Arsenal terlepas peluang menandatangani Mykhailo Mudryk, sasaran utama mereka semasa jendela perpindahan di bulan Januari. Malangnya, Mudryk memilih untuk berhijrah ke Chelsea. Ini berlaku walaupun selepas The Gunners menerajui perjanjian ini pada awalnya dan kelihatan menjadi pasukan utama bagi penyerang Ukraine itu.

Kegagalan memetrai perpindahan ini menyebabkan sebahagian besar kontinjen penyokong The Gunners kecewa dan berasa gelisah selepas melihat kelab mereka sekali lagi tercicir dalam memperolehi sasaran utama mereka. Namun itu, tindakan bernas Edu dan Arteta cepat terlaksana apabila mereka berjaya mengalihkan perhatian mereka ke arah penyerang Brighton, Leandro Trossard.

Arsenal kemudiannya berjaya menandatangani pemain sayap kelahiran Belgium itu dengan bayaran yang dilaporkan sekitar £26 juta.

Leandro Trossard muncul di masa yang tepat untuk Arsenal serta pada harga yang murah ketika The Gunners jelas perlu menambah baik kualiti skuad mereka, sepertimana tuah anak buah Mikel Arteta sepanjang musim ini.

Rahmat di sebalik kegagalan menandatangani Mudryk oleh Arsenal

Tidak dinafikan yang Mudryk merupakan pemain yang memiliki bakat dan potensi yang hebat tetapi kebolehan beliau masih belum terbukti di peringkat Liga Premier. Oleh sebab itu, ia amat sukar untuk menentukan sejauh mana prestasinya akan berkembang dalam musim pertamanya di Liga Premier. Tambahan pula, persoalan bagaimana beliau akan dapat mengasimilasikan corak permainan Chelsea tanpa sesi pramusim masih menjadi tanda tanya.

Sememangnya, sebuah kelab mengambil risiko apabila mereka memutuskan untuk menandatangani mana-mana pemain tetapi risikonya lebih ketara apabila mereka berbuat demikian dengan bakat yang lebih muda. Buat masa ini, kelihatan ruang kesilapan bagi The Gunners amat kecil.

Arsenal sedar bahawa sebab utama urusan di jendela perpindahan ini adalah untuk mengukuhkan kedudukan dalam carta liga serta meningkatkan peluang rotasi skuad mereka untuk baki musim ini di mana mereka akan bersaing dalam pelbagai pertandingan domestik serta pertandingan di Eropah.

Setakat ini, ia jelas bahawa kejuaraan Liga Premier adalah keutamaan bagi mereka dan suatu masa akan tiba apabila terdapat keperluan untuk penggiliran skuad bagi mengelakkan keletihan atau terdapat insiden pergantungan pemain.

Kemasukan pemain seperti Trossard, yang jelas antara pemain terbaik dalam liga ini bukan sahaja memiliki pengalaman luas dan pemahaman tentang intensiti Liga Premier tetapi beliau berada dalam puncak keupayaanya pada umur 28 tahun dan aspek ini mampu membantu Arsenal merangkul kejuaraan liga. Suatu urusan yang celik dari pengurusan The Gunners.

Apakah yang boleh ditawarkan oleh Trossard kepada corak permainan Arsenal?

Trossard adalah pemain yang mampu bermain di mana-mana posisi melintasi bahagian serangan. Fleksibiliti dan kebolehannya bermain dalam pelbagai posisi bermakna Arsenal tidak perlu risau jika terdapat komplikasi dalam bahagian itu. Sepertimana Takehiro Tomiyasu yang diturunkan bila-bila masa akibat fleksibilitinya bermain dalam pelbagai posisi apabila diperlukan. Tambahan pula, pemain Belgium itu juga telah memungut tujuh gol dan dua bantuan dalam 16 perlawanan musim ini dan jelas kelihatan berada prestasi yang amat memberangsangkan.

Jika senario menandatangani Mudryk itu berlaku, agaknya mereka mungkin tidak mampu menandatangani pemain pertahanan Spezia, Jakub Kiwior. Bek pertahanan tengah yang ditandatangani dengan harga sekitar £20m. Tindakan membeli pemain seperti Jakub, merupakan aspek penting dalam memenuhi keperluan rotasi skuad terutamanya apabila saiz skuad dan kualiti pemain di bangku simpanan masih suatu tanda tanya bagi Arsenal.

Prestasi Arsenal pada masa ini tidak mungkin dikecapi tanpa skuad yang jelas boleh beraksi secara konsisten. Konsistensi prestasi kesebelasan utama serta pemahaman pemain mengenai peranan spesifik mereka adalah sebab utama Arsenal berjaya mencapai tahap ini.

Dalam pada itu, jika mereka membeli atau tidak, Arsenal masih akan kekal sebagai pasukan paling hebat dalam liga serta pasukan utama untuk merangkul kejuaraan musim. Kehebatan The Gunners amat menggerunkan.

Share.
Leave A Reply