Ramalan

Kanada 1-3 Morocco

Lokasi Perlawanan: Stadium Al Thumama

Perlawanan satu lagi di Kumpulan F adalah antara pasukan yang kurang menyerlah selain Belgium dan Croatia. Pertemuan terakhir mereka adalah pada enam tahun yang lalu di mana Maghribi membelasah Kanada dengan kemenangan 4-0 dan Kanada akan menunjukkan betapa pasukan mereka telah berubah dan bertambah baik. Namun, pasukan Afrika Utara itu masih berhasrat memungut keputusan yang positif terhadap pasukan berkedudukan terendah dalam kumpulan itu, selepas menghadapi lawan yang lebih sukar sebelum ini.

Panduan Prestasi: Kanada

Walaupun Maghribi adalah pasukan yang lebih mantap di atas kertas, Kanada berharap dapat memastikan itu tidak diterjemahkan kepada suatu kemenangan bagi pasukan dari Afrika Utara. Tentunya, Kanada mempunyai matlamat minimum dalam penampilan kedua Piala Dunia mereka sejak 1986 tetapi Reds tidak gentar dan masih mahu terus beraksi di Qatar.

The Maple Leafs menuju ke Piala Dunia dalam prestasi sederhana, memenangi empat dan kalah baki lapan perlawanan terakhir mereka; Kanada menjaringkan 13 gol dalam tempoh itu tetapi membolos sebanyak enam kali kepada pasukan Costa Rica, Panama, Honduras dan Uruguay.

Panduan Prestasi: Maghribi

Maghribi kini berada di bawah bimbingan jurulatih baru di Piala Dunia. Senario ini sama ada boleh menjejaskan prestasi atau memberi inspirasi baru . Bagaimanapun, kepulangan pemain utama yang diketepikan sebelum ini mungkin akan melonjakkan motivasi skuad secara keseluruhan.

The Atlas Lions mengekalkan prestasi dominan mereka walaupun tersingkir pada masa tambahan semasa peringkat suku akhir menentang Mesir di AFCON 2021 pada Januari dan kekalahan persahabatan 3-0 kepada Amerika Syarikat. Mereka telah memenangi empat dan seri dua daripada tujuh perlawanan terakhir mereka. Maghribi berjaya merekodkan tiga “clean sheets” dalam perlawanan sebelum ini.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Pasukan kendalian Walid Regragui adalah pilihan ramai berdasarkan senarai pemain tetapi semuanya bergantung kepada persembahan Kanada. Keputusan perlawanan ini, akan terpulang pada sifat keterbukaan kedua pasukan dan akan menunggu kemunculan pasukan yang akan menyerlahkan kekuatan mereka. Oleh itu, keinginan kedua pasukan dalam perlawanan ini akan menentukan sama ada kita melihat suatu perlawanan “dead rubber”  atau pertemuan yang sengit.

Share.
Leave A Reply