Ramalan

Ghana 0-2 Uruguay

Lokasi Perlawanan: Stadium Al Janoub

Pertelagahan dalam Kumpulan H berakhir dengan perlawanan yang mesti ditonton antara pesaing yang tidak pernah mungkin dikaitkan bersama dalam sejarah Piala Dunia FIFA baru-baru ini. Perlawanan ini bertindak sebagai ‘sekuel’ kepada perlawanan suku akhir yang terkenal pada tahun 2010 di mana Luis Suarez melakonkan aksi “Hand of God” untuk menafikan Ghana slot di separuh akhir – yang tidak pernah diduduki oleh sebuah negara dari Afrika sebelum ini di Piala Dunia atas bumi Afrika.

Walaupun Uruguay akan bertegas yang Asamoah Gyan gagal menyempurnakan sepakan penalti, pertemuan ini dinanti-nantikan selama 12 tahun, dan sebarang insentif lanjut mengenai kedudukan terakhir pasukan dalam kumpulan hanya akan menambah lebih asam garam terhadap aksi yang kelihatan sudahpun menjanjikan emosi yang bergema.

Panduan Prestasi: Ghana

Ramai mempunyai harapan sedikit terhadap Ghana pada kali ini setelah gagal di Rusia pada 2018. The Black Stars tidak lagi diberkati dengan pemain bintang yang pernah menghiasi edisi sebelumnya tetapi mereka akan sukar ditentang dan akan mengekalkan corak permainan yang padat.

Ghana agak kukuh tetapi tidak sehebat mana pun dalam pusingan kelayakan, namun prestasi mereka agak hambar walaupun berjaya meledak gol di tempat lawan dalam playoff dan telah memenangi dua, seri dua dan kalah dua daripada enam perlawanan mereka sejak layak ke Qatar.

Panduan Prestasi: Uruguay

La Celeste adalah pasukan yang lebih berpengalaman dan mereka akan bergantung kepada prestasi yang memberangsangkan sebelum ini dan membawa ilham itu ke dalam perlawanan ini.

Juara dunia dua kali itu telah memenangi tujuh daripada sembilan perlawanan mereka tahun ini – kalah 1-0 dan seri 0-0 di tempat lain – dan mereka akan berminat untuk mengeksploitasi hakikat bahawa Ghana selalunya rebah apabila menentang lawan yang lebih unggul.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Emosi diperlihatkan memacu motivasi pasukan Afrika Barat itu jika mereka ingin memerolehi sebarang bentuk keputusan. Tanpa mengira keputusan itu, Ghana mahu mempamerkan suatu aksi yang membanggakan diri mereka apabila kempen kumpulan Piala Dunia 2022 mereka tamat. Di atas kertas, Uruguay sepatutnya layak ke peringkat kalah mati bersama Portugal dan mereka amat memerlukan suatu kemenangan menentang Ghana bagi mengekalkan momentum.

Share.
Leave A Reply