Piala Dunia sentiasa diadakan pada musim panas dan kini sudahpun berlangsung, kami memilih 6 kelab utama Liga Premier Inggeris yang kami berpendapat akan mula mengambil langkah kanan dalam meneliti kembali babak-babak musim yang lepas serta membuat persediaan melaksanakan strategi-strategi penambahbaikan sebelum liga mula semula pada Boxing Day 26 Disember.

Kandungan:

  • Pasukan-pasukan di tangga teratas
  • Pasukan-pasukan yang bergelut dalam liga
  • Bagaimana rehat Piala Dunia boleh memberi kesan kepada perlumbaan untuk takhta Liga Premier Inggeris

Bagaimanakah Piala Dunia akan memberi kesan kepad Liga Premier Inggeris? Mari kita meneroka pasukan-pasukan yang boleh menggambarkan dilema ini.

Pasukan-pasukan di tangga teratas

Arsenal

Jika anda bertanya, “bagaimana Piala Dunia akan menjejaskan Liga Premier?”, ramai yang akan menuding jari ke arah Arsenal. The Gunners kini berada di puncak Liga Premier yang sudah dianggap unik dalam lebih banyak aspek.

Berdasarkan statistik, prestasi mereka menunjukkan permulaan kelima terbaik dalam sejarah Liga Premier selepas 13 perlawanan. Pasukan Arsenal baharu ini, yang dibentuk selepas tiga tahun eksperimentasi dan konseptualisasi daripada Mikel Arteta dan kakitangan kejurulatihannya, kini dianggap sebagai ancaman tulen terhadap kejuaraan itu dan dilihat sebagai sebuah pasukan yang boleh mara sehingga hujung musim.

Kini Piala Dunia memaksa perlawanan liga dihentikan sementara, ramai yang bimbang bahawa kemelut Piala Dunia akan memberi kesan terbesar kepada The Gunners. Ia membimbangkan bukan hanya peminat tegar Arsenal tetapi juga ‘pundit’ yang kini memuji kehebatan Arteta setakat ini.

Walaupun terdapat segelintir peminat yang berpecah belah, Projek Arteta kini beroperasi penuh selepas tiga tahun melaungkan frasa “trust the process”. Berdasarkan garisan masa dahulu, tiada cara untuk mengetahui sama ada momentum ini dapat dikekalkan.

Arsenal dijangka kehilangan sekurang-kurangnya lapan pemain pasukan pertama mereka di Gabriel Jesus (Brazil), Aaron Ramsdale (England), Thomas Partey (Ghana), Granit Xhaka (Switzerland), Matt Turner (Amerika Syarikat), Bukayo Saka (England), Takehiro Tomiyasu (Jepun) dan William Saliba (Perancis).

Beberapa yang lain seperti Gabriel Martinelli (Brazil), Gabriel Magalhaes (Brazil) dan Ben White (England) juga menarik perhatian pengurus pasukan kebangsaan mereka.

Kesemua pemain ini berpotensi memberi masalah dari segi kecergasan buat Arteta, yang terpaksa membariskan skuad tanpa pemain kesebelasan utama kerana masih dirawat untuk pelbagai kecederaan. Beberapa pemain yang dijangka berlepas ke Qatar juga mengalami beberapa kecederaan ringan kebelakangan ini.

Suatu migrasi yang besar akan membimbangkan Arteta terutamanya Manchester City yang kini tidak jauh dari mereka dalam tangga liga. Perbezaan dua mata antara mereka berdua, pengalaman Pep Guardiola serta ‘squad depth’ City mungkin menghalang kemajuan pasukan Arteta.

Liverpool

Permulaan musim ini bagi Liverpool agak hambar walaupun membuat pelaburan besar terhadap skuad mereka tahun ini berbanding tahun-tahun lepas.

Mereka melepaskan salah satu aset terbesar mereka iaitu Sadio Mane, tetapi mereka berjaya memperoleh pengganti pada bulan Januari apabila mereka menandatangani Luis Diaz dari FC Porto dalam jendela musim sejuk musim 2021/22. Yang penting sebenarnya adalah kedatangan Darwin Nuñez, suatu rekod pembelian sebanyak € 80 juta. Perpindahan tersebut bukan sahaja memulakan desas-desus di Liga Premier Inggeris, tetapi dijangka membawa Liverpool ke peringkat seterusnya.

Ia tidak kelihatan bahawa pemain baru ini akan mundur, tetapi kelihatan mereka akan mengambil masa untuk menyesuaikan diri kepada bola sepak Liga Premier. Pengurus Liverpool, Jürgen Klopp terpaksa bergantung kepada pasukannya yang jelas keletihan untuk bermain bola sepak berintensiti tinggi. Mohamed Salah tidak menjaringkan gol pada kadar biasa, dan mereka kini kalah perlawanan- perlawanan yang sebelum ini mereka biasa menangi.

Perbincangan mengenai “sumpahan musim ketujuh” Klopp yang terkenal kian dibicarakan, ia dikhabarkan bahawa setiap empayar bola sepak yang dibinanya akan terhempas pada hujung musim ketujuh beliau. Pengendali Jerman itu telah mengurus hanya tiga kelab dalam kerjaya pengurusannya selama 21 tahun dan dua daripadanya, beliau membina pasukan yang hebat selama enam tahun. Menjelang tahun ketujuh tempoh perkhidmatannya, pasukannya kelihatan celaru dan beliau terpaksa pergi.

Skrip yang sama kelihatan akan ditayangkan di Liverpool musim ini. Walau bagaimanapun, mereka kini secara perlahan mencari rentak, malangnya kejohanan Piala Dunia akan menghentikan momentum yang kelihatan terserlah kebelakangan ini.

Kebanyakan pemain utama Klopp adalah pemain penting bagi pasukan kebangsaan mereka juga, ia juga memberikan cabaran terhadap kecergasan pemain tersebut dan Liverpool tidak mempunyai keupayaan untuk menangani isu itu pada masa ini

Newcastle United

Satu lagi jawapan jelas kepada soalan itu, “bagaimana Piala Dunia 2022 akan menjejaskan Liga Prermier?” adalah Newcastle United, yang menikmati kehidupan di bawah pengurusan baharu dan pemilikan baharu.

Suasana di sekeliling kelab kian menyerlah harapan dan jangkaan positif. Ia mengingatkan peminat pada era nostalgia Newcastle United dengan Alan Shearer dimana pasukan merupakan pesaing utama di England dan sering mengambil bahagian dalam pertandingan di Eropah.

Eddie Howe telah menghembuskan nafas baharu kepada skuad yang, di atas kertas, ia kelihatan skuad ini lebih sesuai berada diseparuh bawah carta liga. Namun, mereka kini adalah pasukan berprestasi hebat di liga. Mereka berada di kedudukan ketiga dan di belakang Arsenal dan Manchester City berdasarkan perbezaan gol, dan bersama-sama pada kedudukan pertama dengan Arsenal sebagai pasukan dengan gol paling sedikit dibolosi.

Potensi Newcastle United kelihatan positif dan walaupun mereka tidak dijangka mencabar takhta liga, mereka berharap sekurang-kurangnya layak ke Liga Europa UEFA menjelang akhir musim 2022/23.

Mereka tidak dilihat melepaskan banyak pemain ke Piala Dunia kerana hanya Nick Pope (England), Kieran Trippier (England), Sven Botman (Belanda), Fabian Schar (Switzerland) dan Bruno Guimaraes (Brazil) kelihatan mungkin menerima panggilan ke pasukan kebangsaan.

Masalahnya kini ialah bagaimana Eddie Howe akan mengekalkan momentum pasukan dalam tempoh hampir empat minggu apabila tiada perlawanan bola sepak yang mencabar.

Seperti Arsenal, ramai yang bimbang tentang bagaimana mereka boleh mengekalkan prestasi ini apabila jadual bola sepak tahap kelab disambung semula, memandangkan pemain mereka masih, tidak setanding dengan pemain dari enam pasukan teratas.

Tempoh rehat ini pasti akan memberi manfaat kepada semua pasukan dan memberi kesan sama rata kepada mereka, tetapi dengan Newcastle, ia adalah situasi yang lebih pelik kerana mereka akan berhadapan dengan pasukan liga premier yang mungkin lebih segar dan cergas selepas rehat ini.

Pasukan-pasukan yang bergelut dalam liga

Aston Villa

Aston Villa merupakan salah satu pasukan underdog pada musim 2021/22, dengan mempersembahan aksi mantap selepas pelantikan Steven Gerrard pada pertengahan musim.

Bekas kapten Liverpool itu meninggalkan tugasnya di kelab Scotland, Glasgow Rangers, untuk menggalas tugas pertamanya dalam Liga Premier Inggeris. Pelantikan beliau membantu menstabilkan pasukan Villa yang pada separuh pertama musim 2021/22 berada di zon relegasi.

Mereka akhirnya menamatkan musim di tempat ke-14 dengan bermain bola sepak yang berbeza dan diharapkan ramai akan lebih mantap apabila Gerrard mendapat peluang menyampaikan idea-ideanya dengan jelas semasa pra-musim pertamanya dengan pasukan itu.

Namun, Projek Gerrard gagal dan pada akhir Oktober, bekas pemain antarabangsa England itu telah dipecat dan tugas itu kemudian diserahkan kepada seorang pengurus yang memiliki pengalaman sepuluh kali ganda daripadanya.

Unai Emery memulakan khidmatnya sebagai pengurus Villa dengan kemenangan 3-1 ke atas Manchester United yang jelas memuaskan hati peminat Villa.

Kemenangan ini, dicapai lebih kurang seminggu selepas bersama pasukan barunya. Dengan kejohanan Piala Dunia akan datang, ia akan memberi peluang kepada pengurus dan bekas pemenang empat kali Liga Europa UEFA untuk bekerja dengan pemain-pemain yang tidak akan mengambil bahagian dalam kejohanan itu bagi menanam metodologinya itu ke dalam pasukan.

Aston Villa dijangka tanpa Emiliano Martinez (Argentina), Matty Cash (Poland), Jan Bednarek (Poland), Douglas Luiz (Brazil) dan Leander Dendoncker (Belgium) yang dijangka akan dipilih menyarung jersi skuad negara mereka.

Beberapa pemain yang lain seperti Tyrone Mings (England), Diego Carlos (Brazil), Lucas Digne (Perancis), Emiliano Buendia (Argentina) dan Philippe Coutinho (Brazil) mungkin juga akan berlepas ke Piala Dunia.

Risiko mengambil pekerjaan pada pertengahan musim adalah amat besar namun mereka masih mengambil keputusan itu.

Emery kebetulannya dilihat sebagai seorang pengurus yang paling beruntung kerana mengambil kerja pada pertengahan musim akibat keunikan situasi ini. Beliau tidak pernah menguruskan kelab yang tiada pengalaman dalam kejohanan di Eropah justeru itu, ‘waktu rehat’ yang diberi oleh kejohanan Piala Dunia dilihat amat penting bagi beliau dan majikannya menuju matlamatnya membawa Aston Villa ke Eropah.

Leeds United

Walaupun Jesse Marsch mampu mengekalkan Leeds United dalam Liga Premier musim lalu, malangnya sekali, musim ini mereka terdedah kepada banyak kelemahan dalam pasukan.

Marsch, hanyalah warga Amerika ketiga menguruskan pasukan di Liga Premier Inggeris selepas Bob Bradley dan David Wagner. Beliau masih bergelut untuk menyampaikan ideanya kepada pasukan Leeds United walaupun pengurus-pengurus besar di Elland Road menyokongnya dengan menandatangani pemain pilihannya pada musim panas lepas.

Selepas permulaan yang buruk pada awal musim ini, Leeds mencecah kaki ke bulan Oktober di zon relegasi, tetapi dalam beberapa minggu kebelakangan ini, aksi mereka kian bertambah baik dan kini menduduki tempat ke-12, tujuh tempat di atas kedudukan mereka pada awal Oktober.

Apabila meilhat pada perlawanan-perlawanan yang lalu, ia menunjukkan bahawa matlamat Marsch makin terselah, suatu senario yang pernah membantu bekas pengurus Leeds, Marcelo Bielsa menamatkan saingan liga di tempat kesembilan apabila kembali ke Liga Premier Inggeris selepas hampir dua dekad.

Kejohanan Piala Dunia akan membolehkan Marsch, yang dahulunya mengendali pasukan Red Bull Leipzig dan Red Bull Salzburg, kembali ke papan putih untuk menganalisis semula babak awal musim dan berharap masanya di Elland Road tidak berakhir seperti Bielsa, atau lebih teruk lagi, seperti tugasnya di Leipzig pada tahun 2021.

Leeds dijangka tanpa Robin Koch (Jerman), Brenden Aaronson (Amerika Syarikat), Tyler Adams (Amerika Syarikat) dan Mateusz Klich (Poland) yang semuanya berjaya mewakili negara mereka pada kejohanan sebelum ini. Kemungkinan mereka menyertai Piala Dunia adalah tipis, memandangkan aksi Leeds musim ini.

Keempat-empat mereka akan meninggalkan kekosongan bagi Marsch dalam waktu ini, beliau akan memiliki masa yang cukup untuk menilai semula perincian pasukannya untuk baki perlawanan musim ini, yang akan dikerahkan pada kadar yang lebih cepat.

Leicester City

Di bawah kendalian Brendan Rodgers, Foxes seakan-akan kehilangan rentak mereka musim ini kerana bergelut untuk meraih empat kemenangan dalam 14 perlawanan yang mereka terlibat setakat ini.

Musim ini merupakan permulaan terburuk mereka untuk musim Liga Premier sejak menjadi juara pada tahun 2015. Ia juga merupakan permulaan terburuk mereka di bawah kendalian Rodgers, walaupun telah melayakkan mereka untuk kejohanan di Eropah sepanjang mengurus pasukan itu.

Setakat ini, musim mereka agak serupa dengan Leeds United dan Aston Villa; permulaan yang buruk dan kebangkitan semula pada akhir Oktober. Mereka kini berada di tempat ke-14 dalam carta liga musim ini, di bawah Leeds dan Villa.

Prestasi baru yang ditemui ini berlaku tepat pada masa dan tidak ada pengurus yang akan menghargainya lebih daripada Rodgers, di mana kerjayanya mungkin akan dipersoalkan berbanding pengurus lain di liga ini.

Antara tiga kelab yang telah disenaraikan, Leicester City bakal kehilangan pemain terbanyak ke Piala Dunia.

Di bahagian pertahanan sahaja, mereka berkemungkinan hilang servis Daniel Amartey (Ghana), James Justin (England) dan Timothy Castagne (Belgium). Separuh daripada barisan tengah mereka juga boleh berlepas ke kejohanan itu.

Rodgers mungkin tidak dapat menilai semula pasukannya, dengan kebanyakan pemain mengambil bahagian dalam Piala Dunia. Masa itu akan memberi untuk beliau dan kakitangan kejurulatihannya mengolah semula rancangan mereka supaya City dapat menamatkan musim ini dengan kuat.

Bagaimana ‘rehat’ Piala Dunia boleh memberi kesan kepada perlumbaan untuk takhta Liga Premier Inggeris

Jadual

Jadual liga adalah petanda buruk yang pertama, tetapi situasi ini tidaklah baru dalam dunia bola sepak.

Kali terakhir perkara sama berlaku ialah ketika pandemik Covid-19 yang memaksa segala perlawana bola sepak dihentikan selama hampir dua bulan. Apabila perlawanan disambung semula, ia jelas kelihatan yang sebahagian keadaan itu terpaksa berubah dan intensitinya agak sukar untuk ditangani oleh banyak kelab.

‘Cuti’ Piala Dunia bukan sesuatu yang di luar jangkaan seperti situasi pandemik Covid-19, tetapi ia jelas meletakkan beban kepada jadual padat yang bermula pada ‘Boxing Day’ untuk pasukan Liga Premier.

Pemain-pemain yang kembali dari Piala Dunia hanya mempunyai lapan hari untuk pulih daripada kemelut kejohanan itu sebelum mengharungi jadual yang akan menyaksikan mereka bermain sekurang-kurangnya dua perlawanan setiap minggu sepanjang musim ini.

Pemain yang negaranya akan tersingkir lebih awal akan mempunyai lebih banyak masa untuk berehat, tetapi pemain yang negaranya maju ke pusingan kalah mati akan mempunyai masalah besar untuk ditangani kerana perlawanan akan datang dengan pantas dan sukar.

Momentum

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, ‘cuti’ Piala Dunia dijangka memberi impak kepada momentum yang kebanyakan pasukan telah bentuk sejak beberapa minggu lalu.

Arsenal mengumpul 34 mata daripada 13 perlawanan yang dimainkan setakat ini, menang 11 sementara kalah dan seri satu mata. Berdasarkan statistik, mereka merupakan pasukan kelima terbaik selepas 13 perlawanan dalam sejarah Liga Premier Inggeris.

Ini adalah hasil kerja gigih selama tiga tahun oleh pengurus Arsenal, Mikel Arteta, yang prosesnya telah dikritik hebat pada masa lalu. Masalahnya, Manchester City, juara bertahan dua musim lalu, hanya dua mata di belakang mereka dengan bilangan perlawanan yang sama dimainkan.

Namin, terdapat faedah dan keburukan yang akan menjejaskan kedua-dua pasukan. Ramai pemain Arsenal amat penting kepada pasukan kebangsaan mereka, begitu juga dengan pemain Manchester City. Mereka berdua akan mempunyai masa yang sama untuk berehat, seperti kelab lain di Liga Premier Inggeris. Tetapi dengan kedalaman skuad Manchester City, adalah salah satu kekuatan yang tidak setanding Arsenal.

City dilihat boleh beraksi dan menyambung rentak mereka dengan mudah kerana memiliki kualiti di setiap bahagian padang jika pemain Arsenal bergelut untuk kembali beraksi selepas Piala Dunia. Keadaaan ini mungkin menyerahkan gelaran juara Liga Premier ketiga berturut-turut buat Pep Guardiola, yang kini dilihat akan menjadi pengurus kedua terhebat Liga Premier dari segi pencapaian.

Kecergasan

Kebimbangan terhadap aspek kecergasan juga merupakan isu yang akan dihadapi oleh semua kelab menjelang Piala Dunia.

Pesaing-pesaing gelaran iaitu enam pasukan besar dan “dark horses” musim ini iaitu Newcastle United dan Brighton & Hove Albion berharap tiada pemain mereka yang kembali menghadapi masalah kecergasan.

Piala Dunia adalah kejohanan istimewa kebanyakan pemain bersedia untuk mempertaruhkan kerjaya mereka untuk bermain menyarung jersi kebangsaan mereka di pentas itu. Gary Medel dari Chile memaksa FIFA memperkenalkan peraturan yang membenarkan penggantian tambahan selepas bermain dalam pusingan 16 Piala Dunia 2014 dengan masalah paha dan hamstring jelas memberi risiko tinggit pada karriernya.

Virgil Van Dijk, pemain pertahanan Liverpool, berjanji untuk berusaha dengan gigih di atas padang dan merebut Piala Dunia sebagai hadiah kepada Louis Van Gaal, pengurus pasukan kebangsaan Belanda, yang berjuang dan mengalahkan kanser awal tahun ini. Janji seperti itu bermakna pemain itu bersedia untuk mempertaruhkan badannya atas padang dan kenyataan ini tentunya akan membimbangkan pengurus kelabnya, Jürgen Klop.

Arsenal, Tottenham Hotspur dan Liverpool sudahpun berhadapan dengan isu kecergasan dan memaksa membuat perubahan kreatif setakat ini. Kejohanan Piala Dunia malangnya akan membimbangkan semua pihak yang terlibat.

“Underdogs” dan ‘kuda hitam

Musim Liga Premier 2022/23 kelihatan menjadi musim paling menarik dalam sejarah untuk “underdogs” dan ‘kuda hitam’.

Ini kerana tiada kuasa penentu yang enam pasukan teratas akan mengekalkan kedudukan mereka dalam dalam posisi yang same sehingga akhir musim nanti. Ini kerana pasukan seperti Newcastle dan Brighton telah menganggu keseimbangan keadaan itu, seperti yang dilakukan oleh Leicester City dan West Ham United dalam sejarah lepas.

Enam pasukan besar akan paling terjejas apabila senarai skuad kebangsaan diumumkan dengan jangkaan yang masing-masing akan kehilangan sekurang-kurangnya lima pemain kesebelasan utama kepada pasukan kebangsaan mereka. Newcastle dan Brighton juga akan kehilangan beberapa pemain, tetapi kebanyakan pemain dari teras skuad akan masih berada di perkarangan kelab.

Pada masa ini, ia membantu mereka untuk merancang strategi untuk baki musim dan mencari jalan untuk merampas kegemilangan dari pasukan “top six”. Ia juga memberi mereka sumber manusia yang mencukupi untuk bekerjasama ketika mereka mengorganisasikan rancangan mereka.

Newcastle United kini berada di tempat ketiga dan Brighton menduduki tempat keenam. Ia kelihatan bahawa liga boleh berakhir dengan posisi ini, atau berakhir dengan kedua-dua pasukan pada kedududkan lebih tinggi di dalam carta liga.

Tambahan pula, ia boleh berakhir dengan aksi mereka menentang pasukan teratas Manchester City dan Arsenal, secara langsung, menjejaskan perlumbaan kejuaraan apabila musim bersambung semula.

Share.
Leave A Reply