Ramalan

Arsenal 2-1 Manchester United

Musim lalu melihat dua gergasi bola sepak Inggeris ini menamatkan saingan liga di kedudukan yang mengecewakan dalam carta liga. Lapan bulan selepas keperitan itu, mereka kini merupakan pesaing utama dalam perlumbaan takhta kejuaraan liga. Perubahan yang ketara dalam satu musim untuk Arsenal dan Manchester United.

Pada satu ketika, kedua pasukan ini merupakan penanda aras untuk kecemerlangan bola sepak Inggeris dan tetapi gelaran tersebut lenyap di kalangan kelab-kelab elit yang lain. Kini kedua-dua pasukan melalui kebangkitan semula dan ingin menuntut semula zaman kegemilangan mereka sebagai pesaing utama dalam perlumbaan ini. Pada hari Ahad ini, pertemuan Arsenal dan Manchester United kembali membawa makna signifikan kepada keterujaan saingan liga.

Nota Penting

  • Arsenal adalah satu daripada dua pasukan yang belum tewas di laman sendiri musim ini. Manakala, Newcastle United merupakan pasukan kedua.
  • Mereka telah menjaringkan 23 gol dan hanya bolos lapan di Stadium Emirates. Jumlah ini memberikan mereka perbezaan gol +14 yang hanya Manchester City mengatasi rekod ini dalam liga.
  • Walaupun Manchester United berada dalam turutan tiga perlawanan tanpa kalah di tempat sendiri, mereka masih belum meraih kemenangan di laman lawan yang melibatkan pasukan dari enam teratas dalam carta liga.

Panduan Prestasi: Arsenal 

Naratif menyelubungi Arsenal mungkin berbeza ketika ini jika mereka tidak mengalam keperitan kekalahan di Old Trafford pada awal musim. Kemenangan 3-1 United ke atas mereka pada September lalu kekal sebagai satu-satunya kekalahan yang mereka alami musim ini. Jika mereka tidak melalui kekalahan tersebtu, kemungkinan besar ramai akan melaungkan kekebalan The Gunners untuk kali kedua.

Sejak kekalahan itu di tangan United, mereka telah bermain 12 perlawanan dan hanya gagal meraih tiga mata penuh dalam dua perlawanan dan tidak kalah dalam tempoh itu.

Dendam terhadap satu-satunya pasukan yang menewaskan mereka musim ini menjadi lebih menarik apabila Arsenal sedar bahawa sebarangan bentuk kemenangan ke atas United di Emirates akan melebarkan jurang antara kedua-dua pasukan kepada 11 mata. Suatu jurang yang agak mustahil untuk diatasi.

Panduan Prestasi: Manchester United

Sejumlah 19 perlawanan telahpun berlalu setakat ini dan Manchester United adalah pasukan tunggal yang telah mengalahkan Arsenal. Perkara itu tentunya memberi keyakinan menjelang pertemuan mereka dengan The Gunners pada Ahad ini tetapi mereka sedar bahawa kunjungan ke laman Arsenal bukan suatu tugas yang mudah.

Momentum sepanjang turutan hebat mereka sejak dibelasah City awal musim ini amat memberangsangkan namun mereka buntu apabila menentang Crystal Palace pada pertengahan minggu lepas dan terpaksa pulang dengan satu mata selepas jaringan lewat dari Stephen Olise. Mereka gagal mengambil kesempatan untuk merapatkan kedudukan mereka kepada enam mata dari Arsenal dan tambahan pula, selepas dilayangkan kad kuning, Casemiro akan digantung dan tidak dapat tampil dalam perlawanan ini.

Pemain Brazil itu dilayangkan kuning kerana terjahan berbahaya terhadap Wilfred Zaha dan akibat itu tidak dapat dipilih dalam kesebelasan utama bagi pertemuan sengit dengan Arsenal.

Tugas mereka kelihatan lebih sukar namun pengurus United, Erik Ten Hag kelihatan tidak goyah apabila disoal mengenai perkara ini dalam sidang akhbarnya baru-baru ini. “Kali terakhir kami menewaskan Arsenal adalah tanpa Casemiro oleh itu, kami perlu melakukan perkara yang sama.”

Fakta Perlawanan : Arsenal lwn Manchester United

Arsenal telah memenangi tiga daripada empat perlawanan terakhir dalam saingan liga di laman sendiri menentang Manchester United. Dalam tempoh itu, mereka berjaya meledak sejumlah tujuh gol dan bolos sekali sahaja.

Pemain yang perlu diperhatikan

Martin Ødegaard 

Selepas satu lagi persembahan gagah menentang Tottenham Hotspur hujung minggu lalu, pengaruh Odegaard pasti menjadi tumpuan utama sekali lagi terutamanya ketika pasukannya kelihatan akan meneruskan pemburuan mereka menuju takhta liga.

Pemain berusia 24 tahun itu telah menjaringkan dua gol dan merekod tiga bantuan dalam empat perlawanan terakhirnya.

Marcus Rashford 

Rashford gagal mengekalkan prestasi jaringan golnya menentang Crystal palace tetapi pemain antarabangsa England itu akan bersedia mempamerkan kebolehan hebat itu dalam satu lagi perlawanan besar di mana beliau sering menjadi pengubah arus bagi pasukannya.

Rashford telah berjaya menjaringkan lima gol dan satu bantuan dalam enam perlawanan.

Ramalan : Arsenal lwn Manchester United

Kami ramalkan yang Arsenal akan melakar suatu kemenangan tipis. Ini kerana, kami percaya bahawa Arsenal mempunyai kelebihan mental dan fizikal pada masa ini.

Keputusan seri menentang Crystal Palace tidak merupakan situasi terbaik bagi United menjelang perlawanan ini. Ini kerana, cara United hilang kelebihan pada masa kecederaan amat mengecewakan. The Gunners tidak akan memberi sebarang peluang dan akan bertindak agresif dan mengambil kesempatan kelekaan United.

Di wisel penamat, Arsenal akan melenyapkan kebangkitan United dan segala hasrat mereka dalam perlumbaan takhta liga.

Share.
Leave A Reply