Ramalan

Arsenal 2-1 Newcastle

Perlawanan ini mungkin membawa konteks yang berlainan berbanding tahun yang lepas dan ramai menjangka perlawanan ini adalah kemenangan rutin bagi Arsenal dalam persaingan liga. Walau bagaimanapun, ia jelas kali ini, konteksnya jauh berbeza dan lebih bermakna.

Sebaliknya, Arsenal berkemungkinan berdepan ujian terbesar mereka dalam memburu takhta Liga Premier Inggeris (EPL) setakat ini. Ujian ini dialu-alukan dengan kunjungan Newcastle pada hari Selasa.

Setakat ini, Arsenal belum lagi berdepan pasukan di kedudukan kedua iaitu Manchester City, oleh itu pertemuan dengan The Toon di tempat ketiga pastinya merupakan perlawanan paling sukar yang akan dimainkan oleh anak buah Mikel Arteta sambil berdiri teguh di puncak carta liga dengan tujuh mata di depan City.

Kedua-dua pasukan hanya kalah sekali dalam liga dan Newcastle berpendapat bahawa, sebarang kemenangan di ibu negara, London akan menyaksikan mereka mengukuhkan potensi menjadi pemburu takhta liga terbaru.

Matlamat Arsenal untuk memungut slot empat teratas terjejas akibat kekalahan di Tyneside musim lalu dan kini lebih bersemangat dan sedikit terdesak untuk mengelakkan keputusan sepertimana tahun lepas.

Nota Penting

  • Arsenal telah memenangi 71% perlawanan liga pada tahun 2022 (25 kemenangan daripada 35 perlawanan) iaitu kadar kemenangan tahun kalendar kedua tertinggi dalam sejarah kelab dalam persaingan liga dan selepas 2002 (72% – 28 kemenangan daripada 39 perlawanan).
  • Hanya dua pasukan dalam sejarah pertandingan ini yang yang mempunyai prestasi yang lebih baik daripada pasukan Mikel Arteta selepas 16 perlawanan iaitu Man City (2017/18) dan Liverpool (2019/20).
  • Newcastle hanya membolosi 11 gol setakat ini dan mempunyai rekod pertahanan terbaik dalam liga selepas 16 perlawanan. Mereka tentunay akan berusaha untuk menghalang serangan berbisa The Gunners.
  • Sepertimana dengan Arsenal, Newcastle hanya kalah sekali dalam liga musim ini dan gambaran itu amat mengejutkan sehingga mereka kini dilihat sebagai pencabar terdekat City dan Arsenal untuk gelaran juara liga musim ini.

Panduan Prestasi: Arsenal

Jika prestasi Arsenal yang dilihat pada awal musim ini hanya kebetulan, The Gunners tentunya telah membidas segala kenyataan itu. Dengan tujuh mata jelas di depan City cukup membuktikan betapa layaknya Arsenal berada dalam kedudukan sekarang.

Merujuk pada salah satu artikel ramalan yang lepas, kami menyatakan mengapa Arsenal mampu memenangi liga dan walaupun pada masa itu, ia kelihatan suatu ramalan luar biasa namun dalam hanya beberapa minggu ramalan itu kelihatan tepat pada masa ini.

The Gunners adalah pasukan yang perlu ditewaskan pada masa ini dan rekod sembilan kemenangan tanpa kalah dalam 10 perlawanan terakhir Liga Premier Inggeris merumuskan kemampuan mereka.

Stadium Emirates terus menjadi kubu untuk Mikel Arteta dan anak buahnya. Walaupun kehilangan Gabriel Jesus akibat kecederaan, mereka masih nampak mantap walaupun terdapat beberapa tanggapan yang mereka mungkin merosot pasca Piala Dunia.

Panduan Prestasi: Newcastle

Ia hampir separuh jalan memasuki musim ini dan kita boleh mengatakan bahawa Newcastle kelihatan telah melangkaui kemampuan mereka sepertimana dengan Arsenal.

The Magpies hanya kalah sekali dan telah membuktikan bahawa mereka tidak gentar terutamanya selepas kemenangan mereka menentang Chelsea dan Tottenham serta mencuri satu mata dari juara bertahan Manchester City untuk melakar keputusan 3-3.

Walaupun mereka ditewaskan oleh Liverpool, ia jelas kelihatan bahawa dalam perlawanan itu mereka masih pasukan yang lebih mantap dan dapat bersaing penuh dengan The Reds.

Walaupun kami meramalkan bahawa Newcastle boleh menamatkan musim ini di slot Liga Juara-Juara UEFA tetapi pada keadaan sekarangn, mereka masih dalam perlumbaan ke takhta liga, jika mereka boleh menewaskan The Gunners di Emirates.

Pertemuan terakhir antara kedua-dua pasukan ini pada bulan Mei lalu, menyaksikan Eddie Howe dan pasukannya melakar kemenangan 2-0 tetapi Arsenal pada masa itu amat berbeza.

Fakta perlawanan: Arsenal lwn Newcastle

  • Kedua-dua pasukan telah bertemu sebanyak 189 kali secara keseluruhan, Arsenal menang 83, Newcastle menang 68 dan 38 daripadanya berakhir dengan keputusan seri.
  • Kemenangan Newcastle ke atas Gunners pada Mei lalu menamatkan kekalahan lapan kali berturut-turut dalam pertemuan ini.
  • Arsenal telah memenangi tujuh perlawanan terakhir mereka di stadium Emirates, termasuk perlawanan menentang Liverpool dan Tottenham.
  • Newcastle hanya kalah sekali di laman lawan musim ini dan kebetulannya ia merupakan satu-satunya kekalahan mereka dalam kempen liga setakat ini (menentang Liverpool).

Pemain yang perlu diberi perhatian

Martin Odegaard

Martin Odegaard telah terlibat dalam penghasilan 12 gol dalam 13 penampilan terakhirnya di Liga Premier Inggeris. Beliau telah melakar tujuh gol dan lima bantuan, bermakna beliau telah mencapai jumlan jaringan gol yang terbaik dalam satu musim.

Kapten The Gunners telah menjaringkan gol yang cantik apabila menentang Brighton baru-baru ini dan kini adalah penjaring tertinggi kelab itu dalam saingan Liga Premier setakat ini.

Miguel Almiron

Penyerang Paraguay itu adalah sumber inspirasi kepada Magpies musim ini dan beliau boleh dikatakan adalah antara pemain terbaik dan paling konsisten mereka musim ini.

Beliau berjaya memungut sembilan gol setakat ini dan hanya empat lagi pemain telah menjaringkan lebih banyak gol berbanding darinya pada penggal ini. Beliau tentunya akan bersemangat untuk mencapai melangkaui jumlah itu apabila menentang pendahulu liga.

Ramalan : Arsenal lwn Newcastle

Perlawanan ini tentunya menjanjikan aksi yang hebat dan boleh memberi kesan besar kepada perlumbaan ke takhta liga. Aksi perlawanan ini tidak tentu dan dilihat boleh berubah pada bila-bila masa tetapi berdasarkan momentum semasa dan lokasi perlawanan merupakan Stadium Emirates, Arsenal dilihat sebagai pasukan pilihan untuk meraih tiga mata penuh. Bahagian defensif Newcastle akan diseru untuk berwaspada terhadap kelincahan barisan serangan Arsenal dan segala harapan mereka untuk mendapatkan sebarang keputusan positif adalah bersandarkan kepada betapa gigihnya mereka akan menghalang pasukan Gunners yang berpesta gol baru-baru ini.

Share.
Leave A Reply