Setakat ini, Manchester United sedang melalui turutan perlawanan tanpa kalah dalam saingan liga. Rekod ini bermula sejak penyambungan semula jadual liga selepas rehat Piala Dunia dan mereka telah menampilkan persembahan yang meyakinkan dalam tempoh itu. Ini baru sahaja pertengahan musim tetapi prestasi United kian bertambah baik.

United telah memungut 11 kemenangan dalam 17 perlawanan liga setakat ini dan kini mencatatkan purata dua mata setiap perlawanan. Apabila data ini dibandingkan dengan statistik musim lepas, ia jelas menunjukkan kemajuan. United hanya memenangi 16 perlawanan secara keseluruhan musim lalu dan hanya mampu mencatat purata 1.5 mata setiap perlawanan. Red Devils yang dikendalikan Ten Hag kini berada dalam arah tuju yang baik bagi mengatasi rekod lampau itu, musim ini.

United sudahpun hampir setengah musim berada di bawah kendalian Erik Ten Hag. Artikel ini bertujuan untuk membuat penilaian serta menampilkan pencapaiannya setakat ini.

United mengatasi permulaan yang sukar

United boleh dikatakan melalui suatu pramusim yang memberangsangkan. Ini termasuk kemenangan 4-0 ke atas Liverpool. Kemudian, United menjejak kaki ke musim baharu dengan penuh harapan dan keyakinan. Walaupun ia hanyalah pramusim, penyokong United percaya yang pasukan mereka kini bermain suatu gaya bola sepak yang menarik dan ekspresif.

Pada perlawanan pertama musim ini menentang Brighton and Hove Albion di bawah kendalian Graham Potter, mereka malangnya mengalami kekalahan yang memalukan. Kekalahan 2-1 itu mengingatkan penyokong tegar United mengenai segala yang berlaku pada musim lalu. Segala harapan dan keyakinan yang dirasai sepanjang pramusim tidak membuahkan sebarang hasil.

United kemudiannya bertandang ke Brentford pada minggu berikutnya dan sekali lagi melakar keputusan yang memalukan. Mereka dibelasah teruk 4-0 dan permainan United jelas kelihatan amat celaru. Keputusan itu menyebabkan kekecewaan yang besar bagi warga Red Devils. Erik Ten Hag menjadi pengurus Manchester United pertama untuk merekodkan dua kekalahan dalam dua perlawanan pertamanya. Permulaan hambar musim liga yang baru ini menyaksikan ramai peminat membuat kesimpulan bahawa musim Manchester United telah tamat, hanya selepas dua perlawanan.

Selepas kekalahan di tangan Brentford, Ten Hag mengambil tanggungjawab ke atas persembahan itu dan kemudian berkata bahawa pasukan itu tidak bermain dengan keyakinan. Kata-kata dari Ten Hag itu kedengaran terlalu biasa kepada penyokong United terutamanya apabila mereka akan menerima kunjungan Liverpool pada pusingan seterusnya.

Penyokong United boleh dimaafkan jika berasa sedikit gementar menjelang perlawanan menentang Liverpool itu. Sebaliknya, United berjaya memberi persembahan terbaik mereka sejak setahun lalu dan meraih kemenangan 2-1 ke atas musuh ketat mereka.

Secara tiba-tiba, corak permainan United mula menjadi jelas dan memberi harapan yang wujudnya kemajuan yang ketara, walaupun ia hanyalah tahap permulaan. Terdapat banyak lagi yang perlu dilalui United musim ini walaupun mereka telah mengalami tempoh yang perit pada awal musim. Kini United kelihatan lebih kuat berbanding prestasi mereka pada bulan August lalu.

Turutan perlawanan yang United telah lalui setakat ini  tidak mungkin terjelma pada musim-musim yang lepas tetapi secara tradisi United mampu mengalahkan pasukan yang sepatutnya mereka tewaskan. Ini amat penting jika mereka ingin tamatkan musim ini di slot empat teratas.

Hormat dan kepercayaan dari pemain

Sebelum ketibaannya di United, Ten Hag dikenali sebagai seseorang yang mempunyai perwatakan agresif dan beliau tidak mengambil masa lama sebelum menunjukkan karakter tersebut dan keadaan itu memaksa semua pemain mengikut ajarannya.

Standard itu ditetapkan oleh Ten Hag seawal jelajah pramusim United di Thailand dan Australia. Bukti itu ditunjukkan apabila beliau menghukum seorang pemain kerana datang lewat ke mesyuarat skuad sebanyak dua kali. Pemain itu kemudiannya tidak diberi sebarang peluang bermain dalam perlawanan persahabatan pramusim akibat itu.

Pemain yang didenda itu mungkin Alejandro Garnacho, bakat cemerlang United musim ini. Pemain muda itu tidak menyertai skuad United semasa jelajah pramusim United dan petikan dari temuramah Bruno Fernandes mengenai profesionalismenya selepas perlawanan Liga Europa menentang Real Sociedad.

“Pada sesi pramusim dia gagal menunjukkan sikap terbaik yang sepatutnya dia miliki, dan itulah sebab dia tidak mendapat peluangnya sehingga sekarang. Dia mendapat peluangnya kerana dia berlatih dengan lebih baik, mempunyai sikap berbeza dan layak mendapat peluang bermain.” kata Fernandes.

Selepas dimalukan 4-0 oleh Brentford, Ten Hag menghukum pemainnya dengan menyuruh mereka berlari sejauh 13.8km, iaitu jarak yang Brentford berlari mengatasi United dalam kekalahan mereka sehari sebelumnya.

Pengurus Belanda mengambil tanggungjawab penuh ke atas keputusan itu apabila disoal oleh pihak. Beliau menyokong kata-katanya dengan menyertai hukuman itu bersama-sama pemainnya untuk menunjukkan bahawa mereka akan melalui segala-galanya sebagai sebuah pasukan. Tindakan itu membuatkan pemain United kagum dengan pengurus mereka.

Pengendalian Ten Hag dengan insiden Cristiano Ronaldo juga telah mengangkat Ten Hag di mata pemain. Insiden ini berlaku akibat ketidakhadiran Ronaldo pada sesi pramusim. Bintang Portugal itu tidak melaporkan diri kerana isu peribadi seperti yang dinyatakan oleh United.

Apabila Ronaldo kembali ke Old Trafford, prestasinya bukanlah yang terbaik dan akibat itu beliau jarang diturunkan Ten Hag. Ronaldo berasa bahawa beliau dipinggirkan dan tidak puas hati terhadap peranan baharunya sebagai pemain di bangku simpanan akibat daripada penggiliran skuad. Ketegangan mula memuncak apabila Ronaldo enggan turun padang dalam kemenangan 2-0 United ke atas Tottenham Hotspur dan kemudiannya meninggalkan bangku simpanan dan menuju ke terowong sebelum sepenuh masa.

Ronaldo kemudiannya dihukum atas tindakannya dan diketepikan daripada skuad yang bertandang ke Chelsea. Secara umumnya, pemain lain berasa tindakan Ten Hag untuk menghukumnya adalah keputusan yang tepat. Mereka juga kagum dengan cara beliau menangani keseluruhan isu itu.

Temu bual Ronaldo dengan Piers Morgan beberapa minggu selepas itu membawa lebih ketegangan terhadap hubungan Ronaldo dengan United, akhirnya situasi itu sebenarny telah memudahkan urusan Ten Hag.

Baru-baru ini, Ten Hag mengeluarkan Marcus Rashford dari kesebelasan utama selepas beliau tiba lewat untuk latihan.

Jurulatih Manchester United itu kelihatan amat serius dalam memastikan tabiat-tabiat buruk seperti itu dihentikan, tidak kira profil pemain itu.

Kebangkitan Marcus Rashford

Selepas menyaksikan Rashford kehilangan tempatnya dalam pasukan, mencetuskan banyak keraguan mengenai masa depannya. Pemain berjersi nombor 10 United itu, kelihatan telah kembali ke tahap terbaiknya dan ada yang berpendapat bahawa ini adalah tahap yang terbaik beliau pernah mencapai.

Rashford hanya memerlukan satu gol dan satu bantuan untuk menggandakan jumlahnya berbanding pungutan gol musim lalu dan beliau kelihatan bersedia untuk mencapai atau mengatasi rekod jaringan gol tertinggi dalam saingan liga pada musim ini, suatu keadaan di mana Erik Ten Hag perlu dihargai.

Sepanjang musim ini, beliau banyak memuji pemain berusia 25 tahun itu yang terus menunjukkan peningkatan dalam prestasinya. Ten Hag melihat Rashford sebagai salah satu pemain terbaik di muka bumi dan ingin mengekalkan kedudukannya dalam skuad, suatu perkara yang tidak mengejutkan memandangkan prestasi semasanya.

Apa pun pencapaian United musim ini, Rashford pasti merupakan penyumbang utama kejayaan United dan Ten Hag.

United mencecah detik paling merosot musim lalu. Oleh itu, ini bermakna, satu-satunya cara untuk mengatasi detik perit itu adalah dengan menampilkan persembahan berkualiti sambil mendaki carta liga. Walau ia satu pendakian yang perlahan untuk Red Devils musim ini tetapi dengan Erik Ten Hag mengemudi kapal United, ia kelihatan mereka sedang menuju suatu detik kejayaan.

Share.
Leave A Reply