Kandungan

  • Tatapan terhadap perjalanan Messi
  • Anugerah dan trofi yang telah dikecapi Messi di peringkat kelab
  • Anugerah dan trofi yang telah dikecapi Messi untuk Argentina
  • Rekod-rekod Dunia Guiness Messi
  • Perdebatan tentang ungkapan “G.O.A.T” antara Messi dan Ronaldo

Tatapan terhadap perjalanan Messi

Kerjaya Messi melibatkan beliau mengubah standard sukan ini, memecahkan rekod yang tidak terkira, memungut pelbagai trofi dan anugerah serta mendapat pujian yang tak terhingga malah daripada pihak lawan. Lionel Messi akhirnya menjulang trofi yang diimpikannya selama ini iaitu – Piala Dunia FIFA bersama pasukan kebangsaannya Argentina.

Beliau mencapai segalanya sambil mendominasi pihak lawan pada usia 35 tahun.

Debat mengenai siapakah pemain terhebat dalam sejarah sukan itu telah selesai bagi mereka yang menggunakan logik. Sebaliknya, ada sebahagian yang tidak berpuas hati kerana mereka memutuskan agenda itu berdasarkan sentimen. Walau apa pun jawapannya, Messi telah mengukuhkan dirinya sebagai dewa bola sepak serta tempat bertapa untuk inspirasi.

Jika debat “Siapakah pemain terhebat di dunia” diputuskan hari ini, kemungkinan besar tiada jawapan selain Lionel Messi akan dilaungkan.

Perjalanan anak muda dari Rosario, Argentina jelas amat jauh dan unik. Dengan itu, mari kita terokai detik-detik istimewa perjalanannya mencapai kegemilangan.

Anugerah dan trofi yang telah dikecapi Messi di peringkat kelab 

Messi dilahirkan pada 24 Jun 1987. Beliau mula melakar kisah uniknya di Barcelona. Di sana, beliau memenangi enam Ballon d’Or sebagai pemain aktif untuk Barca. Walaupun anugerah ketujuhnya adalah dari persembahannya sebagai pemain Barcelona, tetapi beliau pada masa itu telah berpindah ke PSG sebelum anugerah itu diberikan kepadanya. Oleh yang demikian, anugerah itu dikaitkan dengan penyertaannya dengan PSG.

Tujuh anugerah Ballon d’Or beliau adalah satu-satunya rekod luar biasa sejak anugerah itu pertama kali dikenalkan pada tahun 1956 oleh France Football.

Anugerah itu diberikan berdasarkan prestasi individu dan sumbangan gol mereka kepada pasukan dan ia juga bermakna bahawa tujuh anugerah yang dipungut Messi, secara langsungnya meletakka beliau sebagai pemain yang paling efektif untuk pasukannya kerana dalam tempoh itu mereka sama-sama memungut pelbagai trofi dan anugerah.

Messi memiliki 42 anugerah atas namanya (35 di Barcelona, lima dengan Argentina termasuk penglibatannya dengan pasukan muda dan senior, serta dua dengan PSG), beliau adalah pemain bola sepak kedua paling dihiasi dengan trofi dan anugerah dalam sejarah sukan itu.

Rekodnya di Barcelona adalah yang terbaik yang pernah dicatatkan oleh kelab itu serta yang terhebat dalam sejarah mereka.

Sebelum kemunculannya dalam kesebelasan utama Barca, kelab itu hanya memenangi 16 gelaran LaLiga, iaitu hampir dua kali ganda jumlah gelaran yang dimenangi oleh pasukan yang mengejar mereka. Kehadiran Messi sebagai generasi baru pemain bola sepak telah menaikkan keunggulan profil Barcelona sehingga tahap yang mereka berada sekarang serta memeroleh ramai peminat, penyokong dan pengkritik sepanjang tempoh itu.

Beliau menjuarai 10 piala LaLiga dan sebanyak 26 gelaran keseluruhan bagi Barca. Pada masa itu, Real Madrid, pasukan Sepanyol yang paling berjaya dalam liga, hanya memenangi empat takhta LaLiga. Messi mengetuai barisan serangan Barcelona dan berjaya merapatkan jurang kepada kurang daripada sepuluh gelaran selepas berdekad mengejar rekod itu.

Beliau membantu mereka mencecah pencapaian besar ini dengan memecahkan banyak rekod jaringan dan bantuan di Sepanyol. Selepas 520 perlawanan liga, beliau menjaringkan 474 gol dan menjadi penanda aras untuk penjaring gol di Sepanyol. Gol-gol tersebut telah membantu beliau untuk memungut enam Kasut Emas Eropah

Sambil membantu Barcelona untuk merebut tempat teratas di carta liga, beliau juga membantu mereka melanjutkan rekod mereka sebagai pasukan paling berjaya dalam Copa Del Rey, pertandingan bola sepak tertua Sepanyol yang melibatkan semua pasukan dalam sistem bola sepak liga Sepanyol. Beliau memenangi tujuh kejuaraan dalam tempoh 17 tahun bersama kelab itu dan menjadi salah seorang daripada lima pemain yang telah memenangi gelaran itu sebanyak tujuh kali.

Tambahan dari dua trofi domestik utama di Sepanyol, beliau merangkul lapan trofi Supercopa De Espana untuk mengekalkan Barcelona sebagai pemegang rekod dalam pertandingan itu manakala pesaing terdekat mereka, Real Madrid hanya boleh mengejar pencapaian tersebut. Beliau menamatkan kareernya di Sepanyol sebagai penjaring gol tertinggi dengan menjaringkan 14 gol dalam 20 dalam pertandingan itu sambil merekodkan penampilan terbanyak oleh seorang pemain dalam pertandingan sama.

Beliau juga meninggalkan legasi hebat itu di pertandingan kelab Eropah dengan Barcelona.

Beliau terpaksa menghuni bangku simpanan dalam perjalanan Barcelona di Liga Juara-Juara UEFA 2005/06 kerana itu merupakan penampilan sulungnya sebagai seorang pemain di liga teratas. Tanpa membuang masa, beliau bergegas menjadi tonggak utama pasukan Barca dan berjaya membawa pasukannya ke dua perlawanan akhir dalam tiga musim antara 2008 dan 2010. Kemenangan Liga Juara-Juara Barcelona pada musim 2008/09 menyaksikan mereka menyertai senarai eksklusif bersama kelab-kelab yang telah memenangi kejohanan elit Eropah itu sebanyak tiga kali.

Beliau kemudiannya membantu Barcelona ke satu lagi gelaran Liga Juara-Juara pada musim 2014/15 dan itu merupakan kemenangan keempatnya dalam pertandingan dan menjadi kelab pertama dalam sejarah menjuarai dua kejohanan berturut-turut.

Sejurus selepas meninggalkan Barcelona, beliau mencatatkan jaringan 120 gol di Liga Juara-Juara UEFA dalam 149 penampilan – rekod jaringan gol kedua tertinggi dalam kejohanan itu serta melakar beberapa rekod yang lain sepanjang tempoh itu.

Malah, tiga Piala Super UEFA dan tiga Piala Dunia Kelab FIFA menyempurnakan rekod keseluruhan pungutan trofi yang dimenanginya di Barcelona iaitu sebanyak 35.

Pada 2021, suatu detik yang menyedihkan apabila beliau meninggalkan kelab itu sebagai seorang legenda tetapi pada masa itu PSG bersedia untuk menyokongnya kerana beliau masih ingin meneruskan kebolehannya sebagai pemain bola sepak. Gandingan beliau dengan Kylian Mbappe, seorang pemain yang kian disebut akan mewarisi taktha Messi dalam bola sepak tidak lama lagi serta bersama sahabat baiknya, Neymar, di mana mereka berdua pernah memenangi treble kedua dengan Barcelona pada 2014/15 dan semenjak itu juga berjaya menjuarai dua taktha Ligue 1.

Anugerah dan trofi yang telah dikecapi Messi untuk Argentina

Messi sudahpun dinobatkan sebagai legenda bola sepak di peringkat kelab dan juga salah satu pemain terbaik di arena bola sepak antarabangsa, tetapi dengan Argentina, ia kelihatan seperti beliau hanya mampu meraih anugerah atau trofi dengan pasukan remaja, tidak sehingga Qatar 2022. 

Selepas memenangi Kejohanan Remaja Dunia FIFA pada tahun 2005 (Bawah-17) dan Sukan Olimpik 2008, beliau berusaha tetapi gagal untuk menjulang sebaranga anugerah dengan pasukan senior Argentina walaupun berjaya ke pusingan akhir beberapa kali.

Pada tahun 2014 ia kelihatan seperti impiannya akan termakbul namun malangnya, Argentina kalah di perlawanan akhir dan anugerah bola emas yang diterimanya dilihat tidak bernilai baginya.

Sifat tidak berputus asanya menolak beliau untuk terus mencuba dan akhirnya beliau menjulang trofi senior pertamanya untuk Argentina iaitu Copa America 2021. 

Ketika debat mengenai G.O.A.T tercetus berikutan kejuaraan Copa America, beliau kemudiannya mengambil langkah kanan dan menjulang Piala Dunia 2022 pula. Tambahan dari memungut piala berprestij itu, beliau juga meraih ‘bola emas’ dan menjadi pemain pertama dalam sejarah kejohanan itu untuk memenangi anugerah tersebut sebanyak dua kali.

Rekod-rekod Dunia Guiness Messi 

Sepanjang tempoh kareernya, banyak rekod bola sepak yang beliau cipta diselit dan dicatit ke dalam Guinness Book of World Records, iaitu pangkalan data yang diiktiraf secara rasmi untuk pencapaian yang paling menakjubkan dalam sejarah manusia.

Salah satu rekod yang menakjubkan adalah jaringan 91 gol pada tahun 2012 yang menyaksikan beliau menjaringkan 70 gol untuk Barcelona dan 21 untuk Argentina. Namun, rekod baru-baru ini mungkin yang paling menarik iaitu rekod dunia untuk siaran yang paling disukai di Instagram (IG).

Siaran Messi pada platform media sosial tersebut dipamerkan selepas kejuaraan Piala Dunia dan merekodkan lebih daripada 70 juta ‘sukaan’ (pada masa penulisan artikel ini), mengalahkan rekod sebelumnya sebanyak 55 juta ‘sukaan’. Rekod itu tidak mungkin terhenti di situ kerana Instagram mempunyai pangkalan data lebih daripada 500 juta pengguna dengan minat yang berbeza. Siaran IG itu berkemungkinan mendapat 100 juta ‘sukaan’ pada masa terdekat.

Dalam pergolakan di dunia elit ini terdapat seorang individu yang yang tidak memberinya ruang untuk bernafas, individu tersebut tidak lain tidak bukan, adalah Cristiano Ronaldo.

Perdebatan tentang ungkapan “G.O.A.T” antara Messi dan Ronaldo 

Selama berdekad, ketika profil Messi melonjak naik, Cristiano Ronaldo masih mengerjanya. Pemain antarabangsa Portugal itu juga memintasnya beberapa kali, mendorong perdebatan mengenai siapa pemain yang lebih hebat.

Khabar mengenai potensi Ronaldo diwar-warkan di Manchester United dan pada usia 23 tahun, beliau telah memenangi Ballon d’Or. Pada masa itu, terdapat juga desas-desus mengenai seorang lagi pemain muda dengan nama Lionel Messi di Barcelona. Ronaldo dan Messi telah bertemu beberapa kali dalam tempoh itu dan dunia bola sepak jelas memutuskan bahawa kedua-dua mereka akan menentukan era bola sepak seterusnya.

Melihat keadaan itu, Real Madrid enggan membiarkan Barcelona bersenang-senang. Oleh itu, mereka menerjah Manchester United dan membayar yuran perpindahan tertinggi pada masa itu kepada United untuk Ronaldo dan pulangan mereka terima darinya tidak kurang hebat.

Di samping pelbagai rekod dan trofi, kedua mereka memungut sembilan Ballons d’Or yang seterusnya. Messi memenangi lima sambil Ronaldo memenangi empat. Kedua mereka juga memenangi lapan daripada sembilan anugerah kasut emas Eropah seterusnya, dengan Messi sekali lagi memintas Ronaldo dengan lebih banyak anugerah (lima Messi kepada tiga Ronaldo).

Namun, Ronaldo benar-benar mencabar Messi apabila beliau memimpin Real Madrid untuk melakukan suatu perkara yang mustahil dengan meraih tiga kejuaraan Liga Juara-Juara berturut-turut antara tahun 2015 dan 2018.

Madrid sudahpun menjadi suatu pasukan veteran dalam pertandingan itu, tetapi mereka tidak dapat mencapai gelaran berturut-turut sejak format itu dirombak beberapa dekad lalu. Kehadiran Ronaldo dan kemampuannya membantu Madrid merangkul tiga gelaran berturut-turut dilihat melangkaui segala pencapaian Messi di LaLiga dan di Liga Juara-Juara UEFA pada akhir 2000-an dengan Barcelona.

Dalam tempoh itu, Ronaldo mengetuai pasukan kebangsaan Portugal menjulang dengan pertama kalinya, dua trofi dalam sejarah mereka iaitu Kejohanan Eropah 2016 dan Liga Negara-Negara UEFA 2019. Selepas segala yand dicapainya di peringkat kelab, perdebatan itu condong memihak dirinya.

Ungkapan tersebut dilihat memihak kepada Ronaldo selepas beliau memecahkan rekod penjaring gol antarabangsa tertinggi dan kemudiannya, rekod penjaring gol rasmi dalam sukan bola sepak. Jumlah golnya sebanyak 819 adalah rekod yang diiktiraf secara rasmi. Messi pula, berada di tangga ketiga dengan 798 gol.

Apabila Messi akhirnya menjulang trofi Copa America 2021 dengan Argentina ia jelas bahawa satu trofi Piala Dunia – atau Liga Juara-Juara – mungkin akan menyamakan kedudukannya dengan Ronaldo. Dengan kedua-dua pemain berada di penghujung kareer mereka, kemungkinan besar sebarang kemenangan dari Ronaldo akan memberinya kelebihan ke atas Messi, walaupun pendapat majoriti mengatakan bahawa Messi merupakan pemain bola sepak yang lebih handal.

Tidak lama kemudian, Qatar 2022 berlaku.

Sebaliknya, Messi kelihatan belum selesai lagi. Beliau masih mempunyai keinginan untuk melakar kemenangan serta anugerah lain bersama PSG dan mungkin akan membuat kemunculan pada Copa America 2024 sebagai juara bertahan.

Share.
Leave A Reply