Senarai kandungan

  • Pengenalan
  • Imbasan kembali- Ramalan awal musim
  • Bagaimana babak-babak musim telah terbentuk setakat ini?

Pengenalan

Selepas hanya satu perlawanan berlangsung pada musim ini, kami membuat ramalan berani untuk kempen ini dengan membentuk naratif sendiri.

Menjelang musim rehat yang disebabkan oleh kejohanan Piala Dunia musim sejuk, kami ingin mengimbas kembali dan meneliti semula sama ada ramalan yang dibuat sebelum ini masih relevan atau tidak.

Imbasan kembali – Ramalan awal musim

Risiko Leicester City menyusut ke landasan relegasi

Ramalan yang sepadan? Permulaan yang hambar untuk musim ini menyaksikan The Foxes hanya memungut satu mata daripada tujuh perlawanan pertama di liga. Sepanjang aksi itu, mereka telah membolosi 22 gol dan berada di tangga tercorot Liga Premier Inggeris.

Malangnya, ia kelihatan sebarang usaha gigih mereka tidak terjelma untuk Foxes dan ia menampakkan seperti ramalan kami tentang mereka berada dalam pertempuran relegasi mungkin tepat tetapi mereka kelihatan menemui corak permainan dan keyakinan diri baru-baru ini.

Dengan lima kemenangan dalam lapan perlawanan terakhir mereka dan dua perlawanan berturut-turut sebelum rehat Piala Dunia, Leicester berada di kedudukan ke-13, empat mata di atas kawasan relegasi, dan merekodkan “clean sheets” tertinggi dalam liga.

Penyokong tegar the Foxes yang menggesa Brendan Rogers dipecat kini melaungkan namanya. ‘Hanya ada satu Brendan Rodgers’, dilaungankan mereka.

Prestasi buruk berturut-turut boleh dengan mudah akan melihat mereka kembali ke landasan relegasi tetapi kini mereka berada pada trend lengkung menaik sementara beberapa pasukan di bawah mereka, kelihatan berada dalam situasi yang membimbangkan pada minggu-minggu menjelang Piala Dunia.

Bagaimana babak-babak musim telah terbentuk setakat ini?

Newcastle akan menempah slot Eropah

Pada masa kami membuat ramalan ini, kami berasa Newcastle akan bertambah baik, tetapi kami tidak fikir pula mereka akan kelihatan sebagus ini.

Newcastle United belum kalah dalam perlawanan liga sejak Ogos lalu. Ini adalah turutan yang telah bertahan selama 10 perlawanan liga di mana mereka telah memenangi tujuh dan hanya seri tiga kali.

Mereka membolos jumlah gol paling sedikit musim ini dengan 11, menjaringkan gol keempat terbanyak dalam liga dengan 29, hanya kalah satu perlawanan sepanjang musim serta kini berada hanya tujuh mata di belakang pendahulu liga, Arsenal.

Kejayaan Newcastle mendaki ke atas carta liga dan menjadi pasukan ketiga terbaik menjelang Krismas semestinya bukan suatu senario yang dijangka.

Ia mungkin boleh dihujah bahawa prestasi bekas juara liga, Liverpool dan skuad kendalian Graham Potter’, Chelsea telah membuka peluang kepada Newcastle untuk mengambil kesempatan tetapi pujian harus diberikan kepada anak buah Eddie Howe dan cara mereka mengambil peluang ini dan memacu asakan ke atas carta liga.

Namun, masih terdapat sebahagian besar musim untuk dilalui dan Liverpool kelihatan seperti mereka mampu kembali pada separuh kedua musim, lebih kuat. Mereka perlu mengekalkan prestasi mantap jika mahu kekal di posisi Liga Juara-Juara tetapi Magpies tidak mungkin terlepas peluang untuk menempah slot di kejohanan Eropah musim ini.

Manchester United akan tersungkap dalam impian menempah kedudukan di kalangan 4 terbaik dalam liga

Keberangkalian kejayaan skuad kendalian Erik Ten Hag dan anak buahnya kelihatan sukar dalam soal kelayakan ke Liga Juara-Juara UEFA tetapi sekurang-kurangnya mereka berada dalam situasi berbeza berbanding ketika ramalan ini dibuat.

United memulakan musim ini dengan kekalahan 2-0 menentang Brighton dan Hove Albion, kemudiannya dimusnahkan di laman lawan oleh Brentford dalam perlawanan kedua mereka. Kini ia kelihatan nasib mereka telah berubah dan terdapat kemajuan di bawah pengurusan Ten Hag, yang merupakan penampilan pertamanya sebagai pengendali United

Kemenangan ke atas Liverpool, Arsenal dan Tottenham telah menunjukkan potensi pasukan ini namun kekalahan 6-3 kepada Manchester City menjadi peringatan sejauh mana mereka ketinggalan dalam memburu gelaran menjadi pasukan elit serta banyak usaha yang masih perlu dilakukan.

United kini berada di tangga kelima, tiga mata di belakang Tottenham Hotspur dengan baki satu perlawanan dan boleh merapatkan jurang di tempat keempat tetapi sebelum itu mereka perlu menghadapi kebangkitan Liverpool yang berada di pinggiran menunggu mereka. Oleh itu, ia bukan mudah untuk meilhat mereka layak ke Liga Juara-Juara UEFA musim ini.

Arsenal akan kembali ke Liga Juara-juara UEFA

Nampaknya Gunners akan mencapai matlamat bukan sahaja kembali ke Liga Juara-Juara UEFA. The Gunners kini berada di puncak Liga Premier Inggeris serta lima mata di atas juara liga musim lalu, Manchester City dan tidak menunjukkan sebarang tanda yang mereka akan merosot.

Anak-anak bimbingan Mikel Arteta terlepas peluang beraksi dalam saingan Liga Juara-Juara UEFA musim ini kerana prestasi mereka pada hujung musim lalu tidak konsisten tetapi kedatangan Gabriel Jesus dan Olexandr Zinchenko dari Manchester City serta kemunculan kembali William Saliba telah menambah lebih banyak kualiti serta meningkatkan tahap kolektif pasukan dan kini digelar salah satu pasukan terbaik di Eropah.

Baki perlawanan musim ini akan memberi ujian sebenar sama ada mereka layak dilihat sebagai pesaing utama kerana mereka tidak memiliki kedalaman skuad seperti Manchester City. Mereka juga mempunyai pemain-pemain utama yang akan kembali dari Piala Dunia selepas kejohanan yang panjang dan memenatkan, tetapi mereka akan berusaha untuk menyambung kegigihan yang dipaparkan awal musim sehingga wisel penamat.

Kami hanya meramalkan Arsenal akan sekurang-kurangnya layak ke Liga Juara-Juara UEFA tetapi skuad bimbingan Mikel Arteta kini memilki matlamat yang lebih besar. Mereka mahu menjuarai anugerah liga pertama mereka dalam tempoh 15 tahun dan berkemungkinan besar ia akan dicapai.

Haaland akan menjaringkan 30 gol dalam liga

Berbanding ramalan-ramalan yang telah kami sebut pada permulaan awal musim, inilah ramalan yang kami penuh yakin akan termakbul. Erling Braut Haaland dengan segera telah hapuskan sebarang naratif “Bundesliga Tax” dalam perjalanannya menjadi penyudah paling berbisa dalam liga ini.

Haaland telah merekodkan jaringan 15 gol dalam sembilan perlawanan pertamanya. Ia merupakan rekod yang menyaksikan beliau menjaringkan tiga hattrick, termasuk satu ketika menentang Manchester United sambil memecahkan rekod penjaring gol sepanjang musim setakat ini.

Haaland menjadi pemain terpantas dalam sejarah Liga Premier Inggeris untuk menjaringkan dua hattrick, pemain terpantas dalam sejarah liga untuk menjaringkan tiga hattrick, pemain terpantas dalam sejarah liga untuk menjaringkan 10 gol liga serta pemain pertama dalam sejarah liga untuk menjaringkan gol dalam empat perlawanan pertama di tempat lawan.

Haaland mempunyai 18 gol liga setakat musim ini selepas 13 perlawanan. Beliau sudah tentu mengecewakan ramalan 30 gol kami. Malah, beliau mungkin memecahkan rekod penjaring gol semasa untuk satu musim penuh (38 perlawanan) dalam Liga Premier Inggeris yang dipegang oleh Mohammed Salah.

Ketiadaannya dalam kejohanan Piala Dunia disebabkan ketidakupayaan Norway untuk layak, ia juga bermakna Haaland akan berehat lebih sebulan sebelum baki musim liga bersambung semula. Azimat masa rehat ini akan menghasilkan Haaland yang lebih berbisa.

Share.
Leave A Reply