Ramalan

Portugal 1-1 Uruguay

Lokasi Perlawanan: Stadium Lusail Iconic

Ini adalah salah satu perlawanan yang paling mengujakan dalam fasa kumpulan Piala Dunia FIFA edisi ini, Portugal dan Uruguay akan bertemu. Pertemuan kumpulan H ini akan menyaksikan dua pasukan “favourite” untuk maju dari saingan kumpulan dalam perlawanan yang mungkin menentukan juara kumpulan.

Panduan Prestasi: Portugal

Pasukan kebangsaan Portugal memiliki salah satu skuad sangat berbakat di Piala Dunia tahun ini dan dianggap sebagai salah satu pesaing utama. Mereka sedang memburu gelaran Dunia pertama mereka dan skuad ini mempunyai kualiti mencapai matlamat tersebut. Mereka telah berjaya menutup gawang mereka terhadap ancaman lawan sebanyak empat kali dan telah menjaringkan 16 gol, iaitu purata dua jaringan gol satu perlawanan.

Prestasi Portugal menjelang Piala Dunia kali ini adalah memberangsangkan. Seleção das Quinas telah bermain lapan perlawanan pada 2022, menang lima kali, seri dua kali dan kalah hanya sekali.

Pengendali Portugal, Fernando Santos telah menyatakan hasratnya untuk memenangi piala antarabangsa ketiganya sebagai pengurus Portugal dan matlamatnya untuk berjaya dikongsi sama dengan pemainnya.

Suatu kemenangan dominan menentang pasukan seperti Uruguay akan membuktikan sama ada cita-cita mereka akan dicapai.

Panduan Prestasi: Uruguay

Uruguay juga tiba di Piala Dunia ini dengan cita-cita tinggi. Edisi ini merupakan penampilan dan aksi terakhir Edinson Cavani dan Luis Suarez di Piala Dunia bersama-sama, mereka akan berasa terdesak untuk menamatkan aksi regu itu dengan cemerlang dan berharap dapat menggantung pingat emas itu di leher mereka.

Uruguay hanya kalah satu daripada sembilan perlawanan tahun ini dan merekodkan tujuh “clean sheets” yang mengagumkan pada masa itu. Mereka mempunyai keteguhan di barisan pertahanan dan dengan senangnya menjaringkan gol (21 gol dijaringkan pada 2022). Tidak dinafikan yang Uruguay adalah pasukan yang sukar ditentang di Piala Dunia.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Portugal semestinya mahu membalas dendam terhadap Uruguay kerana pasukan Amerika Selatan itu menyingkirkan mereka pada Piala Dunia edisi lepas di Rusia, empat tahun lalu. Pada perlawanan itu, dua gol dari Edinson Cavani dilihat sudah cukup tetapi Uruguay akan sedar bahawa pasukan Portugal ini jauh lebih baik daripada pasukan yang mereka hadapi empat tahun lalu.

Perlawanan dapat dilihat amat sengit dari awal hingga akhir dan perlawanan akan berakhir dengan keputusan seri 1-1.

Share.
Leave A Reply