Ramalan

Chelsea  1-1 Crystal Palace

Akibat prestasi yang hambar baru-baru ini, Chelsea kini berada dalam kedudukan yang amat membimbangkan. The Blues berada di tempat ke-10 dalam carta liga dan 10 mata di belakang slot Liga Juara-Juara UEFA. Dalam tempoh itu, mereka menyaksikan pasukan lain mengutip mata tetapi, Chelsea pula tidak menunjukkan sebarang peningkatan yang positif dan akibat itu, ramai penyokong tegar mereka menuding jari serta mengkritik kuat pengurus pasukan, Graham Potter.

Walaupun Graham Potter hanya menguruskan beberapa perlawanan untuk kelab London itu tetapi ia jelas masa depannya sebagai jurulatih The Blues amat diragui.

Sebaliknya, Crystal Palace berada dalam kedudukan yang selesa. Mereka kini, menduduki tangga ke-12 dalam carta liga. Anak buah Patrick Viera hanya tiga mata di belakang Chelsea dan tujuh mata di atas zon relegasi. Namun itu, ia kelihatan mereka mempunyai corak permainan yang jelas. Mereka mencapai keadaan ini dengan gaya bola sepak yang menarik dan yang lebih fokus pada bahagian serangan.

The Eagles yakin mereka dapat memungut suatu keputusan baik menentang Chelsea, yang nyata masih kelihatan gugup dalam corak permainan mereka. Palace akan berusaha kuat dan meninggalkan Stamford Bridge dengan keputusan yang positif.

Nota Penting

Chelsea hanya mampu melakar tujuh kemenangan daripada tujuh belas perlawanan musim ini dan telah memungut 25 mata. Ini menunjukkan purata 1.4 mata setiap perlawanan yang tentunya jauh daripada tahap yang patut dicapai jika mereka hendak tamat musim ini di slot empat teratas.

Rekod bolos Crystal Palace iaitu sebanyak 25 gol merupakan rekod pertahanan kedua terbaik di bahagian bawah carta Liga Premier dan hanya Everton membolosi kurang daripada itu.

Chelsea hanya memenangi dua daripada lima perlawanan terakhir dalam saingan liga di laman sendiri dengan kendalian Graham Potter. Dalam tempoh itu, mereka menjaringkan enam gol dan bolos tiga kali. Kemenangan mereka di Stamford Bridge hanyalah menentang Bournemouth dan Wolverhampton Wanderers, dua pasukan yang terlibat dalam pertempuran di zon relegasi.

Panduan Prestasi: Chelsea

The Blues dilihat sebagai pasukan pilihan untuk memungut tiga mata penuh menentang Crystal Palace pada hari Ahad. Ini kerana mereka akan berusaha untuk pulih selepas ditewaskan Manchester City pada minggu sebelumnya.

Rekod lima perlawanan sebelum ini dalam saingan liga menyaksikan mereka hanya menang satu dan kalah tiga, serta menjaringkan tiga gol. Gol-gol itu dijaringkan pada perlawanan mereka dengan Nottingham Forest dan Bournemouth. Tambahan pula, sepanjang tempoh itu Chelsea hanya mampu mencatatkan satu lembaran bersih sambil membolos empat gol.

Sejak akhir-akhir ini, Chelsea bergelut kuat dalam mempamerkan kebolehan mereka mencipta peluang serta gagal dari segi kreativiti terutamanya menentang pasukan yang lebih kuat. Mereka perlu meningkatkan tahap permainan mereka semasa berdepan Palace atau menghadapi risiko di mana mereka mungkin kehilangan kesemua mata.

Panduan Prestasi: Crystal Palace

Mirip dengan prestasi lawan mereka dan menjelang perlawanan ini, The Eagles juga tidak berada dalam prestasi terbaik. Palace hanya menang tiga dan kalah empat daripada tujuh perlawanan terakhir dalam saingan liga. Dalam tempoh itu, mereka sekadar berjaya menjaringkan empat gol dan bolos 12.

Corak permainan Chelsea mungkin tidak berada pada tahap optimum pada masa ini tetapi mereka masih dilihat sebagai pasukan pilihan untuk memungut tiga mata penuh dalam perlawanan ini. Crystal Palace perlu berusaha kuat serta bertahan sepanjang perlawanan ini sepertimana prestasi mereka sebelum ini di tempat lawan.

Mereka mempunyai rekod pertahanan keempat terbaik di laman lawan dengan hanya bolos 10 gol. Hanya pasukan di tempat tiga teratas dalam liga mempunyai rekod pertahanan di tempat lawan yang lebih baik.

Fakta Perlawanan – Chelsea lwn Crystal Palace

Chelsea akan mengalu-alukan kunjungan Crystal Palace ke Stamford Bridge buat kali ke-13. Dalam 12 pertemuan sebelum ini, mereka telah memenangi sembilan perlawanan dan kalah dua kali serta seri sekali.

Sejak awal abad ini, aksi antara Chelsea dan Crystal Palace tidak pernah berakhir dengan keputusan seri. Perlawanan itu telah menyaksikan sekurang-kurangnya satu gol dijaringkan di antara mereka.

Kemenangan terakhir Crystal Palace ke atas Chelsea adalah pada tahun 2017.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Thiago Silva

Pada usia 38 tahun, veteran kelahiran Brazil, Thiago Silva adalah harapan utama Chelsea, dan ia amat penting beliau mampu meneruskan prestasi cemerlang itu. Pengaruh beliau di bahagian pertahanan amat signifikan untuk The Blues dalam menghalang asakan dari Palace.

Wilfred Zaha

Pemain azimat Palace serta penjaring tertinggi mereka sekali lagi akan menjunjung tanggungjawab bagi menghasilkan dan menyudahkan peluang dalam perlawanan besar seperti ini. Zaha akan mencuba menambah lagi jaringan kepada enam gol dan dua bantuan yang telah beliau catatkan setakat musim.

Ramalan – Chelsea lwn Crystal Palace

Ramalan seri 1-1 adalah kata putus bagi perlawanan ini. Ini kerana, kami percaya bahawa Chelsea masih kekurangan ilham serta mempunyai corak permainan yang tidak konsisten untuk meraih tiga mata penuh. Tambahan pula dengan ramai pemain dari kesebelasan utama mereka masih dalam pemulihan, mereka tidak mampu membidas Crystal Palace sewenang-wenangnya. Manakala pasukan lawan akan tampil dengan kualiti persembahan yang tangkas dan menyakiti rangka Chelsea.

Ia menjanjikan sebuah perlawanan yang menghiburkan dengan kedua-dua pasukan berkongsi mata pada wisel penamat.

Share.
Leave A Reply