Ramalan

Manchester City 3-1 Tottenham Hotspur

Ironi perlawanan ini adalah, kedua Manchester City dan Tottenham Hotspur berada dalam situasi yang sama, namun itu, matlamat mereka amat berbeza menjelang Khamis ini.

Kekalahan Manchester City kepada Manchester United adalah kali pertama City tewas selepas menjaringkan gol pertama perlawanan, dalam 42 saingan. Statistik ini menerangkan corak permainan mereka sekarang.  Permainan City secara kebiasaanya mempamerkan dominasi terhadap penguasaan bola. Namun demikian, mereka kini mengalami kesukaran mengubah penguasaan itu kepada penciptaan peluang atau jaringan gol.

Kekalahan kali ini bermakna mereka ketinggalan lapan mata di belakang pendahulu liga, Arsenal dan menghadapi sedikit kerumitan dalam perebutan kejuaraan liga. Kekalahan ini juga bertindak sebagai amaran bahawa jiran terdekat mereka kelihatan telah bangkit dan kini mampu mengejar serta memberi persaingan yang setaraf dengan kemampuan City.

Di samping itu, Tottenham pula gagal dan tidak berdaya menewaskan jiran London Utara mereka Arsenal, selepas tewas 2-0 kepada Gunners di laman sendiri. Walaupun Spurs berjaya mengatasi Arsenal dalam perlumbaan untuk slot empat teratas musim lalu, segala usaha itu tidak membuahkan sebarang hasil musim ini. Spurs hanya mampu mencapai kedudukan kelima dalam carta liga setakat ini serta ketinggalan 14 mata di belakang Arsenal.

Nota Penting

  • Manchester City mempunyai rekod terbaik di Etihad dalam saingan liga. Mereka berjaya memenangi tujuh perlawanan dan meledak 31 gol di laman sendiri.
  • Tottenham melalui turutan tanpa kalah dalam tiga perlawanan terakhir mereka di tempat lawan.
  • Dalam tempoh itu, Spurs telah berjaya melakar dua kemenangan sambil menjaringkan sembilan gol.

Panduan Prestasi: Manchester City 

City kelihatan terdesak untuk bangkit semula dan menyambung corak kemenangan mereka di Etihad selepas gagal melakar sebarang bentuk kemenangan di tempat lawan pada minggu lalu apabila mereka menentang Tottenham pada Rabu ini.

The Citizens gagal merekod kemenangan dalam dua perlawanan terakhir mereka di laman sendiri. Turutan yang menghampakan ini akan memaksa mereka untuk bertindak lebih agresif dan mengasak Spurs ke hujung tanduk. Lebih-lebih lagi dengan memori pahit dari musim lalu apabila Spurs berjaya mencuri 6 mata dengan menewaskan City di laman sendiri dan di Stadium Etihad.

Panduan Prestasi: Tottenham Hotspur

Jika Tottenham mahu meninggalkan Etihad dengan tiga mata penuh, mereka perlu mengulangi usaha luar biasa mereka dari musim lalu.

Sepertimana City, Spurs juga akan menjejak kaki ke perlawanan ini dengan nada berbeza akibat kekalahan yang memalukan di tangan Arsenal. Kesan parut dari pusingan lepas telah menjejaskan semangat mereka. Akan tetapi mereka perlu menyingkirkan segala halangan mental dan mencuba melakar suatu keputusan yang baik di Etihad.

Kemenangan untuk Spurs akan memastikan mereka kekal dalam perlumbaan untuk kedudukan empat teratas. Keputusan yang positif di Etihad akan merapatkan jurang mereka dengan Manchester United kepada dua mata.

Fakta Perlawanan: Manchester City lwn Tottenham Hotspur

Walaupun Tottenham berjaya memungut tiga mata penuh dalam pertemuan terakhir mereka di Etihad dengan keputusan 3-2 musim lalu, sebaliknya Manchester City telah memenangi tiga daripada lima perlawanan dalam saingan liga menentang Tottenham di laman sendiri.

Meskipun Tottenham masih belum tewas di tempat lawan dalam tiga perlawanan terakhir mereka, mereka masih gagal melindungi gawang gol dan telah membolos lima gol dan hanya mengekalkan satu lembaran bersih.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Kevin De Bruyne

Pemain berbakat Belgium itu melalui satu lagi musim yang hebat dan telahpun merekodkan tiga gol dan 10 bantuan atas namanya dalam saingan liga musim ini. Prestasi beliau perlu berada di tahap maksima supaya mampu menjadi pengubah arus dalam perlawanan sengit seperti ini.

Harry Kane 

Beliau gagal memecahkan rekod jaringan gol Jimmy Greaves’ menentang Arsenal tetapi mempunyai peluang mencapai matlamat itu pada pertemuan Spurs dengan Manchester City dan jika ini berlaku, tidak syak lagi yang Harry Kane akan melakar sejarah.

Ketua pasukan England itu akan berusaha untuk menambah lagi pungutan gol terhadap 15 jaringan setakat musim ini.

Ramalan : Manchester City lwn Tottenham Hotspur

Kami ramalkan kemenangan 3-1 memihak Manchester City. Ini kerana, kami berpendapat bahawa City akan lebih bersemangat di hadapan penyokong tuan rumah dan prestasi hambar mereka baru-baru ini akan mencucuk motivasi ke dalam jiwa mereka untuk memungut tiga mata penuh.

Sepanjang musim ini, prestasi Tottenham amat mengecewakan dan mereka juga memiliki kecenderungan untuk membolos banyak gol. Manchester City akan melihat untuk menamatkan saingan ini seawal penghujung separuh masa pertama.

Share.
Leave A Reply