Perkembangan khabar mengenai Piala Dunia ini telah mendapat reaksi positif dan negatif daripada peminat atas beberapa sebab.

Pada pandangan positif ia adalah kejohanan Piala Dunia FIFA dan tidak ada kejohanan yang lebih besar dalam sukan berbanding kejohanan ini. Peluang bersorak untuk negara kegemaran mereka dan melihat pasukan-pasukan yang disokong mereka mengejar kegemilangan tetapi seperti yang dinyatakan sebelum in, bukan semuany cerita fantasi yang indah.

Keadaan situatsi politik yang celaru makin jelas berlegar di bumi Qatar dan pelbagai tindakan mereka dalam organisasi kejohanan ini telah menjejaskan persiapan terhadap kejohanan ini.

Selain itu, keputusan untuk mengadakan Piala Dunia di musim sejuk dan diadakan pada masa yang sama dengan kalendar perlawanan tahap kelab telah menyebabkan banyak kekecewaan. Disebabkan penjadualan kejohanan ini, persatuan bola sepak domestik dan benua terpaksa memadatkan jadual bola sepak dan ini bermakna pemain-pemain elit perlu bermain setiap tiga hari.

Seperti biasa, pemain-pemain Liga Premier di Piala Dunia sentiasa diberi perhatian tetapi ada ia jelas terdapat awan gelap berlegar di bumi tersebut.

Arthur Melo – Liverpool, Brazil

Arthur berpindah ke Liverpool secara pinjaman dari Juventus pada musim panas lalu untuk mendapatkan lebih banyak masa bermain di England serta meningkatkan peluangnya untuk dipilih menyertai pasukan kebangsaan Brazil untuk kejohanan itu. Walau bagaimanapun, harapan itu malang sekali tidak tercapai.

Pemain berusia 26 tahun itu mengalami kecederaan pada bahagian paha ketika menjalani latihan pada Oktober lalu dan kemudiannya diketepikan selama tiga bulan selepas hanya beraksi selama 13 minit dalam semua pertandingan untuk pasukan Jurgen Klopp.

Arthur telah memeroleh 22 kaps untuk Brazil dan merupakan ahli skuad yang memenangi Copa America pada tahun 2019.

Reece James – Chelsea, England

Reece James kelihatan seperti beliau telah memaku posisi bahagian “right wing back” dengan sendiri selepas mempamerkan aksi mantap di bahagian pertahanan dan serangan untuk kedua-dua kelab dan negara tetapi kecederaan lutut yang serius yang dialaminya menentang AC Milan dalam Liga Juara-Juara UEFA telah menyingkirkannya dari skuad England selama lapan minggu.

Beliau masih berjuang untuk mencapai kecergasan dan pulih secepat mungkin untuk kejohanan itu dan laporan medikal menunjukkan proses pemulihannya lebih awal daripada dijadualkan dan kini kurang menggunakan pendakap lututnya seperti hari-hari yang lalu.

James, 22, telah memeroleh 15 kaps untuk Three Lions. Beliau memerlukan sedikit keajaiban jika dia ingin menambah rekod penampilan itu di Qatar.

N’Golo Kante – Chelsea, France

Salah seorang pemain utama dalam bidaan Piala Dunia Perancis pada 2018, tidak akan tampil di Piala Dunia kali ini kerana N’Golo Kante telah digugurkan dari skuad Piala Dunia akibat kecederaan.

Pemain berusia 31 tahun itu pada mulanya mengalami kecederaan hamstring pada Ogos lalu yang melihatnya hilang dari beraksi selama hampir dua bulan sebelum mencederakan semula bahagian badan yang sama.

Kecederaan keduanya memaksa beliau rehat dari skuad Chelsea selama tiga bulan lagi yang telah menjejaskan harapan Piala Dunianya.

Kante adalah pemain penting Perancis dengan 53 kaps atas namanya.

Diogo Jota – Liverpool, Portugal

Penyerang dinamik Liverpool itu adalah satu kehilangan besar buat Portugal pada Piala Dunia selepas mengalami kecederaan betis ketika kemenangan 1-0 ke atas Manchester City. Jota terpaksa diusung keluar dari padang kerana keadaan kecederaan yang teruk dan menyebabkan hasrat bermain di Piala Dunia berakhir.

Jota, 25, telah memenangi 29 kaps sebelum ini untuk Portugal dan telah menjaring sebanyak 10 kali.

Kyle Walker – Manchester City, England

England mengalami tamparan hebat apabile kecederaan terbesar dialami Kyle Walker dan beliau mengesahkan di laman Twitternya bahawa dia tidak akan dapat mengambil bahagian dalam Piala Dunia kali ini.

“Sebagai pemain kita perlu menghargai kecederaan adalah sebahagian daripada permainan yang kita cintai. Pembedahan saya pada Selasa berjaya dan kini saya dapat menumpukan perhatian kepada pemulihan saya dan kembali ke kecergasan penuh. Saya akan menyokong rakan sepasukan saya setiap hari dalam apa jua cara yang saya boleh.” Petikan dari Tweetnya.

Walker adalah salah seorang pemain yang Gareth Southgate paling percayai dan bersedia untuk memainkan satu lagi peranan penting untuk England tetapi kecederaan pada pangkal pahanya malang sekali memerlukan pembedahan.

Pada usia 32 tahun, ini mungkin peluang terakhir Walker menikmati kegemilangan Piala Dunia untuk negaranya di puncak prestasinya. Dia telah membuat 70 penampilan untuk England.

Ben Chilwell – Chelsea, England

Kecederaan terbaharu England sekali lagi berlaku di bahagian pertahanan. Ben Chilwell mengalami kecederaan hamstring yang akan menghalangnya beraksi selama tiga bulan, dengan itu menghancurkan impian Piala Dunianya.

Pemain ”wing-back” Chelsea itu cedera selepas memecut dengan tegang ketika kemenangan Chelsea dalam Liga Juara-Juara menentang Dinamo Zagreb minggu lalu.

Beliau terpaksa diusung keluar dari padang permainan dan dilihat meninggalkan Stamford Bridge dengan tongkat pada malam itu.

Kecederaan ini bermakna pemain berusia 25 tahun itu tidak akan menambah 17 kaps England di Qatar.

Share.
Leave A Reply