Ramalan:

Maghribi 1 – 2 Perancis (AET)

Lokasi Perlawanan: Stadium Al Bayt

Sejarah akan dicipta apabila buat pertama kalinya sebuah pasukan dari benua Afrika akan membuat penampilan di peringkat separuh akhir Piala Dunia dalam sejarah 92 tahun kejohanan ini. Maghribi akan bertemu Perancis menjelang hari Rabu, 14 Disember 2022 di Stadium Al Bayt. Juara edisi 2018, Perancis tentunya mempunyai kelebihan dalam perlawanan ini atas beberapa sebab termasuk rekod prestasi lampau di peringkat separuh akhir serta aura mengelilingi mereka sebagai bekas juara dunia. Manakala, skuad Maghribi pula disebulungi suasana positif dan harapan tinggi setiap penyokong neutral bola sepak, tambahan pula mereka didorong oleh komuniti Afrika serta umat Islam di seluruh dunia.

Panduan Prestasi: Maghribi

The Atlas Lions belum pernah mencapai peringkat ini, oleh itu, mereka mungkin tidak dapat menjangka apa yang diperlukan pada tahap ini. Namun itu, kisah mereka telah pun dipamerkan melalui aksi-aksi yang amat bersemangat sejak saingan kumpulan sehingga sekarang.   

Pasukan Maghribi memiliki rekod pertahanan terbaik dalam kejohanan ini dengan hanya membolos satu gol dalam lima perlawanan, namun, gol yang dibolosi diklasifikasikan sebagai gol sendiri. Sehingga kini, tiada satu pun pemain lawan yang berjaya memecahkan benteng pertahanan mereka. Walid Regragui tentunya akan menambaik baik serta memantapkan benteng pertahanan itu sebelum berhadapan dengan asakan dari bahagian serangan Perancis. 

Panduan Prestasi: Perancis

Sebaliknya, Perancis akan menyerlahkan segala kekuatan dari gudang mereka pada tahap maksima. Kehebatan bahagian serangan mereka makin digeruni tetapi keupayaan defensif pula masih membimbangkan. 

Perancis telahpun membolos lima gol dalam lima perlawanan dan agak bernasib baik tidak melepaskan banyak lagi. Ia jelas bahawa Maghribi bukanlah suatu pasukan yang mampu meraih pesta gol tetapi apa yang tentu ialah, mereka akan mengatur corak permainan secara strategik dan meresahkan lawan dengan taktik serangan balas. Strategi ini adalah dasar kebimbangan Didier Deschamps. Beliau tentu memulas akalnya memikirkan cara untuk menangani situasi itu serta kaedah untuk menusuk benteng pertahanan Atlas Lions itu. 

 

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan? 

Setakat ini, ia jelas kelihatan bahawa setiap perlawanan yang melibatkan pasukan Maghribi adalah bersandarkan kemahuan yang tinggi untuk menang dan pasukan Afrika ini kian tampil sebagai juara. Perancis mungkin hilang kelebihan jika membenarkan situasi ini berlaku.

Nampaknya, perlawanan ini akan melihat Maghribi bertahan kuat sambil Perancis meledakkan serangan bertubi-tubi, tetapi akhirnya pasukan dari Eropah itu akan tamatkan aksi ini sebagai pemenang. 

Share.
Leave A Reply