Kekalahan teruk 4-0 kepada Manchester City di Etihad dalam pusingan ketiga Piala FA menyaksikan Chelsea merekod dua kekalahan berturut-turut dalam tempoh masa yang pendek kepada lawan yang sama. Ia merupakan kekalahan ketujuh dalam sembilan perlawanan secara keseluruhan. Jelas kelihatan ia bukan waktu terbaik untuk The Blues.

Prestasi hambar yang dipersembahkan skuad kendalian Potter telah mencetus keamukan di kalangan penyokong tegar Chelsea. Namun, perasaan yand dialami sebahagian besar penyokong itu boleh difahami. Ini kerana sebahagian besar penyokong sudah terbiasa dengan identiti kemenangan dan kini tidak dapat menerima hakikat yang prestasi pasukan kesayangan mereka amat mengecewakan. Peminat-peminat berasa gelisah dan para pemain pula kurang menonjol di atas padang. Di tengah-tengah segala kerumitan itu adalah pengurus baru mereka, Graham Potter.

Seorang pengurus yang dikagumi dan mendaki ke puncak pengurusan bola sepak elit selepas kecemerlangnya di Brighton. Beliau dikurniakan peluang luar biasa apabila dilantik sebagai ketua jurulatih Chelsea pada September lalu.

Ketibaan beliau di Stamford Bridge disambut dengan pelbagai reaksi oleh penyokong Chelsea. Sebahagian besar dari mereka tersentak apabila dihadapkan dengan berita pemecatan Thomas Tuchel yang telah berjaya menjuarai Liga Juara-Juara UEFA pada tahun sebelumnya, manakala ada peminat yang lain bersedia untuk menyokong pengurus baharu mereka.

Pada tempoh awal kendalian Potter, prestasi Chelsea kelihatan amat memberangsangkan dan rekod enam kemenangan dalam sembilan perlawanan pertama mereka di bawah Potter memberi harapan baik bagi baki musim ini. Dalam tempoh itu, Chelsea telah melakar turutan kemenangan yang merangkumi dua kemenangan besar menentang juara liga Itali AC Milan dalam Liga Juara-Juara UEFA.

Permulaan kemerosotan prestasi

Keadaan Chelsea kelihatan tenang dan nampaknya berjalan lancar sehingga Chelsea membuat kunjungan ke Brighton, kelab kendalian Potter sebelum perlantikan beliau ke Chelsea.

Brighton berjaya membelasah Chelsea dan melakar kemenangan 4-1. Chelsea jelas gagal mendominasi perlawanan di semua kawasan atas padang dan dihantar pulang tanpa belas kasihan. Keputusan inilah yang kemudiannya mencetus kemerosotan yand dilihat sekarang.

Selepas kekalahan itu, Chelsea terus tewas tiga perlawanan berturut-turut lagi sebelum rehat Piala Dunia. Mereka berasa bersyukur kerana rehat ini memberi peluang untuk merancang semula strategi mereka menjelang baki musim ini.

Menjelang penyambungan jadual bola sepak liga, mereka kembali menentang Bournemouth, yang telah bergelut sepanjang musim. Walaupun Bournemouth hanya merekodkan empat cubaan tepat pada gol, mereka berjaya mempamerkan persembahan yang hebat dan melakar kemenangan 2-0. Chelsea gagal menggubah sebarang kemenangan dalam tiga perlawanan terakhir mereka dan kekalahan teruk yang dialami baru-baru ini dijelik ramai dan sebahagian besar kontijen penyokong The Blues sudah pun melaungkan untuk Graham Potter dipecat.

Pengendali Chelsea itu berada dalam kedudukan yang agak rumit. Beliau mungkin perlu mengambil teladan dari Thomas Tuchel yang memenangi pelbagai trofi termasuk kejuaraan Liga Juara-Juara UEFA. Tuchel amat disayangi oleh sebahagian besar penyokong Chelsea dan tindakan memecatnya pada masa itu merupakan suatu kejutan bagi mereka.

Namun itu, proses pemecatan Tuchel bukanlah salah Potter tetapi realitinya, pada hari-hari terakhir pengurusan Tuchel, prestasi Chelsea jelas kelihatan merosot dan keadaan itu memaksa pemilik dan lembaga pengarah The Blues untuk mengambil tindakan drastik.

Apa yang tidak disedari ramai adalah, apabila membandingkan 18 perlawanan terakhir Thomas Tuchel sebagai pengurus Chelsea dengan 18 perlawanan pertama Graham Potter, jelas terdapat persamaan yang ketara. Kedua-dua pengurus itu, mempunyai nisbah kemenangan sebanyak 44% dengan pasukan Tuchel menjaringkan lebih banyak gol (24) dan pasukan Potter hanya membolos (19). Tambahan pula, kedua-dua mereka masing-masing hanya memenangi lapan perlawanan dalam tempoh itu.

Itu merupakan turutan 36 perlawanan dengan hanya gabungan 16 kemenangan di antara mereka. Statistik ini menunjukkan bahawa pengurusan Graham Potter bukanlah satu-satunya masalah yang dihadapi Chelsea.

Kecederaan kepada pemain-pemain utama pada babak-babak berbeza musim ini juga telah mengekang kemajuan skuad Chelsea. Tambahan pula, saiz skuad mereka agak kecil dan itu mengakibatkan kemerosotan dari segi kuantiti dan kualiti. Disebabkan itu, prestasi skuad The Blues terjejas dan setakat ini Chelsea masih tidak mampu menurunkan kesebelasan pertama yang terbaik dalam perlawanan-perlawanan baru-baru ini.

Pencapaian Graham Potter setakat ini

Amat sedikit. Mereka kini berada di tangga ke-10 di carta liga dan ketinggalan 10 mata di belakang Manchester United yang berada di slot terakhir bagi kelayakan ke Liga Juara-Juara UEFA.

Tambahan pula, mereka telah tersingkir daripada pertandingan domestik seperti Piala FA dan Piala Carabao oleh pasukan yang sama. Oleh itu, ini bermakna Liga Juara-Juara UEFA adalah satu-satunya peluang bagi mereka untuk menjulang trofi.

Pada masa ini, ia kelihatan kejuaraan Liga Juara-Juara Eropah adalah satu-satunya cara untuk melayakkan diri mereka ke pertandingan itu musim depan. Namun itu, nampaknya potensi serta harapan untuk merealisasikan matlamat itu amatlah tipis. Walau itu, perkara seperti ini amat sukar diramalkan dan apa-apa boleh berlaku.

Pencapaian terbesar Potter setakat ini mungkin adalah kemenangan di Stamford Bridge serta di laman lawan menentang AC Milan dalam Liga Juara-Juara UEFA. Kemenangan 3-0 mereka di Stamford Bridge dilihat sebagai petanda kebolehan Chelsea dan potensi skuad itu di bawah kendalian Graham Potter.

Bagaimana perlu Chelsea bermain di bawah bimbingan Graham Potter?

Kualiti utama Graham Potter sebagai pengurus ialah kebolehannya menyesuaikan struktur pasukannya mengikut kekuatan lawannya pada hari perlawanan. Kemudiannya, melalui adaptasi itu, mereka akan mencari jalan penyelesaian yang sesuai untuk menangani komplikasi yang dibawa pasukan lawan.

Di Chelsea, beliau masih mengekalkan prinsip yang sama. Setakat ini, beliau telah bermain dengan formasi yang melibatkan tiga, empat serta lima pemain di barisan pertahanan. Matlamat utama pasukannya dengan pengunaan struktur ini adalah untuk mengekalkan penguasaan bola, mengekalkan jurang antara bek sayap dan/atau pemain sayap serta menjaringkan sebanyak gol yang mungkin.

Malangnya, tanpa sesi pramusim yang penuh bersama Chelsea dan senarai kecederaan yang panjang yang melibatkan pemain-pemain utama, seperti Reece James, beliau terpaksa akur dan mengubah formasi. Perubahan strategi ini bukanlah disebabkan oleh corak permainan pasukan lawan tetapi kerana kekurangan pemain berkualiti di posisi-posisi penting.

Apabila Reece James mengalami kecederaan, Chelsea menggunakan tiga pemain di barisan pertahanan dan cuba menggunakan pemain-pemain sayap seperti Raheem Sterling dan Christian Pulisic sebagai wingback tetapi taktik itu gagal dipraktikkan dengan positif malah bentuk ini telah mendedahkan kelemahan barisan pertahanan mereka kepada asakan lawan. Kekalahan buruk mereka menentang Brighton sebelum ini adalah contoh yang terbaik kegagalan kefungsian taktik ini.

Apabila James bermain, Potter lebih selesa menggunakan bek empat. Struktur itu boleh diaplikasikan dalam formasi 4-3-3, 4-2-3-1 atau 4-4-2. Penampilan James telah menyumbang kepada keputusan-keputusan yang baik dan ia jelas apabila Chelsea hanya tewas dua daripada 12 perlawanan yang beliau terlibat dalam musim ini.

Kebergantungan mereka kepada keupayaan James sebagai pengubah arus dalam kebanyakan perlawanan mereka kini menjadi masalah besar dan masih menjadi punca prestasi hambar mereka setakat ini. Ia tidak kelihatan akan bertambah baik. Tambahan pula, barisan serangan yang baru diggubah itu kurang menyerlah baru-baru ini.

Pelan tindakan Chelsea menjelang jendela perpindahan bulan Januari

Chelsea kelihatan aktif dan sibuk dalam jendela perpindahan baru-baru ini dan telahpun mengesahkan pembelian tiga pemain. David Datro Fofana ialah penyerang berusia 20 tahun yang tiba dari Molde, Benoit Badiashile dari AS Monaco yang diperoleh untuk mengukuhkan barisan pertahanan mereka manakala Andrey Santos dari Vasco De Gama.

Antara tiga pemain itu, dua daripadanya akan menyertai kesebelasan utama manakala Santos dilihat sebagai pembelian untuk projek jangka masa panjang. Namun itu, aktiviti Chelsea dalam jendela ini belum selesai.

The Blues masih dalam perlumbaan untuk menandatangani bintang Shakhtar Donetsk, Mykhaylo Mudryk dan berhadapan persaingan sengit dengan jiran London mereka, Arsenal. Mereka juga dikhabarkan berminat untuk memeroleh pemain tengah Argentina serta juara dunia, Enzo Fernandez. Pemain tengah Borussia Mönchengladbach Marcus Thuram juga dikhabarkan berada dalam pemerhatian Chelsea.

Mereke kini dilihat akan menandatangani Joao Felix dari Atletico Madrid secara pinjaman sehingga bulan Jun, selepas perjanjian lisan dengan gergasi La Liga itu.

Walau apa pun pada bulan Januari, Chelsea tentunya perlu menambah lagi bilangan pemain ke dalam skuad yang jelas amat tipis, terutamanya di bahagian tengah padang jika mereka ingin tamatkan musim ini dalam kedudukan yang selesa.

Kata putus terakhir mengenai Graham Potter

Potter adalah pengurus yang masih menimba ilmu di tahap ini serta bersama kelab elit seperti Chelsea. Oleh itu, tekanan yang dihadapinya adalah kebiasaan di kelab seperti ini dan secara lazimnya ia merupakan tradisi serta kemahuan kelab seperti ini dengan melantik seorang pengurus yang mampu bermain dengan suatu identiti muktamad dan memenangi beberapa trofi dalam jangka masa yang pendek.

Pada tempoh ini, Chelsea tidak berada pada tahap yang sepatutnya dan jelas terdapat kekurangan di semua bahagian dalam skuad mereka. Oleh itu, apa yang diperlukan oleh pasukan ini ialah rombakan dan pembangunan semula. Proses ini tidaklah akan diterima secara terbuka oleh sebahagian besar pengikut tegar Chelsea tetapi ia adalah proses semula jadi apabila sesebuah kelab mengalami perubahan drastik dan langkah-langkah seperti ini diperlukan bagi menjamin kejayaan di masa hadapan.

Graham Potter sebenarnya adalah pengurus yang baik dan nyata dalam pengalamannya sebelum ini sebagai pengurus Brighton. Beliau diberi tanggungjawab serta kesabaran untuk membina pasukan berdasarkan pemahaman sendiri mengenai pengurusan bola sepak. Segala kepercayaan yang diberi kepadanya, beliau kemudian berjaya menyumbang balik dengan pencapaian yang setimpal dan jelas apabila Brighton bermain bola sepak yang menarik serta mencapai pungutan mata tertinggi dan menamatkan kempen liga yang lepas di kedudukan yang selesa.

Dalam tempoh pendeknya sebagai pengurus Chelsea, ada penampakan potensi yang menunjukkan bahawa beliau mampu berjaya jika diberi masa dan kesabaran. Ia amat naif jika pemilik baharu memecat seorang pengurus selepas melantik beliau hanya selepas beberapa bulan tanpa memberi peluang kepadanya untuk membina sebuah pasukan berdasarkan falsafahnya sendiri.

Potter tentunya memerlukan masa dan dengan itu, beliau juga memerlukan beberapa jendela perpindahan untuk memeroleh pemain yang sesuai bermain dalam sistem taktikalnya serta satu sesi pramusim yang penuh bagi menyampaikan ideanya.

Tabiat memecat pengurus hanya akan memindahkan masalah-masalah semasa kepada pengurus seterusnya yang juga akan menghadapi kesukaran dalam mencari jalan penambah baikan. Kali ini, Chelsea perlu teguh dalam mempercayai proses itu.

Share.
Leave A Reply