Ramalan

Perancis 2 – 0 Poland

Lokasi Perlawanan: Stadium Al Thumama

Kedua negara ini bertemu pada tahun 1982 di Piala Dunia dan tidak sejak 2011 mereka menentang satu sama lain, walaupun mereka berada dalam 20 pasukan teratas dalam konfederasi UEFA yang  diatur untuk menghadapi satu sama lain. Poland akan berusaha untuk mengulangi sejarah dan mengalahkan juara bertahan seperti yang mereka lakukan dalam pertemuan Piala Dunia pertama dan satu-satunya penampilan mereka. Sementara itu, Perancis akan lebih bermotivasi dalam perlawanan ini kerana mereka ingin merebut peluang untuk mengukir nama mereka dalam sejarah bola sepak antarabangsa.

Panduan Prestasi: Perancis

Pemenang Piala Dunia 2018 adalah satu-satunya pasukan yang memenuhi matlamat mereka sebagai pesaing utama di Piala Dunia. Mereka meningkatkan prestasi dan menepis cabaran dari Australia dalam perlawanan pertama mereka walaupun ketinggalan 1 – 0 dalam 13 minit pertama permainan itu. Menentang Denmark, pertahanan Denmark yang gigih adalah sebab utama menghalang mereka daripada merusuhi gawang lawan, tetapi mereka masih memeterai suatu kemenangan penting.

Keupayaan menjaringkan gol dan mencipta peluang tidak suatu masalah bagi mereka tetapi Didier Deschamps perlu memperkuatkan barisan pertahanannya kerana gol-gol yang mereka bolosi dalam kejohanan setakat ini berpotensi menimbulkan kekecewaan. Ini mungkin menjadi perbezaan antara suatu penampilan suku akhir atau satu tiket kembali ke Paris.

Panduan Prestasi: Poland

Poland berjaya ke pusingan 16 akibat aspek teknikal iaitu perbezaan gol. Prestasi mereka di peringkat kumpulan tidak memberi sebarang kepercayaan untuk menaruh harapan yang mereka mampu menimbulkan kekecewaan terhadap skuad Perancis.

Pengendali pasukan, Czesław Michniewicz boleh mengambil ihsan dari kehebatan fizikal dan ancaman dari udara (aerial threat) dan memberi tumpuan terhadap dua kekuatan itu ketika mereka membuat persiapan untuk melalui suatu ujian paling sukar setakat ini.

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Perancis akan berwaspada supaya tidak membolos terlebih dahulu dan akan mencuba menguasai perlawanan untuk tempoh yang panjang. Juara bertahan itu akan mencipta banyak peluang rembatan dan peluang menjaringkan gol manakala Poland mungkin akan ketinggalan sedikit di belakang.

Share.
Leave A Reply