Ramalan

Senegal 2 – 2 Belanda

Lokais Perlawanan: Stadium Al Thumama

Juara Piala Negara-Negara Afrika (AFCON), Senegal adalah salah satu pasukan Afrika yang berprestasi terbaik dalam Piala Dunia, setelah mara ke suku akhir pada edisi Korea/Jepun 2002. Mereka disingkirkan oleh gol pada minit ke-94 dari Turki, dan gagal ke separuh akhir.

Belanda, sebaliknya, adalah pasukan yang selalunya ‘hampir’ sepanjang sejarah mereka. Mereka telah membariskan beberapa pasukan lagenda tetapi gagal untuk meraih sebarang kejuaraan.

Panduan Prestasi: Senegal

Juara Afrika satu kali berada dalam situasi bersemangant selepas meraih kejuaraan AFCON pada Januari lepas dan akan memulakan jelajah Piala Dunia mereka dalam Kumpulan A dengan penuh keyakinan.

Skuad mereka terdiri daripada pemain yang berkaliber dan beraksi hebat di luar Senegal, terutamanya di Eropah. Prestasi mereka agak bagus, kerana mereka telah kalah hanya sekali dalam enam perlawanan (3W 2D 1L).

Panduan Prestasi: Belanda

Belanda adalah semi-finalis tiga kali dan finalis satu kali di Piala Dunia. Pada tahun 2014, tamatkan kejohanan itu pada tempat ketiga selepas kalah dalam perlawanan akhir Piala Dunia 2010 kepada Sepanyol.

Kebelakangan ini telah menyaksikan Belanda mencuba membina semula skuad mereka dan rekod tanpa kalah mereka dalam enam perlawanan terakhir mereka termasuk kemenangan menentang Belgium, Poland dan Wales menunjukkan bahawa mereka mampu menghasilkan satu lagi pengalaman hebat kali ini.

Bagaimana perlawanan ini akan dipermainkan?

Walaupun dengan prestasi Belanda yang kuat, Singa Teranga adalah pasukan yang penuh dengan kelajuan dan stamina. Nous taktikal Aliou Cisse, jurulatih Senegal dilihat dan dinilai tinggi di dunia. Ia pasti menjadi permainan yang menarik dan mungkin akan berakhir dengan keputusan seri untuk kedua-dua belah pihak.

Share.
Leave A Reply