Kandungan

  • Detik-detik terakhir Pele
  • Peringatan pada legasi Pele
  • Statistik dan pencapaian Pele
  • Bagaimana Pele mengubah arus dalam sukan bola sepak
  • Petikan-petikan mengenai pencapaian Pele
  • Rumusan terakhir

Dalam hanya beberapa minggu selepas dunia meraikan salah satu bintang terbesarnya, dunia bola sepak digemparkan dengan berita pahit dan masuk ke dalam keadaan berkabung.

Selepas pertempuran yang panjang dengan kanser kolon, Edson Arantes do Nascimento, individu yang disukai dan dikenali dunia sebagai Pelé, telah menghembus nafas terakhirnya. Beliau berusia 82 tahun dan meninggalkan keluarga yang penyayang, negaranya Brazil, serta dunia bola sepak.

Pemergian beliau sebenarnya merupakan satu berita di mana dunia telah menjangka sejak tahun 2020 ketika pandemik koronavirus melanda. Ada juga beberapa sumber media mengatakan dan mendakwa beliau akan meninggalkan dunia ini tidak lama lagi. 

Laporan-laporan itu hanya dua tahun awal dari berita yang sebenar seperti yang berlaku pada hari Khamis 29 Disember di mana beliau menghembuskan nafas terakhirnya di Bumi ini.

Individu yang meletakkan sukan bola sepak di persada dunia dengan menyerlahkan kebolehannya – telah menemui ajal, dan kini kita hanya boleh mengimbas kembali serta merenungi legasinya.

Dengan itu, mari kita lihat segala perjalanan hidupnya dan detik-detik yang hebat Pelé telah pamerkan untuk kita. Beliau merupakan GOAT bola sepak yang tulen tanpa mengira statistik.

Apakah legasi Pelé’s?

Edson Arantes do Nascimento dilahirkan di Brazil, di mana sukan bola sepak merupakan kegilaan di kalangan rakyat Brazil. Pada ketika itu, ia amat jelas bahawa sukan bola sepak mampu menjadi sesuatu yang melangkaui aspek hiburan.

Beliau beranjak dari menyayangi sukan ini kepada peserta, dan kemudian beliau diisytiharkan sebagai satu bakat luar biasa yang mampu menyerlahkan keagungan sukan itu melangkaui batas hiburan. Tidak lama kemudian, beliau memperoleh hak untuk membawa bakatnya ke pentas kebangsaan dan akhirnya, pentas dunia, di mana beliau mengukir namanya dalam emas.

Sukan bola sepak diberkati dengan ramai legenda sebelum dan selepas Pelé – salah seorang daripada mereka adalah Lionel Messi, yang diraikan dunia beberapa minggu lebih awal selepas memenangi Piala Dunia – tetapi hanya Pelé dianggap sebagai raja sejati serta royalti pertama sukan ini.

Ia amat jarang untuk mendapatkan moniker, “Raja”, dalam mana-mana bidang, tetapi Pelé telah menyatukan bangsa-bangsa, mengubah pendapat-pendapat skeptis dan berjaya memeroleh gelaran itu.

Legasinya adalah penanda aras utama. Suatu aras yang digunakan apabila pencapaian pemain lain perlu dibandingkan dengan Pelé sebelum diakui keunggulannya.

Rekod, statistik dan pencapaian Pelé

  • Satu-satunya pemain dalam sejarah bola sepak untuk memenangi tiga Piala Dunia
  • Remaja pertama (dan satu daripada dua) untuk menjaringkan gol dalam perlawanan akhir Piala Dunia
  • Satu-satunya pemain dalam sejarah yang dianugerahkan darjah kebesaran Ballon d’Or.
  • Rekod bantuan tertinggi di Piala Dunia (tujuh pada tahun 1970)
  • Pemain termuda untuk menjaringkan hatrik pada pusingan akhir Piala Dunia (1958)
  • Pemain termuda untuk memenangi Piala Dunia (17 tahun; Piala Dunia 1958)
  • Hatrik terbanyak dalam sejarah bola sepak (92 hatrik rasmi)
  • Nisbah gol-ke-perlawanan terbaik untuk pemain dari Amerika Selatan (77 dalam 92 perlawanan untuk Brazil)
  • Penjaring gol terbanyak dalam liga top-flight (541 dalam 560 untuk Santos di Serie A Brazil)
  • Pungutan gol tertinggi dalam satu tahun kalendar (127 pada tahun 1959 dan 110 pada tahun 1961 – termasuk perlawanan tidak rasmi)
  • Pungutan gol tertinggi karier dalam sejarah bola sepak (1,279 dalam 1,363 permainan termasuk persahabatan dan permainan peringkat belia)

Kebanyakan statistik disenaraikan di sini adalah berdasarkan data dan nombor, tetapi Pelé adalah seorang pemain amat dikagumi dengan hanya pandangan mata. Sir Bobby Moore, legenda bola sepak Inggeris, pernah mengatakan bahawa Pelé tidak mempunyai sebarang kelemahan. Pemain muda akan mencari ilham dan inspirasi dari pemain bola sepak di zaman moden ini tetapi Pele akan kekal sebagai rujukan utama dalam sukan bola sepak.

Bagaimana Pele mengubah arus dalam sukan bola sepak?

Pengaruh Pelé tidak hanya berakhir di atas padang bola sepak. Beliau adalah seorang raja sejati yang menyerlahkan segala ciri-ciri cemerlangnya tetapi beliau juga mengeratkan hubungan dunia dengan hanya melakukan apa yang dia sayangi.

Suatu ketika dahulu, Pelé pernah meredakan sebuah perang dengan sendirinya.

Pada tahun 1969, kurang dari satu dekad selepas mereka mendapat kemerdekaan daripada Great Britain, Nigeria terlibat dalam perang saudara antara tentera pemisah dan angkatan bersenjata negara.

Kelab Santos dengan beraninya menjadualkan satu perlawanan pertunjukan di Nigeria yang diadakan di bandar Lagos dengan penduduknya yang padat. Tentunya Pelé merupakan tarikan utama perlawanan itu.

Kehadiran beliau memaksa kedua-dua pihak mengisytiharkan gencatan senjata sementara selama 48 jam hanya untuk menyaksikan Raja bermain bola sepak di tanah air mereka. Gencatan senjata itu berterusan selaman beberapa hari lagi apabila kedua-dua pihak berasa empati dan mempertimbangkan untuk menamatkan perang.

Namun itu, perang saudara itu meletus sekali lagi dan berterusan selama satu tahun lagi selepas lawatan itu tetapi lawatan beliau merupakan detik signifikan dalam sejarah bola sepak. Ia juga merupakan detik realisasi untuk dunia sejagat apabila semua menyedari keupayaan sukan yang indah ini dalam menyatukan malah, puak-puak yang berperang.

Pele kemudiannya dinobatkan anugerah kesatria kehormat dari Ratu England. Ia sebuah anugerah yang hanya diberikan kepada sebilangan kecil individu yang bukan dari benua Eropah.

Setakat ini, anda boleh renung betapa besar sanjungan yang diterimanya dari dunia sejagat. Tambahan pula dengan pelbagai anugerah, penghormatan yang dicurahkan dari pemimpin, kerajaan, serta golongan royaliti dan elitis di seluruh dunia.

Joga BonitoThe Beautiful Game – adalah sebuah pergerakan global di mana nadi utamanya adalah Pelé.

Petikan-petikan mengenai pencapaian Pele 

Berikut adalah beberapa petikan daripada legenda itu sendiri dan beberapa daripada tokoh paling ikonik dalam dunia bola sepak mengenai kecemerlangan beliau.

“Saya dilahirkan untuk bermain bola sepak, sama seperti Beethoven dilahirkan untuk menulis muzik dan Michelangelo dilahirkan untuk melukis.”

— Pele ke Fifa.com.

“Setiap kanak-kanak di seluruh dunia yang bermain bola sepak mahu menjadi Pele. Saya mempunyai tanggungjawab yang besar untuk menunjukkan kepada mereka bukan sahaja cara untuk menjadi pemain bola sepak yang baik, tetapi juga bagaimana untuk menjadi seperti seorang manusia.”

– Pele ke Sports Illustrated pada tahun 1999.

“Segala-galanya di bumi adalah sekadar permainan. Perkara yang akan berlalu. Kita semua akan akhirnya mati. Kita semua mencapai pengakhiran yang sama, bukan?

– Pele pada tahun 1977.

“Pele mewakili segala-galanya dalam bola sepak untuk segala yang dia lakukan di atas padang.”

Mario Zagallo, rakan sepasukan Pele memenangi Piala Dunia 1958 dan 1962 dan jurulatihnya dalam Piala Dunia 1970.

“Pele adalah satu-satunya pemain bola sepak yang melepasi sempadan logik.”

– Tokoh bola sepak Belanda Johan Cruyff.

Rumusan terakhir 

Pelé kini sudah tiada, tetapi beliau tidak akan dilupakan.

Legasinya akan kekal sebagai rangka rujukan bagi generasi akan datang dan namanya akan kekal di hati penyokong bola sepak sepanjang masa, sehingga ke akhir hayat. Tempoh beliau di muka bumi ini serta segala pertunjukkan keupayaannya yang menakjubkan telah memberikan pelbagai kenangan manis yang penuh bermakna bagi semua yang menyayangi sukan ini.

Share.
Leave A Reply