Ramalan

Portugal 2 – 2 Switzerland (AET) | Portugal 6 – 5 Switzerland (pen)

Lokasi Perlawanan: Stadium Lusail

Dalam pilih atur yang lain, Portugal mungkin akan menentang Uruguay dan menghadapi ujian yang sukar dari Ghana atau Korea Selatan, sebaliknya ujian itu akan menemukan mereka dengan pasukan Switzerland. Switzerland telah melakar reputasi sebagai sebuah pasukan yang menjengkelkan kepada pasukan ‘elit’ yang lain dalam Piala Dunia FIFA, sejak beberapa kejohanan yang lalu.

Portugal dianggap sebagai pasukan di luar jangkaan untuk memenangi kejohanan itu dan kayu ukur, sama ada mereka dapat diperlihatkan sebagai pesaing utama akan mula dengan cabaran dari pasukan Switzerland.

Panduan Prestasi: Portugal

Juara kejohanan Eropah pada 2016 amat terdesak untuk kegemilangan di pentas global dan seperti Belgium, ini mungkin kali terakhir mereka mempunyai peluang yang jelas kerana sebilangan besar pemain dari skuad teras itu akan melangkaui umur mereka apabila kejohanan seterusnya tiba.

Setelah menjelajah jauh untuk menempah kemenangan menentang Ghana serta mengetepikan Uruguay, mereka ditarik balik ke alam realiti oleh pasukan Korea Selatan. Prestasi mereka dalam peringkat kumpulan boleh digambarkan sebagai tidak menentu, tetapi ia menjadi pangkal utama yang mampu mereka menambah baik sebelum bertemu dengan pasukan Switzerland.

Panduan Prestasi: Switzerland

Switzerland menunjukkan kegigihan untuk melepasi rintangan Serbia yang amat degil dalam perlawanan terakhir kumpulan mereka. Suatu babak berdurasi 40 minit dalam perlawanan itu, menyaksikan kedua-dua pasukan saling berbalas serangan sebelum Remo Freuler tampil dengan gol kemenangan untuk menghantar mereka ke pusingan seterusnya.

Perlawanan menentang Serbia adalah contoh sempurna prestasi kejohanan mereka setakat ini: suatu keadaan yang jelas yang menunjukkan daya juang mereka sehingga mencapai kedudukan ini. Kini, Portugal memberi mereka suatu kemungkinan untuk mencetuskan satu lagi kekecewaan besar di kejohanan ini.

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Nampaknya, satu dunia akan menyaksikan satu pertempuran yang menarik atau suatu kekecewaan yang besar. Walau bagaimanapun, kekuatan Portugal di atas kertas amatlah berguna dalam corak yang akan terjelma dalam perlawanan ini. Mereka memiliki lebih ramai pemain yang boleh mengubah arus babak-babak permainan ini berbanding Switzerland,  oleh itu ia amat sukar untuk meramalkan suatu kekalahan menimpa Portugal. Permainan ini akhirnya akan menyandang kepada sejauh mana kemahuan dan keinginan kedua pasukan ini dalam menyambung jelajah Piala Dunia, tetapi nampaknya Portugal akan, dengan tipisnya, mencuri kemenangan.

Share.
Leave A Reply