Lebih kurang tiga minggu lagi, Qatar akan mengalu-alukan pasukan-pasukan bola sepak terhebat di planet ini ke tempatnya untuk edisi ke-22 Piala Dunia FIFA.

Piala Dunia kali ini adalah pangkalan utama kepada pemain-pemain terbaik di dunia yang akan cuba mencipta dan mengabdikan legasi mereka.

Bola sepak adalah sukan yang mencipta banyak kisah dan Piala Dunia membawa naratif terbesar dengan kepentingan di peringkat tertinggi sukan. Pasukan dan pemain mengangkat naratif ini atas bahu mereka.

Pasukan baru yang mengembara pergi ke Piala Dunia pertama mereka akan menyemarakkan nama mereka supaya dikenali di dunia, beberapa veteran kejohanan ini yang telah menyertai pertandingan ini lebih daripada sekali berkemungkinan beraksi pada Piala Dunia terakhir kerjaya mereka, dan mereka amat ghairah untuk meninggalkan pengaruh mereka untuk kali terakhir.

Dengan mempertimbangkan segala yang dikatakan di atas, mari kita lihat 10 pemain yang berkemungkinan beraksi pada Piala Dunia FIFA terakhir mereka pada tahun 2022.

Cristiano Ronaldo

“Ia adalah perkara baik untuk saya. Saya menjangkakan bahawa Qatar akan menjadi Piala Dunia terakhir saya”. Ini adalah kata-kata Cristiano Ronaldo bercakap mengenai Qatar 2022. Tidak banyak yang boleh dikatakan mengenai kapten Portugal itu. Beliau akan tamatkan kejohanan ini sebagai salah satu pemain bola sepak terhebat dalam sejarah.

Hanya segelintir boleh mendakwa untuk mendekati pencapaiannya dan mungkin segelintir lagi akan mampu mengatasi kejayaannya pada tahun-tahun akan datang. Pemain berusia 37 tahun itu adalah kini penjaring gol terbanyak dalam bola sepak antarabangsa dan berjaya membawa negaranya meraih pingat emas di peringkat benua tetapi Piala Dunia merupakan trofi yang belum dicapainya.

Beliau akan bertolak ke Piala Dunia ke-limanya sebagai ketua pasukan Portugal yang sangat berbakat dengan objektif untuk menamatkan kejohanan itu sebagai juara dan sebagai penjaring terbanyak sepanjang masa Piala Dunia.

Lionel Messi

Piala Dunia ini akan menyaksikan berakhirnya era apabila saingan terhebat Cristiano Ronaldo, Lionel Messi, juga akan tampil dalam kejohanan terakhirnya untuk negaranya. Seperti Ronaldo, Messi akan tamatkan kejohanan ini sebagai salah satu pemain yang terhebat yang pernah bermain sukan ini.

Seperti Ronaldo, Messi telah mencapai kejayaan di peringkat benua dan akan melihat untuk meraih gelaran juara dunia.

Mungkinkah mereka bertemu di akhir jalan. Perlawanan Argentina lwn Portugal, boleh berlaku?

Argentina kalah kali terakhir pada 2014, pemenang Ballon d’Or tujuh kali itu mengenali semua keperitan yang dialami beliau apabila hampir memenangi Piala Dunia. Jika anda melihat rekod kekalahan mereka kepada Perancis pada 2018, Argentina sebenarnya tewas kepada dua pasukan yang telah memenangi Piala Dunia dalam dua edisi terakhir.

Pada tahun 2022, Lionel Messi dan pasukannya tidak mahu mengalak pasukan lain meraih kejuaraan tersebut, malah ingin beraih takhta Piala Dunia bagi pasukannya sendiri.

Messi menjadi pemain terbaik di Piala Dunia buat kali kedua adalah sesuatu yang anda tidak boleh nafikan mungkin berlaku.

Robert Lewandowski

Penyerang legenda Poland itu adalah salah satu penyerang terhebat generasinya dan mungkin eksport terbesar Poland tetapi dia masih belum menempa namanya di Piala Dunia.

Pada usia 34 tahun, penampilan keduanya dalam Piala Dunia mungkin merupakan penampilan terakhirnya di kejohanan ini. Penampilan sulungnya dalam kejohanan itu agak malang kerana negaranya disingkirkan pada peringkat kumpulan tanpa menjaringkan satu gol.

Poland mungkin bukan pasukan pilihan untuk memenangi kejohanan itu tetapi Lewandowski akan berusaha untuk membawa pengaruh lebih besar pada kejohanan kali ini.

Luka Modric

Pemenang Anugerah Bola Emas di Piala Dunia 2018 itu akan berharap untuk mencapai dan meraih gelaran juara pada kali ini selepas hanya mampu tamatkan Piala Dunia 2018 pada kedudukan naib juara.

Luka Modric telah beraksi dalam empat Piala Dunia dan akan menyertai kejohanan ini dengan harapan bahawa kali kelima ini membawa azimat. Pada usia 37 tahun, Modric adalah pemain yang paling banyak ditampilkan dalam sejarah negaranya dan akan bersemangat untuk membantu negaranya mencapai gelaran juara dunia sebagai hadiah perpisahan.

Karim Benzema

Pemegan Ballon d’Or, Benzema dan pemain terbaik yang di dunia, beliau hadir ketika Perancis memenangi Piala Dunia pada tahun 2018 tetapi keterampilannya di EURO 2020 dan edisi terakhir Liga Negara-Negara UEFA bahawa jika dia beraksi pada masa itu, kemenangan Perancis akan menjadi lebih dominan.

Berbanding Piala Dunia 2014, beliau adalah pemain yang lebih hebat sekarang di mana dia menjaringkan tiga gol dan memberi “assist” bagi dua lagi gol. Qatar perlu berhati-hati apabila Karim menjejak kaki di tanah itu.

Luis Suarez

Protagonis utama dalam salah satu detik paling kontroversi dalam sejarah Piala Dunia, Luis Suarez akan membuat penampilan terakhirnya pada kejohanan ini dengan Uruguay, apabila handballnya di garisan gawang menafikan Ghana penampilan separuh akhir pertama pada tahun 2010.

Oleh itu, ia agak sesuai melihat Suarez beraksi pada perlawanan terakhir kumpulan Piala Dunia menentang “Black Stars”, di mana dia pernah menjaringkan gol menentang mereka pada kejohanan lepas.

Suarez akan tamatkan karier antarabangsanya sebagai salah satu watak paling ikonik yang pernah beraksi di Piala Dunia kerana beliau telah memberikan detik-detik padu di atas padang seperti ketika dia menjaringkan gol yang luar biasa menentang England pada Piala Dunia 2014 sebelum menggigit Giorgio Chiellini dan kemudiannya digantung dari bermain bola sepak untuk masa yang lama.

Beliau akan berusaha untuk tamatkan penampilan terakhirnya di Piala Dunia dengan legasi mulia dan bukannya kontroversi.

Edinson Cavani

Kami akan mengikuti perjalanan Luis Suarez dan rakan penyerangnya serta pemain yang dinobatkan sebagai salah seorang penyerang terhebat generasinya – Edinson Cavani.

Pemain berusia 35 tahun itu akan mengambil bahagian pada Piala Dunia terakhirnya sebagai pemacu aksi regu yang cemerlang bersama Luis Suarez. Walaupun beliau bukan satu tokoh ikonik dalam kejohanan ini seperti Suarez, Cavani juga telah mengukir detik-detik hebat untuk dirinya dalam kejohanan seperti menjaringkan “brace” menentang Portugal pada edisi Piala Dunia, 2018.

Manuel Neuer

Kapten Jerman itu berkata beliau akan terus bermain selagi fizikalnya membenarkan, tetapi malang sekali ia mungkin kejohanan terakhir beliau. Neuer adalah legenda Jerman yang tidak dapat dinafikan bahawa beliau adalah salah seorang penjaga gol terhebat sepanjang zaman.

Beliau mempelopori posisi “sweeper-keeper”, suatu peranan penting bagi pasukan Jerman dalam kemenangan mereka pada kempen Piala Dunia 2014. Beliau juga memenangi anugerah Golden Glove dan dinobatkan penjaga gol terbaik dalam kejohanan itu.

Pemain berusia 35 tahun itu merupakan penjaga gol Jerman pertama yang mencapai 100 penampilan dan mempunyai rekod “clean sheets” paling tinggi dalam sejarah pasukan kebangsaan. Jika beliau meraih trofi Piala Dunia kedua pada kali ini di Qatar, ia akan menjadi pengakhiran cerita yang sempurna untuk kerjaya yang sudahpun cemerlang.

Thiago Silva

Pada usia 38 tahun, Thiago Silva masih merupakan salah seorang pemain pertahanan terbaik di dunia hari ini dan persembahannya di peringkat kelab musim ini membuktikannya gelaran itu. Apabila sampai di penghujung jalan, beliau semestinya akan dinobatkan sebagai salah satu pemain pertahanan yang terhebat sepanjang zaman.

Beliau akan berjelajah ke Qatar untuk kejohanan ketiga dan berkemungkinan Piala Dunia terakhirnya dengan matlamat untuk memenangi satu-satunya trofi yang telah menghantui kerjayanya yang tersohor.

Neymar

Pada usia hanya 30 tahun, ini akan menjadi penampilan Piala Dunia kedua dan terakhir bagi Neymar.

“Saya rasa ini Piala Dunia terakhir saya. Saya melihatnya sebagai yang terakhir kerana saya tidak tahu sama ada saya mempunyai kekuatan mental untuk terlibat dalam dunia bola sepak lagi. Oleh itu, saya akan melakukan segala-galanya untuk beraksi dengan baik, bekerja gigih sepenuhnya untuk mencapai kejuaraan ini dengan negara saya, untuk merealisasikan impian terbesar saya sejak saya kecil. Dan saya harap saya dapat melakukannya.

Pemain PSG itu sedang melalui musim yang terhebatnya sebagai pemain individu dan merupakan azimat pasukan Brazil yang menjadi tumpuan “bookmaker” sebagai pasukan utama untuk memenangi Piala Dunia. Kita mungkin akan melihat salah satu persembahan individu terhebat sepanjang masa dari Neymar di Qatar.

Share.
Leave A Reply