Ramalan

Jepun 2 – 2 Croatia (AET) | Jepun 3 – 4 Croatia (pen)

Lokasi Perlawanan: Stadium Al Janoub

Jepun adalah pasukan yang konsisten membuat penampilan di pusingan 16 terakhir di Piala Dunia FIFA, setelah layak ke pusingan itu dalam tiga daripada enam penampilan di kejohanan itu. Bagaimanapun, slot suku akhir untuk Samurai Blue kini dilihat sebagai sesuatu yang dapat dicapai oleh sebab prestasi yang amat membanggakan setakat ini.

Persembahan mereka baru-baru ini telah meletakkan mereka sebagai kuda hitam kejohanan. Manakala, Croatia, menamatkan saingan peringkat kumpulan sebagai naib juara di belakang Perancis pada perlawanan terakhir, akan berwaspada dengan ancaman anak buah Hajime Moriyasu.

Panduan Prestasi: Jepun

Dua kemenangan dicatatkan selepas ketinggalan di belakang akibat jaringan gol lawan, ia berlaku pada perlawanan kumpulan mereka menentang Sepanyol dan Jerman. Ini menyaksikan mereka menamatkan saingan sebagai juara kumpulan – di atas dua pasukan gergasi Eropah yang merupakan pasukan ‘legasi’ dalam kejohanan Piala Dunia.

Corak permainan mereka dimaksimumkan untuk kecekapan dan contoh utama adalah pada kemenangan mereka menentang Sepanyol, di mana mereka hanya mencatatkan 18 peratus penguasaan bola tetapi mencipta peluang menjaringkan gol yang terbaik dalam perlawanan itu. Mereka akan berusaha untuk meniru gaya ini menentang pasukan Croatia yang bergantung kepada kekuatan barisan pemain tengah dan kemahiran teknikal mereka.

Panduan Prestasi: Croatia

Prestasi Croatia dalam peringkat kumpulan amat memberangsangkan dan maju ke pusingan seterusnya seperti yang dijangkakan. Walau bagaimanapun, keupayaan untuk menyudahkan peluang tidaklah sehebat walaupun memiliki pemain yang berdaya mencipta peluang terbaik dalam pasukan mereka iaitu Ivan Perisic, yang mencapai reputasi itu pada kejohanan 2014 dan 2018.

Namun, mereka masih pasukan yang amat konsisten dan jarang sekali tunduk pada taktik serangan balas lawan. Ini adalah keupayaan paling signifikan apabila menentang pasukan Jepun, yang jelas memiliki kepantasan yang telah banyak membantu mereka dalam kejohanan ini.

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Nampaknya ini mungkin satu persaingan sengit. Croatia kelihatan akan mendominasi penguasaan bola untuk tempoh yang lama. Jepun pula akan mencuba melancarkan serangan balas yang cekap beberapa kali tetapi perlawanan ini akan berubah menjadi pertempuran berdasarkan kemahuan yang paling tinggi untuk maju ke suku akhir serta akan menyaksikan pasukan Eropah itu muncul sebagai juara perlawanan ini.

Share.
Leave A Reply