Ramalan:

Croatia 1 – 2 Brazil

 Lokasi Perlawanan: Stadium Education City

Pasukan Croatia menunggu saat untuk membalas dendam ke atas Brazil dan akhirnya akan mendapat peluang itu dalam aksi suku akhir ini. Brazil ternyata menjadi halangan yang mereka masih gagal menempuh dalam sejarah bola sepak mereka. Kedua-dua pertemuan dua pasukan ini dalam Piala Dunia FIFA berakhir dengan kekalahan kepada Croatia. Sementara itu, sasaran Brazil masih teguh iaitu untuk merangkul gelaran dunia keenam mereka dan melihat Croatia sebagai satu lagi halangan untuk dilenyapkan dalam perjalanan mereka ke puncak terunggul itu. Perlawanan yang akan menjanjikan aksi menarik dan pertunjukkan fizikal yang hebat kerana kedua-dua pasukan mempunyai pemain yang mampu menonjolkan kekasaran  serta akan mencuba sedaya upaya untuk merampas perlawanan ini dari kancah kekalahan.

Panduan Prestasi: Croatia

Croatia dengan tipisnya  layak keluar daripada Kumpulan F apabila tamat saingan kumpulan sebagai naib juara di belakang Maghribi, dengan meraih satu kemenangan dan dua keputusan seri. Namun ketika menentang Jepun pada pusingan ke-16, mereka buntu untuk mempamerkan aksi yang memberangsangkan dan terpaksa menentukan nasib mereka menerusi sepakan penalti.

Kini, mereka menaruh keprcayaan baru terhadap keupayaan hebat penjaga gol mereka, Dominik Livaković, yang menyelamatkan tiga daripada empat sepakan penalti untuk membidas Jepun. Namun begitu, mereka akan berharap prestasi dan keupayaan mereka di hadapan gol akan bertambah baik kerana Brazil mungkin tamatkan segala saingan dalam perlawanan ini apabila menghampiri wisel penamat atau pada masa tambahan dengan kualiti barisan serangan berbisa mereka.

Panduan Prestasi: Brazil

Kumpulan G melihat Brazil menjuarai saingan itu seperti yang dijangkakan. The Samba Boys kemudian dikurniakan satu perlawanan yang agak mudah menentang Korea Selatan pada pusingan 16. Mereka membenam segala harapan untuk Korea Selatan bangkit pada awal permainan dengan menjaringkan empat gol mereka dalam hanya 36 minit beraksi.

Sebelum perlawanan itu, mereka hanya menjaringkan tiga gol secara keseluruhan, yang membuat ramai penyokong mereka tertanya-tanya tentang keupayaan menyudahkan peluang mereka. Perlawanan menentang pasukan Asia itu, menunjukkan bahawa mereka belum kehilangan sentuhan azimat mereka dan perkara ini amat penting apabila tibanya pasukan Croatia kerana ia jelas yang kekuatan barisan pertahanan mereka adalah salah satu unit mantap dalam kejohanan itu.

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Setelah bermain dua kali dalam empat kejohanan Piala Dunia FIFA, kedua-dua pasukan akan mempunyai idea jelas tentang falsafah utama yang akan dipergunakan pada hari perlawanan.

Perlawanan ini berpotensi untuk berputik pada kekuatan kemahuan pasukan yang terlibat, tetapi nampaknya bakat dan kemahiran teknikal pemain lincah Brazil akan menimbulkan banyak masalah bagi Croatia, yang mungkin perlu berwasapada untuk mengelakkan dari ditayangkan kad dan kemudiannya dikurangkan kepada sepuluh pemain. Kedua-dua pasukan akan membolos gol, tetapi Brazil akan mengatasi pasukan Eropah itu, walaupun dengan margin kemenangan yang tipis.

Share.
Leave A Reply