Kenyataan ini mungkin berbunyi seperti kicauan dari Twitter, tetapi kami akan mulakan artikel ini dengan tegasnya mengumumkan bahawa Lionel Messi telah memenangi Piala Dunia FIFA.

Ini adalah percubaan kelimanya, tetapi beliau akhirnya menjulang trofi tersebut dan digelar juara dunia, suatu impian dan matlamat yang sangat diinginkan dalam kerjayanya. Selepas segala debat, diskusi yang panjang dan memenatkan di kalangan pihak media dan di media sosial, hala tuju yang baru telah terjelma, berkat dari keputusan perlawanan yang dimainkan pada hari Ahad, 18 Disember 2022 di Stadium Ikonik Lusail, Qatar.

Sejurus kemenangan besar itu, kini beliau hanya ketinggalan satu lagi gelaran untuk dinobatkan sebagai pemain bola sepak yang paling unggul dalam sejarah dari segi kutipan trofi.

Setakat ini, anda boleh menghirup idea di sebalik artikel ini dan menyedari bahawa sebahagian besar konteks artikel ini menyahkod kepada satu akronim: G.O.A.T.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa sudut lain yang perlu diterokai dan akan dilakukan dalam artikel ini.

Perjalanan Messi selama bertahun lama

“Anak muda dari Rosario itu menjelajah ke Eropah dari Argentina pada usia 13 tahun dan berkat yang ditawarkan oleh FC Barcelona, yang merupakan satu-satunya pasukan yang sanggup membantunya bertumbuh dengan sihat seperti remaja yang lain.

Kelab Sepanyol itu membuat pelaburan besar terhadap beliau apabila mereka menandatanganinya dari Newell Old Boys di Rosario, Argentina dan Barcelona kemudiannya memeroleh pulangan yang hebat kerana beliau berkembang menjadi salah satu pemain terbaik yang pernah mereka miliki serta menjadi sebahagian dalam pembentukan akademi bola sepak terkenal, La Masia.

Pada usia 17 tahun, beliau membuat penampilan pertama dalam kesebelasan utama untuk Barca dan segera menunjukkan impak. Semua yang menontonnya perlawanan itu mempunyai pendapat yang hebat untuk diperkatakan tentangnya. Tidak lama kemudian, pasukan kebangsaan Argentina memanggilnya untuk menyertai mereka, dengan itu beliau berjaya menempah slot tetap dalam kesebelasan utama.

Selepas dua dekad, pada usia 35 tahun, Lionel Messi adalah seorang pemain veteran yang memeroleh pelbagai anugerah peribadi semasa penampilannya dengan Blaugrana Barcelona dan Albiceleste Argentina.

Rekod jaringan gol tertinggi untuk Argentina dan Barcelona. Rekod jaringan gol tertinggi di peringkat antarabangsa di Amerika Selatan dan La Liga. Rekod penampilan terbanyak untuk Barcelona dan Argentina. Setiap buku rekod atau senarai yang anda semak untuk kedua-dua pasukan ini, nama Lionel Messi terpapar di halaman pertama, di bahagian paling atas serta ditulis dalam emas.

Kini di penghujung kerjayanya, beliau bermain untuk Paris Saint-Germain. Malah, beliau telah melakukan suatu perkara yang dilihat mustahil iaitu menjuarai Piala Dunia sebagai pemain PSG.

Debat “The GOAT” 

Apabila melihat gambaran besar ini bukanlah suatu perkara yang diambil tahu ramai namun segala yang terjadi masih mengagumkan.

Ia bukanlah gol-gol yang dijaringnya, atau trofi, rekod yang dicatat, bahkan ia bukan cara beliau telah menyentuh hati ratusan juta orang yang mengikuti dekat serta menyintai sukan yang indah ini.

Bagi yang meletakkan diri mereka dalam kategori ini, Messi tidak melakukan apa-apa yang baru dan segala yang telah dilakukannya, ia bukan seperti beliau telah memintas individu-individu lain. Sebagai penanda aras untuk subset dalam kategori ini, saingan terdekatnya, ialah Cristiano Ronaldo dan dilihat berada satu langkah di hadapannya.

Apabila terma GOAT dilaungkan untuk Messi, kerjayanya dibandingkan dengan pemain-pemain legenda seperti Pele dan Maradona, dua pemain yang mengubah cara dunia melihat sukan itu. Keupayaan menjaringkan gol beliau dibandingkan dengan Pele, Josef Bican dan Ferenc Puskas. Manakala, kebolehan “playmaking” beliau dibandingkan dengan beberapa pemain hebat pada masa lalu dan sekarang.

Sementara ramai yang akan memilih untuk memberi segala pujian terhadapanya, namun ada yang lebih suka menghadiahkan pujian yang sama kepada orang lain. Keputusan itu jelas dibuat atas keutamaan dan sentimen peribadi.

Bagai menabur garam diatas luka, ia cukup membuktikan keunggulan Messi kepada individu dalam kategori ini dengan hanya menyediakan senarai rekod yang dicatatkan Messi di Qatar 2022.

  • Pemain tertua dan termuda yang menjaringkan gol serta membantu menciptakan gol dalam perlawanan Piala Dunia
  • Penglibatan tertinggi dalam penciptaan gol di Piala Dunia
  • Satu-satunya pemain dan pemain pertama yang menyumbangkan dalam lima bantuan dalam kejohanan
  • Penampilan terbanyak di Piala Dunia
  • Satu-satunya pemain dan pemain pertama memenangi dua anugerah pemain terbaik kejohanan Piala Dunia (Bola Emas Adidas)

  • Rekod penampilan tertinggi sebagai kapten pasukan di kejohanan
  • Rekod bantuan paling tinggi dalam peringkat kalah mati Piala Dunia
  • Pemain dengan anugerah ‘Pemain Terbaik Perlawanan’ di Piala Dunia tertinggi dalam sejarah (11)

Walau selepas menyenaraikan segala rekod di atas, masih terdapat segelintir orang yang masih tegas mencuba pertahankan pendapat mereka dan terus berdebat, secara logik dan sentimental, mengenai pilihan mereka dalam debat ini.

Apa kata anda?

Secara ringkasnya, pemilihan GOAT untuk sukan bola sepak adalah mustahil kerana pembentukan kerjaya Messi terdapat banyak pembolehubah.

Walau bagaimanapun, hakikatnya ialah, berdasarkan keputusan Qatar 2022 dan jika pemenang perlu diputuskan sebulat suara pada masa sekarang atau di masa hadapan, “anak muda dari Rosario” ini telahpun mengukuhkan kedudukannya sebagai GOAT.

Menjawab persoalan ini : Apakah legasi Messi?

Apabila dia bersara, apakah legasi yang akan ditinggalkan beliau?

Selain daripada rekod jaringan gol, bantuan, trofi serta anugerah peribadi, Messi mempunyai gambaran yang kukuh untuk dinobatkan sebagai THE GOAT dalam sukan bola sepak. Namun, Messi akan meninggalkan halangan besar untuk generasi akan datang.

Benarkan penjelasan kami.

Argentina bertarung dengan Perancis untuk gelaran Piala Dunia FIFA 2022 di Qatar. Pertembungan antara dua rakan sepasukan di PSG, Messi dan Kylian Mbappe seperti mempamerkan penyerahan obor kepada generasi baharu.

Pada masa yang akan datang, Mbappe, sebagai wakil generasi baru, kelihatan akan merampas mahkota itu dari Messi. Hat-trick yang dijaringkan beliau merupakan pertunjukkan terhebat mana-mana pemain di perlawanan akhir Piala Dunia sejak 1966. Namun itu, Messi telah menunjukkan bakat serta pengalaman yang luas dalam aspek lain di atas padang sebagai teladan bagi pemain muda itu.

Mbappe boleh mendabik dada selepas kejohanan yang dilaluinya. Malah, beliau sudapun menewaskan Messi dan rakan sepasukannya dalam perjalannya menjulang trofi Piala Dunia sebagai pemain termuda sejak Pele. Walaubagaimanapun, selepas perlawanan akhir ini, beliau perlu menyedari betapa besar usaha yang perlu dikerjakan untuk mencapai impiannya untuk dinobatkan pemain terbaik satu hari nanti.

Bayangkan perasaan pemain-pemain yang tidak berbakat seperti Messi – atau Mbappe.

Lionel Messi telah menetapkan penanda aras yang begitu tinggi sehingga bola sepak mungkin kelihatan membosankan sejurus beliau menggantungkan butnya. Kita ketepikan segala pencapaiannya dalam sukan ini, kerana kenyataan ini adalah legasi sebenar beliau.

Beliau seorang pemain yang luar biasa dan bakatnya telah mengubah corak permainan ini sehinggakan ia agak sukar diuruskan.

Share.
Leave A Reply