Kandungan

  • Jesus mengalami kecederaan lutut
  • Butiran penuh kecederaannya
  • Bagaimana kecederaan itu memberi kesan pada aktiviti jendela perpindahan Arsenal menjelang bulan Januari
  • Pemain Arsenal yang boleh memanafaat daripada kecederaan Jesus

Gabriel Jesus tiba di Arsenal dengan nilai £45 juta pada musim panas yang lalu, selepas lima tahun yang sensasi, sarat dipenuhi dengan trofi bersama Manchester City.

Beliau terus turun padang dan membantu Arsenal merebut tempat pertama di atas bekas majikannya. Kegigihan itu telah menarik perhatian berjuta-juta penyokong The Gunners di seluruh dunia.

Malang sekali, kecederaan yang dialami baru-baru ini kelihatan akan menghalangnya daripada menyerlahkan peranan itu dalam babak-babak penting musim ini. Disebabkan perkara ini, seluruh kem Arsenal berasa panik. 

Bagaimana kecederaan Gabriel Jesus akan memberi kesan kepada Arsenal dalam beberapa bulan akan datang dalam usaha mereka mencuba menuntut gelaran Liga Premier Inggeris pertama sejak 2003/04?

Apa yang diketahui: Status kini mengenai kecederaan Gabriel Jesus

Gabriel Jesus berjaya menjalani pembedahan pada lututnya dan ramalan awal  menjangka tempoh pemulihannya akan memaksa beliau rehat sehingga bulan Februari 2023. 

Ini bermakna beliau berkemungkinan tidak akan tampil untuk skuad The Gunners lebih lama dari apa yang dijangkakan dan ada laporan mengatakan bahawa tempoh pemulihan itu mungkin berlanjutan sehingga empat bulan.

Disember sudahpun berlalu dan maklumat yang diterima mengenai status kecederaan Gabriel Jesus meletakkan beliau untuk kembali beraksi, paling lewat pada bulan April. Jika inilah situasi yang berlaku, ini bermakna Jesus hanya mempunyai baki perlawanan yang sedikit jika beliau ingin beraksi untuk Arsenal dan kemungkinan besar peranannya tidaklah signifikan berbanding pada awal musim kerana takhta liga sudahpun diputuskan pada masa itu dan penampilan itu hanyalah pemberian sagu hati.

Rekod jaringan golnya telah merosot baru-baru ini dan masih buntu dengan hanya lima gol dalam 14 penampilan. Walau bagaimanapun, beliau melakar lima bantuan pada masa itu-suatu catatan paling tinggi dalam rekod kelab. Ini bermaksud bahawa penglibatannya dalam gol-gol yang telah dijaringkan Arsenal setakat musim ini amat penting.

Mikel Arteta masih menaruh harapan bahawa kecederaan itu tidak begitu serius walaupun ia dikhabarkan sebagai suatu kondisi teruk. Walaubagaimanapun,  pengendali Sepanyol itu tahu bahawa dia perlu bersedia untuk melalui tempoh yang sukar tanpa Jesus, pemain yang digelar sebagai individu terpenting baginya musim ini.

Ujian sebenar keupayaan pengurusan bola sepak Mikel Arteta masih dalam perjalanan, dan keupayaan itu akan dinilai apabila tenaga dan kegigihan Gabriel Jesus tidak kelihatan. Ini kerana pergerakan dan kemahirannya muncul di bahagian atas padang telah banyak membantu menyerlahkan corak serangan The Gunners.

Ramai mendakwa bahawa kecederaannya telah membuntui pelan progresif kelab itu dan keajadian itu telah meletakkan mereka dalam tempat yang sukar. Jesus kini menumpukan fokus beliau kepada pemulihannya dan berharap dapat kembali lebih awal ke padang bola.

Adakah Gabriel Jesus terdedah kepada kecederaan?

Amat sukar untuk menyimpulkan sama ada Jesus sangat terdedah kepada kecederaan tetapi rekodnya menyatakan bahawa dia telah terlepas hampir empat minggu aksi dalam setiap musim sejak dia menyertai Manchester City pada 2016, dengan satu-satunya pengecualian ialah pada kempen 2021/22. 

Pada tempoh itu, beliau tidak beraksi sekurang-kurangnya tiga minggu tetapi kecederaan terbarunya adalah kecederaan yang paling lama dihadapinya dalam kerjayanya. Kecederaan ini melangkaui rekod sebelum ini iaitu, 67 hari tanpa beraksi selepas mengalami keretakan metatarsal pada Februari 2017.

Aktiviti jendela perpindahan

Arsenal kelihatan kekurangan satu penyerang dan pemain tengah yang dilihat cukup untuk membentuk sebuah pasukan yang digeruni dan dapat jelajah jauh dalam liga musim ini.

Pemantau bakat The Gunners mengenal pasti pemain Ukraine, Mykhaylo Mudryk dari Shakhtar Donetsk dan Danilo Oliveira dari kelab Brazil Palmeiras sebagai pilihan utama untuk membantu menambah baik prestasi skuad.

Secara umumnya, kedua pemain tersebut dilaporkan sebagai sasaran utama kelab dari London Utara itu. Pemain lain yang juga telah dikhabarkan, termasuk pemain Atlético de Madrid João Felix, pemain tengah Lazio Sergej Milinkovic-Savic, pemain sayap Porto Pepe dan Youri Tielemans dari Leicester City.

Ia jelas bahawa pilihan-pilihan yand disebut tentunya akan memaksa Arsenal berfikir banyak kali mengenai kemampuan kewangan mereka dan akan terlibat dalam perang bidaan dengan kelab-kelab elit yang lain, yang semestinya berhasrat untuk mendapatkan khidmat pemain-pemain itu menyertai skuad mereka. Sebaliknya, komuniti Arsenal serta penyokong mereka bernasib baik kerana individu-individu penting yang terlibat di meja rundingan telah berjaya meluluskan sejumlah wang yang besar untuk digunakan pada jendela perpindahan bulan Januari, sepertimana yang berlaku pada musim panas apabila Gabriel Jesus dan Oleksandr Zinchenko tiba dari Manchester City.

Mudryk, bagaimanapun, telah menjadi sasaran utama Gunners untuk berbulan-bulan. Mereka terlibat ketika Shakhtar menuntut £80 juta dan keengganan mereka untuk bersetuju dengan nilai itu (antara faktor lain) menyebabkan kelab Ukraine itu mengurangkan sebanyak separuh harga permintaan itu.

The Gunners masih tertanya-tanya sama ada akan bergerak pantas untuk memeroleh Mudryk dengan harga baru tetapi dengan kecederaan Gabriel Jesus yang diramalkan akan berpanjangan telah memaksa mereka untuk mencuba menandatangani pemain berusia 21 tahun itu dan ia mungkin satu-satunya tindakan yang boleh memastikan kecemerlangan mereka dalam Liga Premier serta penglibatan mereka dalam pertandingan lain.

Sebaliknya, terdapat juga desas-desus bahawa kelab dari London Utara ingin menambah seorang pemain penyerang dan bukannya Mudryk atau seorang lagi pemain bersama Mudryk. Pendek kata, Gunners kelihatan akan menerja jendela perpindahan ini dengan serius untuk mengukuhkan bahagian serangan mereka akibat berkat kecederaan Jesus.

Peluang untuk beraksi

Secara amnya, bakat yang dimiliki The Gunners tidak kurang hebatnya. Bakat itu dipamerkan oleh pemain-pemain seperti Bukayo Saka, Gabriel Martinelli, Eddie Nketiah, Smith Rowe dan Reiss Nelson. Tambahan pula, terdapat juga beberapa pemain muda dari akademi yang kian menarik perhatian Arteta.

Ia sudah pasti bahawa ketiadaan Jesus akan mengubah bentuk pasukan itu. Keupayaannya untuk meliputi sebahagian besar zon di atas padang serta di sekitar kotak penalti membolehkan penyerang dan pemain tengah lain bergerak dan mengisi ruang yang beliau kosongkan, tambahan pula pergerakan itu menyebabkan pemain lawan tertarik ke arahnya. 

Keupayaan inilah yang telah membantu beliau mencatatkan lima bantuan dalam liga setakat ini serta membantu pasukannya mencipta lebih banyak peluang untuk menjaringkan gol. Dengan ketiadaannya untuk tempoh masa panjang, keupayaan itu juga hilang. Namun itu, ini dapat menyuntik semangat baru ke dalam skuad Arsenal dan memotivasikan mereka dalam membentangkan pasukan yang digeruni oleh pencabar lain di liga.

Taktik Gunners dengan Jesus berfungsi baik tetapi tanpa beliau dalam kesebelasan utama, ini bermakna pemain lain boleh mengisi posisi itu atau digunakan dengan cara yang berbeza.

Sebagai contoh, Martinelli boleh mengambil peranan penyerang utama atau peranan “centre forward”, bergantung kepada strategi Arteta. Ini akan membolehkan Emile Smith-Rowe yang kembali selepas tempoh pemulihannya bersama Martin Ødegaard secara langsung meningkatkan jumlah pemain kreatif di atas padang.

Jika Mykhaylo Mudryk diperolehi, pemain kelahiran Ukraine itu boleh mengisi ruang di sayap kiri yang dikosongkan Martinelli manakala pemain Brazil itu akan bergerak ke posisi tengah bahagian serangan.

Selain strategi di atas, Eddie Nketiah merupakan pilihan yang paling jelas dalam peranan itu. Ini akan menyaksikan Gunners bermain secara lebih langsung dan banyak lagi pergerakan di bahagian tengah padang kerana itulah keadaan di mana Nkeitah beraksi mantap. Strategi itu terbukti terhasil menjelang akhir musim 2021/22 apabila prestasi luar biasa beliau menyerlah, malangnya sekali, keadaan itu gagal dikembangkan secara progresif. 

Share.
Leave A Reply