Ramalan

Perancis 2 – 1 England

Lokasi Perlawanan: Stadium Al Bayt

Perlawanan ini merupakan pertemuan pertama antara kedua pasukan dalam pusingan kalah mati Piala Dunia FIFA. Tambahan pula, ia juga merupakan pertemuan ketiga mereka dalam kejohanan itu dan ia merupakan pertemuan yang dijangka akan menghiburkan penonton di seluruh pelusuk dunia. Perancis dan England merupakan pasukan yang telah memungut jumlah gol tertinggi di Piala Dunia FIFA 2022, oleh itu, penyokong boleh menjangkakan lebih banyak rembatan, penciptaan peluang dan semestinya, gol.

Apa jua keputusan terakhir perlawanan ini, penolong pengadil video (VAR) akan mendukung tugas yang berat dan kelihatan perlawanan ini akan menjadi topik perbincangan serta pendebatan untuk bulan-bulan yang akan datang selepas kejohanan tamat.

Panduan Prestasi: Prestasi

Les Bleus telah menjaringkan 10 gol dalam kejohanan setakat ini, dengan Kylian Mbappe memungut lima daripada jumlah itu manakala Olivier Giroud mencatatkan tiga gol, untuk menjadi penjaring gol tertinggi Perancis setakat ini. Sebaliknya, mereka hanya membolos empat gol. 

Perihal ini menunjukkan keseimbangan yang luar biasa dalam permainan Perancis dan keupayaan mereka dalam menepikan lawan dalam masa yang singkat. Kualiti juara bertahan dari 2018 itu, mungkin terlalu hebat bagi pasukan England tetapi pada tiupan wisel penamat, semuanya akan bergantung kepada kemahuan pasukan untuk mara ke peringkat separuh akhir.

Panduan Prestasi: England

The Three Lions telah menjaringkan 12 gol setakat ini dan sebaliknya, hanya membolos dua. Namun, adakalanya kelihatan jelas terdapat kelalaian di bahagian pertahanan, tambahan pula, mereka masih belum lagi menghadapi pasukan yang mampu memberi mereka ujian yang lebih sengit dan cuba untuk mencelarukan barisan pertahanan mereka. 

Pasukan Perancis adalah persoalan yang berbeza dan Gareth Southgate akan melabuhkan arahannya ke telinga setiap pemainnya menjelang perlawanan itu. Satu perkara yang boleh diharapkan oleh penyokong skuad Inggeris itu adalah keupayaan mereka untuk mencipta dan menjaringkan gol melangkaui lawan mereka.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Setakat ini, England kelihatan mempunyai kelebihan berbanding Perancis dalam perlawanan ini. Keupayaan mencipta serta menyudahkan peluang tersedia menjadi tonggak kemaraan England selama ini berbanding mana-mana pasukan dalam kejohanan itu. 

Walau bagaimanapun, Perancis adalah ujian yang paling sukar setakat ini dan masih kabur sama ada England mampu menewaskan gergasi Eropah seperti skuad Les Bleus. Perlawanan ini, nampaknya akan bersandarkan pada kekuatan kemahuan pasukan yang terlibat, dan Perancis dijangka mempunyai kelebihan dalam hal ini.

Share.
Leave A Reply