Ramalan

Argentina 1 – 1 Perancis (AET) | Argentina 4 – 3 Perancis (pen)

Lokasi Perlawanan: Stadium Lusail Iconic

Kali terakhir finalis Piala Dunia meraih dua kemenangan berturut-turut dalam perlawanan akhir kejohanan itu adalah pada 1962 dan pada masa itu, ada seorang anak muda yang melakar namanya pada trofi itu dalam dua kejohanan berturut-turut. Sejarah mungkin akan diulangi apabila Kylian Mbappe, yang membantu Perancis ke gelaran juara dunia pada tahun 2018 dan kini, membawa matlamat yang sama pada edisi 2022 ini.

Namun, dalam jelajahanya ke perlawanan akhir, Lionel Messi yang juga merupakan rakan sepasukannya di PSG dan dianggap sebagai salah satu pemain terhebat yang pernah menyemarakkan sukan ini berdiri teguh menghalangnya ke gerbang kejuaraan. Akibat keunggulan Messi dalam sukan bola sepak, banyak pendapat mengatakan bahawa beliau layak untuk bersara dengan gelaran Juara Dunia. Walau apapun keputusan perlawanan ini, sejarah akan dicipta dan 88,000 penonton di Stadium Lusail Iconic, Qatar, akan menjadi saksi kepadanya.

Panduan Prestasi: Argentina

Argentina adalah pasukan yang paling tersusun dalam kejohanan ini. Dari barisan pertahanan hingga bahagian serangan, mereka jarang melakukan kesilapan yang boleh berpihak kepada pasukan lawan. Cabaran paling sukar menunggu Argentina adalah pasukan Perancis, ini kerana mereka perlu menangani kehebatan Mbappe dan pemain lain di bahagian serangan itu. Tambahan pula, evolusi Antoine Griezmann yang telah bertukar menjadi pemain tengah menjelang kejohanan ini.

Argentina akan bergantung kepada kekuatan mereka di bahagian tengah padang untuk membidas kemaraan Les Bleus menuju ke gelaran juara dunia ketiga mereka.

Panduan Prestasi: Perancis

Les Bleus beraksi seperti yang dijangkakan, walaupun mereka kelihatan mempunyai handikap terbesar berbanding pasukan lain yang dianggap sebagai pilihan memenangi Piala Dunia. Setakat ini, prestasi Mbappe tidak mengecewakan dan bersamanya ialah Olivier Giroud yang telah memecahkan rekod gol tertinggi yang pernah dijaringkan oleh seorang pemain Perancis di peringkat antarabangsa.

Griezmann pula telah memecahkan rekod penampilan tertinggi berturut-turut untuk pasukannya dan Deschamps telah mempamerkan fleksibiliti taktikalnya yang hampir tiada tandingan. Mereka akan timbulkan ancaman besar di bahagian serangan tetapi nampaknya mereka akan berhadapan persaingan sengit di bahagian tengah padang.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Kali terakhir dua pasukan ini bertemu dalam kejohanan Piala Dunia adalah pada perarakan Perancis menjuarai trofi tersebut pada tahun 2018.

Sejak kejohanan itu, kedua-dua pasukan banyak berubah tetapi transformasi Argentina lebih ketara. Inilah perbezaan antara dua pasukan dan Les Bleus akan merasai perubahan itu menjelang malam perlawanan sambil Argentina akan berusaha untuk mendukung Piala Dunia buat kali ketiga.

Share.
Leave A Reply