Ramalan

Sepanyol 2 – 1 Costa Rica

Lokasi Perlawanan : Stadium Al Thumama

Pemenang Piala Dunia 2010, Sepanyol, telah menyusut ke bawan dalam kedudukan unggul sebelum ini sejak pretsasi bersejarah mereka antara 2008 dan 2012. Dengan generasi baru pemain yang telah memulihkan kepercayaan peminat, Luis Enrique berharap dapat membuat kenyataan besar di Qatar pada bulan November depan.

Lawan mereka, Costa Rica, bukan muka baharu dalam kejohanan itu dan juga telah memperoleh beberapa keputusan hebat dalam kejohanan lalu. Perlawanan ini merupakan bertembungan ego dan pasukan manakah akan mencuri mata kali ini.

Panduan Prestasi: Sepanyol

Menjelang perlawanan pertama, Sepanyol merekodlan tiga kemenangan, dua seri dan satu kekalahan dalam enam perlawanan terakhir mereka. Semua perlawanan itu di Liga Negara-Negara UEFA, yang, walaupun ia suatu kejohanan persahabatan, ia mempunyai kepentingan yang lebih tinggi daripada mana-mana permainan lain yang dimainkan di luar Eropah.

Kemenangan ke atas pasukan Piala Dunia, Portugal dan Switzerland serta Republik Czech menunjukkan bahawa mereka boleh beraksi gigih walaupun masih kelihatan satu pasukan yang masih dieksperimen.

Panduan Prestasi: Costa Rica

Pasukan Amerika Utara itu mempunyai prestasi lebih memberangsangkan dalam tempoh menjelang Piala Dunia. Lima kemenangan dan seri dalam enam perlawanan terakhir mereka adalah sesuatu yang perlu diyakini kerana mereka selalunya menentang pasukan “favourite” dalam setiap Piala Dunia.

Ia mungkin boleh dipersoakan kerana berdasarkan tahap persediaan Costa Rica – kemenangan mereka adalah terhadap pasukan seperti Uzbekistan dan El Salvador – tetapi hujah sedemikian boleh meremehkan keupayaan mereka untuk beraksi.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Sepanyol akan beraksi sebagai pasukan “favourite”. Sejarah menungjukkan, Sepanyol mempunyai kelebihan, setelah memenangi dua daripada tiga pertemuan terakhir mereka dengan skor 7 – 1, baru-baru ini adalah pada tahun 2017. Walau bagaimanapun, Costa Rica akan bertarung dan perlawanan akan dipertandingkan dengan mantap sekali.

Share.
Leave A Reply