Argentina telah menjamin slot mereka ke suku akhir Piala Dunia FIFA. Mereka berjaya menepis cabaran Australia dalam kemenangan 2-1 di Stadium Ahmed Bin Ali pada lewat petang Sabtu. 

The Socceroos kelihatan akan bangkit mengancam dalam perlawanan itu selepas menjaringkan satu gol kurang 15 minit dari penamat dan hampir mendapat peluang sebelum wisel akhir untuk memaksa masa tambahan tetapi Emiliano Martinez dan Argentina cukup gigih dalam menghalang peluang itu mengubah arus perlawanan dan berjaya mara ke suku akhir dalam masa biasa.

The Abiceleste akan berdepan Belanda di peringkat suku akhir Piala Dunia selepas kemenangan Belanda ke atas Amerika Syarikat.

Mampukah Argentina melangkah jauh ke dalam kejohanan- ya, mereka mampu

Kini Argentina berdepan tugas yang rumit. Mereka akan menentang pasukan yang masih belum kalah dalam kejohanan ini tetapi Argentina yakin yang mereka dapat memeroleh keputusan yang positif untuk mara ke separuh akhir serta memenuhi impian dan takdir mereka untuk merangkul gelaran Juara Dunia. 

Kali terakhir Argentina menjunjung trofi Piala Dunia FIFA ialah pada tahun1986. Suatu kejayaan yang diilhamkan oleh mendiang, Diego Maradona. Beliau memulakan setiap perlawanan semasa jelajah Piala Dunia itu dan berjaya menjaringkan lima gol dan merekodkan lima bantuan. Beliau memimpin pasukan itu menuju ke puncak dunia dan 36 tahun kemudian, satu lagi bakat Argentina kelihatan bersedia untuk mencapai impian itu sekali lagi.

Messi menggubah suatu persembahan abadi di Piala Dunia terakhirnya

Lionel Messi adalah faktor penentu untuk negaranya di kejohanan ini. Buat pertama kalinya di kejohanan Piala Dunia, beliau kini dikelilingi individu yang paling sesuai dengan keperluannya dan kelihatan lebih banyak bergantung kepada rakan sepasukannya berbanding sebelum ini. Beliau sama ada telah menjaring atau membekalkan bantuan dalam tiga daripada empat perlawanan yang Argentina telah bermain setakat ini.

Gol dari Messi menentang Australia juga menyaksikan beliau menjaringkan gol ke-789 dalam 1000 penampilan senior, sembilan daripada gol itu direkodkan di Piala Dunia. Tidak dinafikan yang beliau amat bersemangat untuk menambah lagi rekod jaringan itu.

Juara tujuh kali Ballon d’Or itu tidak asing lagi dalam kejohanan seperti itu kerana beliau merupakan bekas finalis Piala Dunia pada 2014 di mana mereka tewas kepada pasukan Jerman selepas masa tambahan menerusi gol daripada Mario Götze.

Pada usia 35 tahun, ini merupakan Piala Dunia terakhirnya. Oleh itu, Messi lebih berazam untuk memenangi satu lagi gelaran yang telah menghindari kerjaya cemerlangnya dan ini merupakan peluang kelima serta yang terakhir untuk menjelang Piala Dunia.

Keputusan mengejut menentang Arab Saudi pada perlawanan pertama menyebabkan seluruh dunia mempersoalkan kredibiliti penyertaan Argentina dalam kejohanan ini, selepas memegang rekod tanpa kalah dalam perlawanan bola sepak untuk tempoh tiga tahun iaitu – 35 perlawanan secara keseluruhan. 

Terdapat desas-desus berunsur negatif yang dilaporkan dan beberapa laporan itu menunjukkan bahawa pemain dikatakan berasa kosong dan lesu. Pada masa itu, ia jelas bahawa perlawanan menentang Mexico adalah perlawanan paling signifikan ketika itu. 

Pasukan Argentina mencapai hasrat mereka dan bangkit semula serta memberikan pertunjukkan yang lebih baik. Argentina menang 2-0 dengan kehandalan Messi diketengahkan. Kemenangan rutin menentang Poland pada hari perlawanan ketiga diikuti dan Argentina kelihatan mendapat kembali semangat mereka.

Selain daripada faktor Lionel Messi yang jelas dipaparkan, terdapat beberapa sebab lagi mengapa kami fikir Argentina akan memenangi Piala Dunia. Tambahan pula, barisan pertahanan yang jarang membolos gol. 

Statistik menunjukkan Argentina adalah antara yang terbaik

Dalam peringkat kumpulan, Argentina membolos dua gol yang merupakan antara yang terendah dalam kejohanan itu. Ia mungkin tidak kelihatan seperti satu pencapaian yang mengagumkan pada mulanya tetapi menurut data yang diberikan oleh Opta melalui FBRef, Argentina mempunyai xGA terendah (gol menentang yang dijangkakan) semasa fasa kumpulan dengan hanya 0.7 xGA. 

Dua gol yang mereka bolosi adalah akibat keupayaan hebat pemain Arab Saudi dalam perlawanan di mana Argentina malangnya mempunyai banyak gol yang dibatalkan atas alasan ofsaid dan membolos sejumlah 0.1 xG. 

Menentang Australia pada hari Sabtu, mereka hanya membenarkan satu shot yang terkena sasaran dan bolos hanya 0.5 xG. Gol yang mereka bolos dalam perlawanan itu ialah gol sendiri oleh Enzo Fernandez. 

Apa yang membuatkan barisan pertahanan mereka begitu mantap adalah keupayaan mereka untuk counterpress apabila mereka kehilangan dominasi bola. Mereka memburu bola dalam satu gerombolan dan berusaha keras untuk memenanginya semula bola tersebut sebaik sahaja mereka kehilangannya. 

Pujian harus diberikan kepada rakan sepasukan Messi seperti Rodrigo De Paul yang melindungi kelemahan benteng pertahanannya dengan berkesan kerana Messi bukanlah penyumbang besar di bahagian itu. 

Mereka bekerja dan berkorban untuk satu sama lain apabila tugas menuntut mereka dan itulah yang menjadikan barisan pertahanan Argentina suatu unit yang kuat. Anda dapat melihat keserasian itu dipertunjukkan pada babak di mana Lisandro Martinez menyekat rembatan pemain Australia serta kelincahan tapak tangan Emiliano Martinez pada akhir perlawanan menentang Australia. Sifat kebersamaan yang mereka miliki adalah kunci besar untuk menjadi juara. 

Keajaiban Messi tidak boleh diabaikan

Apabila anda memfaktorkan kekuatan pertahanan mereka serta keajaiban Messi dalam bahagian serangan, Argentina jelas menjadi pilihan utama untuk memenangi kejohanan ini, tanpa mengira siapa lawan seterusnya. 

Negara terakhir yang memenangi Piala Dunia selepas kalah perlawanan pertama mereka ialah pasukan Sepanyol, yang cemerlang pada tahun 2010. Satu pasukan yang banyak persamaan dengan Argentina.  

Seperti Sepanyol, Argentina menjadi juara benua mereka terdahulu sebelum menjuarai Piala Dunia. Kedua-dua pasukan ini suka mendominasi penguasaan bola dan mengawal perlawanan dan kedua-dua pasukan ini mempunyai benteng pertahanan yang sangat mantap. Mereka juga mengalami kejutan besar dalam perlawanan pembukaan mereka tetapi berjaya keluar daripada situasi yang perit itu dengan kapasiti mental yang lebih kuat. 

Kedua-dua pasukan ini, juga mempunyai perbezaan gol +4 menjelang peringkat suku akhir dengan Sepanyol menjaringkan lima gol dan hanya membolos sekali pada ketika itu manakala Argentina telah menjaringkan tujuh gol dengan bolos tiga. Kebetulan? Kami tidak fikir begitu. 

Fakta yang aneh juga menyandar kepada Argentina 

Suatu fakta yang aneh juga perlu diberi perhatian, dalam dua kemenangan Piala Dunia sebelum ini pada tahun 1978 dan 1986, Mario Kempes dan Diego Maradona gagal menyudahkan sepakan penalti mereka untuk Argentina dalam perlawanan ketiga mereka, sebelum menjadi juara dunia. 

Teka apa yang berlaku kepada Lionel Messi dalam perlawanan ketiga mereka menentang Poland? Tekaan anda betul, penalti beliau juga diselamatkan. Mungkin azimat kali ketiga akan direalisasikan, bagi pasukan cemerlang ini yang ingin mengikut jejak lagenda sebelum mereka.

Share.
Leave A Reply