Semestinya desas-desus sebelum kejohanan Piala Dunia 2022 hebat dikhabarkan apabila kejohanan ‘quadrennial’ akan menjadi kejohanan edisi pertama yang diadakan di tanah Arab.

Menjelang permulaan aksi pembukaan, peminat dan pemerhati telah mula meneka senario-senario unik yang mungkin akan berlaku.

Bola sepak sudah  pasti akan memberi kita keputusan-keputusan yang mengejutkan, ramalan Qatar 2022 dalam artikel ini berdasarkan pendapat peribadi serta kebarangkalian di atas kertas.

Jadi negara mana yang mungkin akan mara dari peringkat kumpulan Qatar?

Kumpulan A

Dalam pilihan pertama daripada ramalan Qatar 2022, Belanda dijangka mengungguli kumpulan A kerana mereka akan melihat untuk menebus kekalahan perit pada Piala Dunia 2018.

Belanda tidak pernah ketinggalan dalam peringkat kumpulan dan mereka dijangka akan menyertai pusingan kalah mati dengan pemenang Piala Negara-Negara Afrika, Senegal yang merupakan pasukan Afrika berprofil tinggi.

Kedua-duanya mempunyai kualiti yang cukup dalam skuad mereka untuk menepikan cabaran dari pasukan dalam kumpulan itu seperti Qatar dan Ecuador.

Kumpulan B

Berbanding dengan kumpulan-kumpulan yang lain di Piala Dunia Qatar 2022, kumpulan B menjanjikan aksi paling menarik pada kejohanan tahun ini kerana jelas terdapat persaingan dari aspek geografi, sosial dan politik yang wujud antara England, Iran, Amerika Syarikat dan Wales.

England telah mara ke separuh akhir dalam kedua-dua kejohanan utama di bawah kendalian Gareth Southgate dan layak ke Qatar selepas memenangi lapan daripada 10 perlawanan mereka.

Walaupun mereka perlu bimbang terhadap prestasi dan senarai kecederaan yang perlu menjelang kejohanan itu, AS mungkin akan menimbulkan ancaman terbesar kepadad Three Lions bersama pemain muda yang berbakat seperti Weston McKennie, Giovanni Reyna, Sergino Dest, Tyler Adams dan bintang terkenal mereka, Christian Pulisic.

Kumpulan C

Mana-mana pasukan dalam kumpulan C yang mengharapkan suatu kecelakaan berlaku pada pasukan Argentina tahun ini, akan dikejutkan kerana Albiceleste kelihatan padu dan teguh seperti aksi mereka pada kejuaraan dan kemenangan di Copa America 2021.

Setelah menamatkan kemarau trofi selama 28 tahun, Lionel Scaloni telah mencapai keseimbangan dalam pasukan beliau dan amat berbangga dengan semangat kolektif mereka. Mereka menduduki tempat kedua di belakang Brazil dalam kumpulan kelayakan mereka dan perlu memenangi kumpulan pada pusingan akhir, dengan Mexico dijangka untuk mara ke peringkat kalah mati seperti yang mereka lakukan dalam setiap lapan penampilan terakhir Piala Dunia.

Malangnya, Poland dan Arab Saudi tidak memiliki kualiti kolektif atau naluri untuk mengganggu jangkaan itu.

Kumpulan D

“Favourite” kejohanan kali ini, Perancis akan gegas mencontohi Brazil pada tahun 1962 dan ingin mengekalkan gelaran juara dunia tetapi kebelakangan ini Les Blues agak sukar diramalkan kerana skuad bintang mereka tidaklah sempurna.

Walau bagaimanapun, Perancis mempunyai silsilah tertinggi dalam kumpulan D iaitu ke tiga pusingan Akhir Piala Dunia sejak 1998 dan dengan penerima Ballon d’Or Karim Benzema, Kylian Mbappe dan Aurelien Tchouameni, ia kelihatan seperti mereka akan membancuh pencabar lain.

Denmark telah menewaskan juara dunia sebanyak dua kali tahun ini dan adalah “dark horses” selepas memenangi sembilan daripada 10 perlawanan kelayakan dan menamatkan saingan Euro 2020 pada peringkat separuh akhir. Pasukan yang digelar ‘Dynamite Denmark’ dijangka menepikan lawan seperti Australia dan Tunisia dan mara ke pusingan kalah mati kelima Piala Dunia dalam rekod enam kejohanan.

Kumpulan E

Ia digelar ‘Group of Death’ di Piala Dunia 2022 dan semua akan menyaksikan pasukan Jerman mencari prestasi mereka semula di pentas global selepas memenangi sembilan daripada sepuluh perlawanan kelayakan mereka untuk menjadi pasukan pertama yang finals di Qatar.

Sepanyol dijangka dijangka memberi saingan sengit kepada pasukan Jerman selepas Luis Enrique membentuk semula jenama bola sepak menarik yang menyaksikan mereka membelasah Die Mannschaft 6-0 dalam Liga Negara-Negara UEFA pada 2020.

Walaupun dua gergasi itu bertarung untuk kedudukan teratas dalam Kumpulan E, Jepun mahupun Costa Rica mungkin serba kekurangan bagi mara ke pusingan seterusnya sebagai ‘underdog’. Ini adalah satu kumpulan di Qatar 2022 yang perlu diberi perhatian.

Kumpulan F

Walaupun Belgium telah mara sekurang-kurangnya ke suku akhir dalam dua kejohanan Piala Dunia yang lalu, nasib mereka kurang baik kerana kebanyakan pemain generasi emas yang lalu kini tidak berada pada tahap optimum.

Namun, mereka harus bangkit ke atas Maghribi dan Kanada dengan Naib Juara 2018 Croatia dijangka mencabar Red Devils untuk kedudukan teratas.

The Checkered Ones memenangi tujuh daripada sepuluh perlawanan kelayakan mereka dan akan melihat untuk memanfaatkan apa jua kemerosotan yang mungkin dialami Belgium.

Kumpulan G

Rekod tanpa kalah Brazil dalam 15 perlawanan kumpulan Piala Dunia merupakan kusyen yang selesa untuk dimiliki apabila mereka muncul sebagai pasukan yang perlu ditewaskan dalam saingan Kumpulan G iaitu dengan Serbia, Cameroon dan Switzerland.

Bagi menewaskan Brazil dengan sendirinya ia adalah prospek yang berbeza, tetapi Switzerland yakin akan mara selepas mereka maju ke pusingan kalah mati dalam setiap empat kejohanan Piala Dunia yang lalu.

Switzerland mengungguli kumpulan kelayakan mereka di hadapan Itali, dan mereka mempunyai pengalaman dalam kejohanan ini, suatu yang serba penting yang tidak dimiliki dalam pasukan Serbia.

Kumpulan H

Juara Eropah 2016, Portugal dijangka layak ke peringkat kalah mati, terdapat perlawanan yang sangat mencabar untuk diharungi apabila menentang Ghana, Uruguay dan Korea Selatan dalam Kumpulan H.

Pasukan Amerika Selatan itu mempunyai prestasi yang mengagumkan pada kejohanan itu setelah mara dari kumpulan dalam lima daripada tujuh penampilan terakhir mereka, tetapi Uruguay mesti berhati-hati dengan pasukan lain yang akan membawa pertarungan sengit.

Namun, La Celeste sepatutnya dapat melalui suatu peralihan yang lancar dalam peringkat kumpulan Qatar 2022 dan menemani Portugal ke Pusingan 16.

Share.
Leave A Reply