Ramalan

Jepun 1-1 Costa Rica

Lokasi Perlawanan:  Stadium Lusail Iconic

Pertemuan pusingan kedua Kumpulan E antara Jepun dan Costa Rica kemungkinan besar akan menentukan pasukan yang menduduki tempat ketiga dalam kumpulan dan bukannya menunjukkan pasukan yang layak ke pusingan seterusnya kerana pasukan lain dalam kumpulan itu adalah bekas juara Piala Dunia dalam Jerman dan Sepanyol, pada tiga kejohanan sebelum ini.

Panduan Prestasi: Jepun

Jepun telah bermain 10 perlawanan tahun ini. Sepanjang perlawanan itu,  mereka telah menang enam, seri dua dan kalah dua lagi. Berdasarkan statistik itu, mereka mula menjelajah Piala Dunia dengan prestasi yang memberangsangkan.

The Samurai Blues akan berusaha untuk mara ke peringkat kalah mati untuk kejohanan kedua berturut-turut jadi bagi menyelesaikan suatu tugasan yang sukar, ia perlawanan yang mereka perlu menang.

Panduan Prestasi: Costa Rica

Costa Rica hanya kalah sekali pada tahun 2022. Mereka telah memenangi tujuh dan seri dua daripada 10 perlawanan mereka tahun ini, menjaringkan 12 gol dan bolos hanya enam gol. Mereka juga berjaya mengekalkan tujuh rekod bersih pada masa itu dan akan masuk ke Piala Dunia dengan barisan pertahanan yang teguh dan semestinya akan menyukarkan pasukan lawan.

Matlamat mereka amat jelas dan ia adalah untuk layak dari peringkat seterusnya buat kali pertama sejak kempen hebat mereka pada 2014, di mana mereka mara ke peringkat suku akhir di Brazil tetapi peluang mereka untuk mencapai hasrat itu kali ini malangnya sekali adalah tipis.

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Jika rekod “head to head” dirujuk balik, Jepun akan dianggap pasukan kegemaran untuk memungut kemenangan kerana mereka telah memenangi setiap pertemuan persahabatan itu dengan sekurang-kurangnya dengan menjaringkan satu gol. Tetapi ini bukan perlawanan persahabatan, ia adalah kejohanan Piala Dunia.

Kedua-dua pasukan tahu betapa pentingnya perlawanan ini dan akan cuba mengelakkan melakukan sebarang kesilapan. Satu perlawanan yang sekata dan sengit dengan kedua-dua pihak berjaya menjaringkan satu gol. Suatu perjuangan selama 90 minit dan perlawanan akan berakhir dengan keputusan seri.

Share.
Leave A Reply