Ramalan

Jepun 0-2 Sepanyol

Lokasi Perlawanan: Stadium Antarabangsa Khalifa

Pusingan terakhir dalam Kumpulan E menampilkan perlawanan yang sepatutnya mudah diramalkan, tetapi Jepun kini adalah unit bola sepak yang maju dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Ini adalah penampilan Piala Dunia ketujuh berturut-turut mereka dan mempunyai matlamat untuk mara ke pusingan kalah mati sekali lagi pada pusingan ke-3, menentang negara berkedudukan ketujuh dunia itu.

Panduan Prestasi: Jepun

Samurai Blue mempunyai matlamat yang rendah di Qatar kerana hakikatnya, mereka berada dalam kumpulan yang menyaksikan dua gergasi bola sepak iaitu Jerman dan Sepanyol. Jepun pastinya berharap mereka boleh memberi kejutan di kejohanan ini dengan menggunakan kekuatan terbesar mereka iaitu disiplin dan sifat kebersamaan pasukan yang sering dikenali di serata dunia.

Anak buah Hajime Moriyasu hanya tewas kepada Brazil dan Qatar tahun ini tetapi mereka berjaya mengalahkan AS 2-0 pada bulan September.

Panduan Prestasi: Sepanyol

Sementara itu, Sepanyol kini berada di tahap yang cemerlang dan berkemungkinan sudahpun mendahului perlawanan ini pada separuh masa. La Roja akan ingin menebus pengalaman perit mereka pada aksi semasa Piala Dunia 2018, mereka juga mempunyai momentum dari segi keputusan yang baik daripada kejohanan Euro 2020 dan kejuaraan Liga Negara-Negara 2021.

Sejak tewas dalam perlawanan akhir Liga Negara-Negara UEFA 2021 kepada Perancis, skuad kendalian Luis Enrique itu hanya mengalami kekalahan kepada Switzerland namun mereka merekodkan tujuh kemenangan dan seri dua lagi daripada sepuluh perlawanan terakhir mereka.

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Walaupun suatu kekecewaan besar berkemungkinan berlaku, Sepanyol sepatutnya memenangi perlawanan ini dengan selesa memandangkan terdapat jurang kualiti di antara kedua-dua negara. Pasukan Eropah itu mungkin mengubah pemain mereka untuk perlawanan ini selepas menentang Costa Rica dan Jerman, namun jentera mereka dijangka masih terlalu kuat untuk pasukan Asia itu melakukan apa-apa di luar jangkauan.

Share.
Leave A Reply