Ramalan:

Belanda 1-1 Argentina (AET) | Belanda 4 – 5 Argentina (pen)

Lokasi Perlawanan: Stadium Lusail

Pertemuan Belanda menentang Argentina di Piala Dunia hampir popular dengan perlawanan antara Nigeria dan Argentina. Kedua-dua pasukan ini tidak asing lagi apabila berbicara mengenai aspek klasik kejohanan ini. Mereka juga seringkali menghancurkan hati masing-masing, pada masa yang berbeza. 

Bagaimanapun, Argentina kerapkali menjadi mangsa pasukan Belanda bukan sahaja dalam Piala Dunia, tetapi dalam sejarah pertemuan mereka. Perlawanan terakhir antara kedua-dua pasukan gergasi ini menyaksikan Oranje tercicir dari slot terakhir dan perlawanan ini akan dilihat sebagai peluang untuk membalas dendam.

Panduan Prestasi: Belanda

Selepas menjuarai Kumpulan A, hasil dari kemenangan ke atas Senegal dan pasukan tuan rumah, Qatar, mereka berdepan skuad AS pada pusingan ke-16,  dalam perlawanan yang dijangka menjadi sebuah perlawanan yang mudah selepas kelelahan Kumpulan A. 

Belanda sekaligus menghadiahkan satu lagi persembahan berkualiti pada malam itu, tetapi kecelaruan  sporadis barisan pertahanan mereka, walaupun memiliki pemain pertahanan bertaraf dunia agak menghampakan mereka. Oleh itu, apabila menentang pasukan seperti Argentina yang mampu mengambil kesempatan terhadap kelemahan ini, mereka harus berwaspada dan beraksi pada tahap optimum jika tidak, pasukan Belanda menanti satu lagi kekalahan yang menyayat hati.

Panduan Prestasi: Argentina

Amat tidak disangka yang Australia akan mempamerkan tentangan hebat terhadap Argentina dalam perlawanan pusingan 16 mereka, kerana mereka kelihatan akan membentuk naratif yang indah sebagai salah satu kisah dongeng kejohanan. Aksi barisan pertahanan yang agak hambar menyaksikan mereka hampir membolos gol dan tanpa kecemerlangan individu seperti dari penjaga gol dan beberapa pemain pertahanan mereka, peluang tersebut itu berkemungkinan besar akan diterjemahkan dalam bentuk gol.

Keupayaan menyudahkan peluang-peluang yang dicipta juga suatu aspek yang perlu dibimbangi dan menentang barisan pertahanan Belanda, ia pastinya adalah perbezaan antara perjalanan yang lancar ke peringkat separuh akhir, atau satu lagi singkiran yang mengecewakan.

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Kedua-dua pasukan ‘elit ‘ ini saling mengenali satu sama lain. Tambahan pula, sebahagian besar kedua skuad ini mempunyai rakan sepasukan dari kelab yang sama. Nampaknya, ia kian terbukti yang perlawanan ini akan kelihatan sengit dan ketat serta bahagian tengah padang nampaknya menjadi kawasan utama di mana pertempuran hebat  akan berlaku.

Pada pendapat kami, Argentina akan menghasilkan detik-detik bahaya dan Belanda perlu menghalang gawang mereka dibocori. Walau bagaimanapun, masa tambahan adalah ramalan yang paling tepat dengan aksi sepakan penalti menjadi faktor penentu keputusan akhir perlawanan ini. 

Share.
Leave A Reply