Kempen hambar Liverpool berterusan apabila mereka mengalami kekalahan kedua berturut-turut dalam Liga Premier untuk menamatkan rekod 29 perlawanan tanpa kalah di Anfield.

Di hadapan penyokong, The Reds tidak pernah tewas di tempat sendiri dalam tempoh lima setengah tahun tetapi kini telah tewas dalam dua perlawanan berturut-turut kepada dua kelab tercorot liga.

Sesuai dengan prestasi baru-baru ini, Liverpool mencipta kejatuhan mereka sendiri apabila kekeliruan antara Joe Gomez dan Alisson memberi gol pembuka Rodrigo di hadapan gawang Kop yang kosong. Ini adalah kali kelapan mereka ketinggalan dalam 12 perlawanan Liga Premier Inggeris dan hanya Southampton (9) yang membolos dalam lebih banyak perlawanan di minit pembukaan.

Tuan rumah menyamakan kedudukan menerusi Mohamed Salah walaubagaimanapun Liverpool bergelut untuk mencipta lebih banyak peluang yang jelas. Apabila mereka melakukannya, Illan Meslier menghasilkan rekod sembilan “saves” untuk mengekalkan keputusan itu.

Crysencio Summerville – pada malam hari lahirnya yang ke-21 – melekap bola yang terlepas dan dengan mahir merembat masuk ke sudut bawah Alisson pada minit ke-90 untuk mengejutkan penyokong Anfield yang sudahpun kecewa.

Keselesaan di Rumah Hancur

Tanpa kemenangan dalam lapan perlawanan, Leeds menamatkan rekod 70 perlawanan tanpa kalah Virgil van Dijk di tempat sendiri selepas 59 kemenangan dan 11 seri dalam Liga Premier. Ia merupakan rekod membanggakan yang dipegang pemain berusia 31 tahun itu sejak dia menyertai kelab itu pada 2018.

Setelah mengalami kecederaan semasa enam kekalahan di tempat sendiri berturut-turut antara Januari dan Mac 2021, Van Dijk mengekalkan rekod liganya tetapi dia akhirnya merasai kekalahan paling teruk di tempat sendiri.

Sudah tentu, gol kemenangan saat akhir pada penghujung perlawanan di tempat sendiri yang hambar adalah detik merah dalam musim mereka setakat ini.

Sebenarnya, kekalahan keempat Liverpool dalam kempen Liga Premier Inggeris sudah dua kali ganda jumlah dari keseluruhan musim lalu dan empat kemenangan mereka dengan empat keputusan seri dalam 12 perlawanan pertama musim ini sepadan dengan permulaan buruk kendalian malang Roy Hodgson pada 2010 -11.

Anak buah Jürgen Klopp melihat mereka berada di tempat kesembilan, 13 mata di belakang Manchester City dan lapan mata di belakang Newcastle di tangga keempat. Apa yang membimbangkan, mereka disentap di rumah oleh The Whites yang berlari 11km lebih dalam tempoh 90 minit.

Bahagian-bahagian Berkeriut

Sementara kesilapan Joe Gomez menyusul dari aksinya dalam gol kemenangan Nottingham Forest seminggu lepas. Virgil van Dijk telah lama kehilangan auranya dan gagal menutup Summerville untuk gol kemenangan di Anfield.

Klopp meratapi pertahanan pasukannya serta kekurangan kawalan mereka untuk kebanyakan permainan;

“Anda tidak boleh bertahan seperti kami bertahan sekitar gol kedua – ia tidak mungkin.

“Tetapi kami melakukannya dan saya tidak pasti bagaimana untuk menjelaskannya sekarang. Ia tetap berlaku dan itulah sebabnya kami kalah.

Merseysiders telah melihat ke atas selepas kemenangan 3-0 Liga Juara-Juara menentang Ajax memastikan tempat mereka ke Pusingan 16. Bagaimanapun, kembali ke aksi domestik mengembalikan semua masalah mereka musim ini.

Kebimbangan The Reds

Seharusnya, Fabinho terus kelihatan seperti bayangan dirinya yang sebenar kerana ketidakupayaan untuk mengawal permainan telah menjadi nyata untuk Liverpool musim ini. “The midfield destroyer” nampaknya mengalami keletihan setelah bermain banyak perlawanan bola sepak selama bertahun-tahun dan kesan kepada The Reds lebih teruk.

Legenda Liverpool, Graeme Souness menyerlahkan kekurangan keteguhan ini di tengah-tengah padang selepas kekalahan teruk kepada Leeds;

“Anda boleh katakan ia adalah gol pertama yang bertuah, tetapi itu bukan sebab Liverpool tewas dalam perlawanan itu; Liverpool sekarang jauh berbeza dari tempat mereka berada dalam beberapa tahun kebelakangan ini: mereka tidak bermain dengan intensiti yang sama.

“Saya fikir, dalam banyak keadaan malam ini, Leeds lebih meningkatkan persaingan berbanding Liverpool lakukan kepada pasukan lain selama bertahun-tahun. Mereka pada dasarnya membuli pasukan, Liverpool, barisan tengah banyak membuli pasukan lain. Sekarang mereka dibuli di bahagian tengah, ia membuatkan mereka terdedah di bahagian belakang dan mereka tidak mencipta peluang yang sama di hadapan. Liverpool hanya suatu bayangan.”

Walaupun kecederaan telah mengganggu permulaan musim mereka, profil skuad itu memerlukan titik segar dengan ramai pemain utama kini pada umur sekitar 30-an. Liverpool juga mengecam kegagalan mereka untuk mendapatkan pelbagai pengukuhan di bahagian tengah sepanjang musim panas kerana ketidakseimbangan yang serius telah menjejaskan usaha mereka.

Dengan jadual perlawanan yang tidak terhenti sehingga selepas Piala Dunia, Klopp mesti mencari keseimbangan yang diperlukan pasukannya untuk memujuk konsistensi yang diperlukan untuk menyelamatkan musim mereka. Pasukan semasa ini jauh berbeza daripada pasukan yang hampir menrangkul “quadruple” pada 2021-22, mereka memerlukan lebih daripada nasib untuk mengelakkan kelesuan jangka panjang.

Share.
Leave A Reply