison Park amat lesu dan mengecewakan.

Sebahagian besar sumber media telah melaporkan bahawa bekas pengurus Burnley, Sean Dyche bakal menjadi pengurus Everton yang baru. Mereka berharap untuk mengesahkan pelantikannya sebelum perlawanan ini.

Panduan Prestasi: Arsenal

Arsenal pula terpaksa menerima hakikat yang turutan tujuh perlawanan tanpa kalah mereka dalam semua pertandingan dihentikan oleh Manchester City dalam Piala FA Jumaat lalu. Ia adalah kekalahan yang mengecewakan di laman pesaing terdekat mereka. Namun itu, ia juga merupakan keputusan yang tidak memberi sebarang kesan terhadap kemaraan mereka ke takhta Liga Premier.

Skuad kendalian Mikel Arteta merupakan pilihan utama untuk meraih tiga mata penuh apabila mereka berkunjung ke Goodison Park hujung minggu ini.

Fakta Perlawanan : Everton lwn Arsenal

Everton telah memenangi dua perlawanan terakhir di tempat sendiri menentang Arsenal dan masih belum tewas menentang The Gunners di Goodison Park dalam lima pertemuan terakhir mereka. Kemenangan terakhir Arsenal ke atas Everton dalam saingan liga menyaksikan mereka menumpaskan Toffees 5-2 pada 2017.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Demarai Gray

Dalam pasukan yang jarang mempamerkan sebarang kualiti di atas padang, Demarai Grey telah menjadi salah satu sinar harapan bagi Toffees. Corak permainan yang dinamik dari bahagian sayap Everton telah menjadi sumber ancaman utama bagi menyala sebarang corak serangan untuk Toffees. Di samping itu, beliau juga merupakan penjaring terbanyak mereka dalam saingan liga.

Anthony Gordon, yang kini telah berhijrah ke Newcastle United, merupakan penjaring terbanyak bersama Gray, mereka masing-masing telah merekod tiga gol dalam saingan liga. Dengan pemergian Gordon, terdapat tekanan tambahan ke atas bahu pemain berusia 26 tahun itu bagi menyudahkan peluang-peluang yang akan terbentang, walaupun sedikit. Beliau perlu berada pada tahap tertinggi jika ingin membantu pasukannya keluar dari zon relegasi.

Eddie Nketiah 

Pada pusingan saingan liga yang lalu, pemain berusia 23 tahun itu berjaya meledak dua gol, termasuk gol kemenangan pada masa-masa kecederaan dalam kejayaan besar mereka menentang Manchester United.

Nketiah telah menjaringkan empat gol dalam lima perlawanan terakhir dalam saingan Liga Premier dan tentunya bersedia untuk mengambil langkah kanan dan berusaha memungut jaringan sekali lagi selepas gagal membolosi gawang Ortega pada perlawanan Piala FA menentang Manchester City pada minggu lepas.

Ramalan : Everton lwn Arsenal

Walaupun kelihatan Everton mungkin meningkatkan prestasi mereka dengan perlantikan pengurus baru dalam hari-hari akan datang. Namun, ia tidak kelihatan yang Everton mampu meraih sebarang keputusan positif dalam perlawanan ini. The Toffees tidak kelihatan yakin dengan kebolehan mereka sebagai suatu unit kolektif. Oleh itu, kesimpulannya jelas dan Arsenal akan cuba mengambil kesempatan dan menimbulkan suasana hambar di Goodison Park supaya penyokong Everton sendiri berpaling tadah terhadap kelab kesayangan mereka.

Dengan itu, kami meramalkan bahawa Everton akan ditewaskan dan Arsenal akan pulang dengan keputusan 3-0.

Share.
Leave A Reply