Ramalan

Crystal Palace 0-2 Manchester United

Malam Rabu ini akan menyaksikan Crystal Palace mengalu-alukan kunjungan salah satu pasukan paling “in-form” dalam Liga Premier iaitu Manchester United.

The Eagles pula, pulang ke laman sendiri dan terpaksa reda dengan kekalahan tipis 1-0 menentang Chelsea di Stamford Bridge. Palace berharap segala tuah akan memihak mereka kali ini apabila bertemu pasukan enam teratas buat kali ketiga dalam empat perlawanan. Mereka memohon agar nasib mereka pada pusingan ini akan berubah dan mereka mampu memungut tiga mata penuh pada wisel penamat.

Sebaliknya, Manchester United akan terus berharap agar turutan kemenangan selama ini akan bersambung dan akhirnya mengaut mata maksimum pada akhir perlawananan ini. Selepas kemenangan besar menentang musuh ketat mereka, Manchester City pada hujung minggu yang lepas, anak buah Erik Ten Hag tidak mampu berehat dan perlu mara mengejar satu lagi kemenangan.

Nota Penting

  • Manchester United kini berada dalam turutan lima kemenangan dalam saingan Liga Premier serta sembilan kemenangan berturut-turut dalam semua pertandingan.
  • Mereka masih belum kehilangan mata dalam saingan liga sejak kekalahan 3-1 kepada Aston Villa pada November lepas.
  • Sebaliknya, Crystal Palace telah tewas tiga perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan. Dua daripada tiga kekalahan itu dialami di laman sendiri. Mereka telah membolos tujuh gol tanpa balas dalam dua perlawanan terakhir dalam saingan liga di Selhurst Park.

Panduan Prestasi: Crystal Palace  

Palace berada dalam turutan tiga kekalahan berturut-turut dan malangnya, jadual saingan liga tidak dapat menyenangkan keadaan itu. Perlawanan ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilalui ketika ini. Ini kerana pasukan dari Manchester itu akan memberikan mereka satu lagi ujian yang mencabar pada malam Rabu.

Pasukan yang berpangkalan di Selhurst Park itu kini berada di tangga ke-12 dalam carta liga dan hanya tujuh mata di atas zon relegasi. Ini bermakna walau apapun yang berlaku pada akhir perlawanan itu, masih terdapat jurang antara mereka dan zon relegasi. Namun demikian, Patrick Viera dan skuadnya perlu sedar mengenai prestasi mereka sebelum ia menjadi masalah yang besar.

Panduan Prestasi: Manchester United

Semenjak penyambungan semula saingan liga, United telah memenangi setiap perlawanan yang mereka terlibat. Jika turutan kemenangan ini dilanjutkan, mereka sebenarnya berada dalam turutan lima perlawanan tanpa kalah dalam sainga liga.

Selepas kemenangan berinspirasi mereka menentang Manchester City Sabtu lalu, anak buah Erik Ten Hag berjaya mencecah 12 kemenangan dalam saingan liga serta 20 kemenangan setakat ini dalam semua pertandingan.

Maklumat tersebut amat relevan kerana United telah memenangi sejumlah 16 perlawanan dalam saingan liga dan 20 perlawanan dalam semua pertandingan. Mereka perlukan empat perlawanan lagi untuk menyamai rekod kemenangan musim lalu – prestasi ini menunjukkan sejauh mana proses penambah baikan Red Devils.

Mereka adalah pasukan pilihan untuk meraih tiga mata sambil melakar 21 kemenangan musim ini apabila mereka berkunjung ke Selhurst Park.

Fakta Perlawanan : Crystal Palace lwn Manchester United

Kali terakhir kedua-dua pasukan ini bertemu, Crystal Palace merampas tiga mata penuh dengan kemenangan 1-0. Itu merupakan kemenangan pertama Crystal Palace di laman sendiri ke atas Manchester United dalam 12 percubaan di saingan liga.

Manchester United telah memenangi empat, seri satu dan kalah satu daripada enam perlawanan terakhir mereka kepada Crystal Palace di Selhurst Park.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Wilfred Zaha

Zaha kekal sebagai penjaring tertinggi Palace dengan enam gol dan dilihat sekali lagi sebagai pemain yang akan menentu nasib The Eagles jika mereka mahu menamatkan turutan kekalahan yang dihadapi ketika ini, terutamanya apabila menentang bekas majikannya.

Marcus Rashford

Pemain azimat bagi Manchester United itu dilihat akan menyambung prestasi hebatnya di depan gawang lawan. Beliau telah menjaringkan lapan gol dalam tujuh perlawanan terakhirnya dalam semua pertandingan (jaringan empat gol berturut-turut dalam saingan liga) dan beliau tidak kelihatan akan memperlahankan tabiat itu.

Beliau kelihatan mengalami kecederaan ketika menentang Manchester City tetapi berjaya kekal di atas padang dan menyumbang satu gol, yang juga merupakan gol kemenangan United menentang City pada Sabtu lepas. United akan berharap beliau mampu menyerlah pada awal babak perlawanan ini supaya Ten Hag dapat merehatkannya untuk persediaan menghadapi pertembungan sengit dengan Arsenal.

Ramalan : Crystal Palace lwn Manchester United

Kali terakhir Manchester United bertandang ke Crystal Palace adalah pada perlawanan terakhir  dalam musim Liga Premier terburuk United dan pada masa itu pengurus baharu, Erik Ten Hag berada di kalangan penonton.

Lapan bulan selepas pertemuan itu, nasib mereka kelihatan telah berubah. Segalanya merupakan berkat bimbingan Ten Hag dan kemenangan 2-0 ke atas Crystal Palance akan menyunting semangat ke dalam jiwa setiap pemain United untuk baki musim ini.

Share.
Leave A Reply