Dengan hanya kira-kira sebulan lagi dari permulaan Piala Dunia FIFA 2022, perhatian tidak dapat dinafikan lagi telah berbelah bahagi daripada musim yang sedang berlangsung apabila aktiviti bola sepak kelab berhenti seketika selama enam minggu semasa persembahan gemilang global.

Ini merupakan hanya Piala Dunia kedua yang diadakan di Asia selepas kejohanan 2002 di Korea/Jepun pada 20 tahun lalu. Oleh itu, Qatar 2022 akan menjadi tidak seperti yang lain dan keunikannya boleh memihak kepada kuda-kuda hitam.

Satu Piala Dunia musim sejuk bukan sahaja belum pernah berlaku sebelum ini, malah keadaan panas terik di negara Teluk itu juga akan menimbulkan beberapa cabaran.

Walaupun Brazil kini mempunyai peluang terbaik untuk memenangi Piala Dunia 2022, negara-negara seperti England, Perancis dan Argentina juga adalah merupakan antara pencabar terbaik piala dunia 2022.

Bagaimanapun, jauh daripada pasukan pilihan, artikel ini akan menilai pasukan bukan pilihan teratas 2022 pada Piala Dunia yang akan datang di Qatar.

Qatar

Sejak dianugerahkan hak penganjuran Piala Dunia secara kontroversi pada 12 tahun lalu, Qatar telah meningkat sejumlah 65 tempat yang luar biasa dalam Kedudukan Dunia FIFA apabila mereka telah meneruskan pembangunan mereka sebagai sebuah negara bola sepak dengan memenangi Piala Asia AFC 2019, mara ke separuh akhir Piala Emas CONCACAF 2021, serta tempat ketiga Piala Arab FIFA 2021 di tempat sendiri.

Maroons sedang menghadiri kejohanan Piala Dunia yang pertama mereka yang diketuai oleh jurulatih Sepanyol Félix Sánchez, bekas jurulatih remaja Barcelona dengan satu corak permainan bola sepak yang menarik.

Qatar telah mempunyai banyak perlawanan persahabatan tidak rasmi di dalam jadual mereka jadi semangat berpasukan dan momentum telah dijangkakan tinggi berbanding pasukan yang sebanding dengan mereka yang hanya bertemu untuk beberapa perlawanan sahaja pada setiap tahun.

Seperti yang ditunjukkan oleh Rusia pada tahun 2018 dan Korea Selatan pada tahun 2002, tuan rumah kejohanan adalah tidak boleh dipandang remeh.

Denmark

Great Danes yang hebat telah berdepan dengan satu bencana dengan serangan jantung Christian Eriksen pada EURO 2020, tetapi ia hanyalah telah merangsangkan lagi satu kumpulan yang sudahpun rapat apabila mereka telah beraksi dengan cemerlang dan berjaya mara ke separuh akhir.

Denmark telah mengungguli kumpulan kelayakan mereka dengan sembilan kemenangan daripada 10 perlawanan, menjaringkan 30 gol dan bolos hanya tiga, dan mereka kini telah mempunyai pemain berpengaruh mereka yang sedang kembali ke tahap terbaiknya.

Skuad kendalian Kasper Hjulmand adalah dibuat khusus untuk menghadapi ketatnya sebuah kejohanan antarabangsa dan tiba dengan keyakinan yang tulen sebagai pasukan bertaraf ke-10 di dunia menurut FIFA.

Danish Dynamite mengecewakan golongan elit Eropah dengan memenangi EURO 1992 dan memperbaharui reputasi Dark Horse di Euro 2020. Dalam penampilan keenam Piala Dunia FIFA mereka, Denmark akan menyasarkan untuk menyamai atau memperbaiki penamat suku akhir 1998 mereka.

Amerika Syarikat

Sementara mereka bukanlah satu pilihan yang popular sebagai kuda hitam, AS memiliki satu kekayaan generasi berbakat yang boleh meledak pada tahun 2022. 

Setelah mencapai 16 Terakhir dalam kejohanan berturut-turut, Amerika telah terlepas peluang ke Piala Dunia 2018 dan akan dapat memanggil ke atas pemain seperti Christian Pulisic, Brenden Aaronson, Weston McKennie, Tyler Adams, Timothy Weah dan Giovanni Reyna di Qatar 2022.

Stars and Stripes telah mengekalkan rekod tanpa kalah di tempat sendiri dalam pusingan kelayakan dan akan beraksi dengan baik untuk keluar daripada satu kumpulan kompetitif yang janggal bersama England, Wales dan Iran. Mereka mungkin kekurangan pengalaman untuk menyaingi penamat suku akhir di Piala Dunia 2002 – keputusan terbaik USMNT dalam era moden – tetapi mereka mempunyai potensi yang tidak terbatas.

Senegal

Kumpulan A mungkin bukan satu Kumpulan Kematian yang biasa pada Piala Dunia 2022, tetapi ianya adalah sudah pasti satu Kumpulan Kuda-Kuda Hitam.

Teranga Lions akan bersaing dengan tuan rumah Qatar, Ecuador dan Belanda sebagai pertaruhan terbaik Afrika pada kejohanan itu. Senegal sedang mengharungi satu gelombang momentum yang hebat selepas mengetepikan Mesir 0Mohamed Salah dalam perlawanan Akhir AFCON 2021 dan kelayakan playoff untuk ke Qatar.

Kemunculan pertama mereka di persembahan gemilang itu telah menyaksikan mereka mengejutkan juara bertahan Perancis dan mara ke suku akhir pada tahun 2002. Walaupun penampilan kedua mereka telah berakhir dengan cara yang tidak masuk akal di Rusia 2018 selepas tersingkir dari peringkat kumpulan menerusi tie-break fair play, Senegal akan bersedia untuk nasib yang lebih baik pada tahun 2022.

Jurulatih Aliou Cissé adalah sebahagian daripada skuad cemerlang itu 20 tahun lalu dan akan berharap untuk memanfaatkan reputasi mereka sebagai salah satu pasukan yang paling berprestasi dalam tahun Piala Dunia. Juara Afrika itu memiliki satu tulang belakang yang dicemburui termasuk Édouard Mendy, Kalidou Koulibaly, Idrissa Gueye, Cheikhou Kouyate, Ismaila Sarr dan Sadio Mané, potensi mereka tidak boleh diabaikan.

Senegal, yang kini berada di satu penarafan tertinggi FIFA sepanjang masa iaitu tangga ke-18, mungkin mempunyai peluang paling kuat untuk menjadi pasukan separuh akhir Piala Dunia pertama dari Afrika.

Peminat mereka akan bersedia untuk itu, dengan atau tanpa penunjuk laser yang terkenal itu.

Share.
Leave A Reply