Piala Dunia FIFA tentunya merupakan acara yang paling menakjubkan tahun ini. Kejohanan ini dipenuhi dengan saat-saat kekecewaan serta aksi-aksi dramatik. Permainan bola sepak yang menawan dunia dipamerkan, gol-gol yang luar biasa telah dijaringkan, sejarah telah dicipta dan kami masih belum sampai ke perlawanan akhir lagi. 

Selepas perlawanan akhir Piala Dunia pad hari Ahad ini, ramai berfikir yang semua pemain akan diberi ganjaran rehat musim panas yang panjang di mana mereka boleh bersantai serta mengecas semula tenaga mereka. Sebaliknya, mereka hanya mempunyai tempoh pemulihan selama tujuh hari dari Piala Dunia ke permulaan semula musim liga. 

Jadual liga sepanjang musim perayaan akan disambung semula pada 26 Disember atau pada Boxing Day tetapi sebelum itu, perlawanan EFL akan dimainkan hanya beberapa hari selepas perlawanan akhir Piala Dunia. 

Seperti yang dijangkakan, terdapat sebahagian besar pemain dari pasukan “top six” Liga Premier yang menyertai Piala Dunia dan beberapa pemain berkemungkinan besar akan kembali ke kelab masing-masing sebagai juara dunia. 

Sepanjang penglibatan mereka dalam kejohanan itu,  mereka kini mudah terdedah kepada kecederaan, keletihan fizikal dan mental. Ini merupakan salah satu risiko apabila sebuah kejohanan besar dianjurkan pada pertengahan musim dan sekarang kita akan mendalami kesannya terhadap pasukan mereka dan objektif yang telah ditetapkan untuk musim ini. 

Dalam artikel ini, kita akan meneliti situasi pasukan “top six” itu dan bagaimana implikasi kejohanan Piala Dunia mampu membentuk baki musim yang ada. 

Arsenal 

Situasi yang unik ini dimana sebuah kejohanan besar diadakan pada pertengahan musim tentunya tidak diterima baik terutamanya kepada pasukan di puncak Liga Premier Inggeris iaitu Arsenal. 

Selepas 14 perlawanan, The Gunners kini mendahului carta liga Liga Premier Inggeris dan pasukan lain dalam liga perlu berwaspada terhadap potensi skuad itu. 

Mereka kini menghuni tempat pertama dengan perbezaan lima mata di atas Manchester City dengan rekod 12 kemenangan, satu keputusan seri dan satu kekalahan. Sebelum musim ini ditangguhkan, anak buah Mikel Arteta melalui lapan perlawanan tanpa tewas dan tidak merekodkan sebarang kekalahan selama lebih dua bulan. 

Sejumlah 10 pemain Arsenal dipilih oleh pasukan kebangsaan mereka untuk beraksi di Piala Dunia. Daripada 10 pemain itu, hanya satu pemain yang masih berada di Qatar. Walaupun, William Saliba tidak memberi impak kepada pasukan Perancis di Piala Dunia, beliau masih berkemungkinan digelar juara dunia pada hujung minggu ini. 

Arsenal berharap prestasi Bukayo Saka untuk England pada kejohanan itu akan meningkatkan keyakinannya lebih-lebih lagi apabila Arsenal akan menyelami tempoh paling signifikan dalam musim ini. 

Walaupun kebanyakan pemain mereka berjaya mengelakkan kecederaan yang serius, malangnya sekali Arsenal menerima tamparan hebat apabila penyerang utama mereka, Gabriel Jesus mengalami kecederaan lutut ketika Brazil tewas 1-0 kepada Cameroon.

Pemain yang berusia 25 tahun itu berjaya menjalani pembedahan pada lututnya dan kini akan berehat selama tiga bulan. Situasi ini adalah suatu tamparan hebat kepada The Gunners kerana beliau merupakan salah satu yang amat penting bagi mereka. 

Kecederaan yang dialaminya kini memaksa Arsenal bertungkus lumus mencari satu opsyen alternatif dalam pasaran perpindahan dan pasangan pemain dari Atletico Madrid, Joao Felix dan Mateus Cunha dikhabarkan dipantau oleh Arsenal. Kedua-dua pemain itu dilaporkan berasa terpinggir dan tidak berpuas hati dengan keadaan mereka di kelab mereka dan Arsenal boleh mencuba memerolehi salah seorang dari mereka.

Jika mereka tidak mampu menandatangani seorang penyerang, mereka perlu bergantung kepada Eddie Nketiah untuk memimpin bahagian serangan itu. Pemain berusia 23 tahun itu masih belum menjaringkan gol atau menyumbangkan bantuan untuk Arsenal musim ini dan perlu meningkatkan prestasinya bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan Jesus. 

Arsenal kelihatan akan meneruskan rentak kemenangan mereka apabila menghadapi pasukan West Ham menjelang penyambungan semula Liga Premier Inggeris (EPL) pada Boxing Day.

Manchester City

Walaupun mereka ketinggalan lima mata di belakang Arsenal, Manchester City masih dilihat sebagai pasukan pilihan untuk menjuarai takhta liga untuk kali ketiga berturut-turut. 

Berbanding dengan Arsenal, Manchester City mengalu-alukan tempoh rehat ini selepas mengalami kekalahan 2-1 kepada Brentford. Sebelum keputusan yang menghampakan itu, City melalui tiga perlawanan tanpa kalah tetapi prestasi yang mereka pamerkan dalam perlawanan-perlawanan itu tidaklah memberangsangkan dan ia jelas kelihatan yang mereka mungkin ditewaskan.

Manchester City mempunyai perwakilan yang tertinggi dari Liga Premier Inggeris di Piala Dunia FIFA ini iaitu seramai 16 pemain, suatu situasi yang tidak menghairankan. Hanya Julian Alvarez kekal di Piala Dunia dan mempunyai peluang menjadi Juara Dunia. 

Nasib menyebelahi City kerana setakat ini mereka tidak mempunyai sebarang masalah berkaitan kecederaan terhadap pemain- pemain yang beraksi di Piala Dunia. Kejohanan itu juga telah membantu Kyle Walker untuk memperolehi semula kecergasan fizikalnya serta “match fitness” selepas pulih dan sempat bermain di Qatar. 

Selain itu, nampaknya motivasi serta rangsangan terbesar mereka ialah penyerang bintang Norway, Erling Haaland tidak membuat penampilan di Piala Dunia sama sekali. 

Pemain kebangsaan Norway itu, gagal untuk layak ke acara global itu. Ini bermaksud bahawa beliau berupaya berehat dengan baik untuk meneruskan baki musim ini. Situasi ini merupakan prospek yang lebih menakutkan untuk pasukan lain dalam liga, terutamanya Arsenal yang jelas mempunyai handikap terbesar akibat kecederaan yang dialami oleh penyerang utama mereka. 

Setakat musim ini, Haaland telah menjaringkan 18 gol dalam 13 perlawanan liga. Dalam proses itu, beliau telah memecahkan rekod jaringan gol. Beliau tentunya akan lebih bersedia untuk menambah lagi jaringan gol dan membantu pasukannya meneruskan kemaraan ke takhta liga yang akan menyaksikan mereka memintas Arsenal di puncak Liga. 

Manchester City akan beraksi semula apabila menentang Liverpool dalam Piala Carabao pada 22 Disember sebelum menyambung semula tugasan Liga Premier Inggeris (EPL) pada 28 Disember menentang Leeds United. 

Tottenham 

Anak buah Antonio Conte kini berada di kedudukan keempat dalam senarai enam pasukan teratas. Mereka ketinggalan satu mata di belakang Newcastle United di tempat ketiga dan tujuh mata di belakang Arsenal di puncak carta liga. 

Ia satu perkara hebat jika mereka mampu menamatkan musim ini di kedudukan di mana mereka dapat layak ke Liga Juara-Juara kerana ia bermakna mereka akan bermain di kejohanan kelab berprestij itu untuk dua musim berturut-turut dan membolehkan mereka menandatangani lebih ramai pemain yang dapat membantu mereka bersaing untuk takhta liga pada musim yang akan datang. 

Seramai 11 pemain Spurs telah dipilih untuk ke Piala Dunia dan hanya tinggal tiga pemain di Qatar sekarang. Pemain Croatia, Ivan Perisic ditewaskan oleh pemain Christian Romero dari Argentina dalam aksi separuh akhir Piala Dunia. 

Ini bermakna Perisic akan berpeluang meninggalkan Qatar dengan pingat gangsa apabila berdepan Maghribi pada hari Sabtu manakala Romero akan terus memainkan peranan pentingnya dalam barisan pertahanan Argentina apabila mereka berdepan penjaga gawang Perancis, Hugo Lloris’ dalam perlawanan akhir Piala Dunia. 

Spurs berharap tiada pemain mereka yang berada di Qatar mengalami kecederaan lagi kerana Richarlison malangnya akan kembali dari Piala Dunia dengan kecederaan hamstring yang akan menyebabkan beliau tidak terlibat dalam sebarang aksi untuk beberapa minggu. 

Tambahan pula, kapten England dan Tottenham, Harry Kane mungkin membimbangkan kelab London Utara itu. Penyerang itu terlepas sepakan penalti penting ketika menentang Hugo Lloris yang bermakna jelajah Piala Dunia England berakhir di peringkat suku akhir kejohanan itu. 

Kane merupakan wira hebat untuk negaranya dan beliau juga berjaya menyamai rekod gol Wayne Rooney untuk Three Lions tetapi insiden sepakan penalti itu akan memberi kesan dari segi mental dan akan mengambil masa untuk pulih. Kapten England kelihatan menitiskan air mata pada wisel penamat. 

Ada kemungkinan yang kekecewaan itu boleh menjejaskan prestasi untuk kelabnya tetapi Spurs berharap perkara itu tidak akan berlaku. Hanya masa akan tentukan keupayaan Kane mencari kembali motivasi itu. 

Spurs akan teruskan kempen liga mereka apabila mereka menentang Brentford pada Boxing Day

Manchester United

Selepas mengalami prestasi naik dan turun musim liga bagi skuad Erik Ten Hag, nampaknya Manchester United kini kelihatan mengemudi ke arah yang betul, sekurang-kurangnya di atas padang. 

United kini berada di kedudukan kelima, tiga mata di belakang Tottenham di tempat keempat dan empat mata di atas Liverpool yang berada di tangga keenam. Mereka bukanlah salah satu pasukan yang dilihat akan menamatkan saingan liga di posisi kelayakan untuk Liga Juara-Juara namun itu, mereka tentunya akan bertarung ke hujung pedang menjelang penyambungan aksi liga musim ini.

Daripada 14 pemain yang mewakili Manchester United di Piala Dunia, hanya dua yang tinggal. Gandingan pemain pertahanan tengah mereka, Lisandro Martinez dan Rafael Varane akan bertembung apabila kedua pasukan kebangsaan mereka bertemu pada perlawanan akhir Piala Dunia FIFA. 

Bagi kebanyakan pemain Manchester United, Piala Dunia merupakan kejohanan yang amat memuaskan secara keseluruhan bagi Bruno Fernandes, Diogo Dalot, Marcus Rashford, Luke Shaw, Harry Maguire, Rafael Varane di mana mereka semua menarik perhatian di Qatar dan telah memainkan peranan penting untuk pasukan kebangsaan mereka di Qatar. Ten Haag berharap prestasi ini akan berterusan apabila mereka kembali beraksi untuk kelab. 

Dengan pemergian Cristiano Ronaldo, Manchester United kini dalam pasaran mencari seorang penyerang pada bulan Januari. Mereka telah dikaitkan dengan pemain PSV dan bintang Belanda Cody Gakpo yang mereka hampir menandatangani musim panas yang lalu serta Memphis Depay dari Barcelona. 

Selepas pengumuman oleh Glazers bahawa kelab itu akan dijual, banyak persoalan dibangkitkan mengenai sama ada United akan cuba untuk membeli pemain pada bulan Januari namun Erik Ten Hag telah menyatakan bahawa kelab itu mempunyai keinginan untuk mengukuhkan keupayaan skuad Red Devils.

The Red Devils akan bertemu Burnley dalam Piala Carabao pada 21 Disember sebelum berdepan Nottingham Forest dalam Liga Premier pada 27 haribulan. 

Liverpool 

Hiruk pikuk musim liga The Reds setakat ini kelihatan seperti telah kembali ke landasan yang betul. Sebelum rehat Piala Dunia, Liverpool merekodkan dua kemenangan dalam persaingan liga. Mereka kini berada di tempat keenam, tujuh mata di ketinggalan dari tempat keempat tetapi mempunyai harapan tinggit untuk kembali bersaing untuk slot kelayakan untuk kejohanan Liga Juara-Juara sekali lagi. 

Daripada tujuh pemain yang dipilih untuk mewakili negara mereka di Qatar, hanya seorang sahaja yang masih kekal. Ibrahim Konate berharap persembahan mantapnya menentang Maghribi di separuh akhir Piala Dunia akan melihat beliau mengekalkan tempatnya di dalam kesebelasan utama menjelang perlawanan akhir. 

Liverpool akan berpuas hati kerana tiada lagi pemain yang direkodkan dalam senarai kecederaan mereka dalam kalangan pemain yang terlibat di Piala Dunia. Maklumlah yang mereka masih menunggu penampilan Luis Diaz (yang tidak beraksi selama tiga bulan) dan Diogo Jota (pemulihan sehingga Februari) yang mengalami kecederaan dan sudah lama tidak beraksi. 

Rehat sementara semasa Piala Dunia memberi Liverpool peluang untuk meneliti sasaran perpindahan dan pemain tengah Benfica dari Argentina, Enzo Fernandez dilaporkan telah berhubung dengan The Reds. Mungkin juga, ini peluang Liverpool untuk juga melihat pada sasaran jangka panjang mereka iaitu Jude Bellingham.

Liverpool akan bertarung dengan Manchester City dalam pertemuan Piala Carabao pada 22 Disember sebelum berlepas ke Villa Park untuk menentang Aston Villa pada Boxing Day

Chelsea

Chelsea kini berada pada kedudukan kelapan dalam carta liga dan tiada satu pun pasukan yang dilihat memerlukan rehat ini berbanding Chelsea yang dikendalikan oleh Graham Potter. The Blues, yang kini lapan mata di ketinggalan dari tempat keempat dan tidak mampu meraih kemenangan dalam tiga perlawanan berturut-turut dalam liga.

Nafas segar yang dibawa masuk oleh pengurus baru kian menyusut dan Graham Potter telah diberi masa untuk mencari jalan penyelesaian kepada masalah yang dihadapi oleh pasukannya sekarang. 

Chelsea adalah satu-satunya pasukan dalam enam kelab teratas yang pemain mereka tidak terlibat dalam perlawanan akhir Piala Dunia walaupun pada awalnya, 12 pemain mereka telah dipilih untuk menyertai kejohanan Piala Dunia.  

Mateo Kovacic dan Hakim Ziyech, bagaimanapun, masih berada di Qatar kerana Croatia dan Maghribi akan bertemu pada hari Sabtu ini untuk perlawanan pingat gangsa. 

Kecederaan yang dialami Reece James mengakibatkannya gagal menyertai kejohanan Piala Dunia tetapi beliau telahpun kembali menjalani latihan, namun itu, Armando Broja pula kini diketepikan untuk baki musim ini selepas mencederakan ACL. 

Chelsea mengambil langkah drastik dan tidak membuang masa untuk mencari pengganti Broja dan memerolehi tandatangan pemain kelahiran Ivory Coast, David Datro Fofana yang telah dilaporkan bersetuju untuk menyertai Blues pada bulan Januari daripada kelab Norway, Molde. 

The Blues akan meneruskan aksi Liga Premier Inggeris mereka menentang Bournemouth pada 27 Disember.

Share.
Leave A Reply