Ramalan

Southampton 0-3 Arsenal

Lebih 2.5 Gol

Arsenal Handicap Asia -1.00

Nota Penting

  • Arsenal telah mengekalkan dua rekod bersih dalam empat perlawanan di tempat lawan Liga Perdana mereka pada musim ini.
  • Southampton hanya telah mempunyai satu kemenangan di laman sendiri pada musim ini, satu kemenangan 1-0 ketika menentang Chelsea pada bulan Ogos lalu.
  • Arsenal telah memenangi sembilan daripada 10 perlawanan Liga Perdana mereka pada musim ini buat pertama kali dalam sejarah 136 tahun kelab itu.
  • Hanya lima lagi pasukan yang telah menjaringkan kurang daripada 10 gol Southampton yang telah dijaringkan mereka pada musim ini.

Panduan Formasi: Southampton

Tandukan Ché Adams pada separuh masa pertama sudah memadai untuk Southampton memastikan kemenangan pertama Liga Perdana (PL) mereka sejak akhir bulan Ogos, sambil mengutuk Gary O’Neil dengan kekalahan sulungnya sebagai pengurus sementara AFC Bournemouth.

Mengejar kemenangan pertama mereka di atas padang dalam 19 percubaan, Southampton telah membawa permainan ke Bournemouth dengan lebih awal, menjaringkan satu gol pembuka selepas hanya sembilan minit. Melirik hantaran lintang Romain Perraud melepasi Neto di gawang Cherries, sumbangan gol keempat Adams dalam satu kempen yang sudahpun menguntungkan telah memberikan pelawat permulaan yang sempurna di South Coast.

Walau bagaimanapun, Saints kini mengalu-alukan pendahulu liga Arsenal ke kandang sendiri dan perlu memberikan satu persembahan istimewa untuk meraih sebarang mata.

Panduan Formasi: Arsenal

Ianya adalah jauh daripada prestasi terbaik mereka tetapi Arsenal berjaya melakukan secukupnya untuk memastikan satu kemenangan ketika menentang Leeds pada perlawanan terakhir dalam Liga Perdana. Ia adalah satu permainan yang penuh dengan drama dan Gunners memerlukan campur tangan VAR untuk menyelamatkan mereka.

Walau apa pun, keputusan itu telah bermakna bahawa Arsenal kini telah memperoleh satu permulaan terbaik mereka untuk satu musim Liga Perdana dan berdasarkan Liverpool yang menewaskan Manchester City, mereka kini mendahului empat mata di puncak kedudukan.

Terdapat satu persoalan sama ada Gunners boleh meneruskan perjalanan sehingga penamat tetapi seseorang tidak boleh mengabaikan bahawa mereka adalah pencabar gelaran yang tulen pada ketika ini.

Fakta Southampton VS Arsenal

  • Berikutan satu kemenangan 1-0 pada bulan April, Southampton sedang berusaha untuk memenangi perlawanan Liga Perdana secara berturut-turut ketika menentang Arsenal buat kali kedua, melakukannya sebelum ini pada bulan Januari dan Disember 2015.
  • Arsenal telah memenangi dua daripada tiga perlawanan Liga Perdana mereka di tempat lawan ketika menentang Southampton di bawah Mikel Arteta, tetapi telah kalah 1-0 di St Mary pada musim lalu.
  • Ini adalah kali ketiga Southampton menjadi tuan rumah kepada Arsenal dalam perlawanan Liga Perdana dengan Gunners memulakan hari dengan kedudukan teratas carta, dengan Saints telah tidak tewas dalam dua perlawanan sebelumnya (3-2 pada bulan November 2002, 2-2 pada bulan Januari 2014).
  • Selepas sejumlah 10 perlawanan Liga Perdana tanpa kalah di tempat sendiri antara bulan Oktober 2021 dan bulan Februari 2022, Southampton kini telah tewas tujuh daripada 11 perlawanan terakhir mereka di St Mary’s (M2 S2). Walau bagaimanapun, dua kemenangan mereka dalam tempoh itu adalah menentang Arsenal (April) dan Chelsea (Ogos).

Pemain yang perlu diperhatikan

Che Adams

Di dalam satu musim di mana Southampton telah bergelut, dia adalah pemain yang boleh mereka harapkan untuk menjayakan sesuatu dan dia akan bersemangat untuk menjaringkan gol untuk perlawanan kedua secara berturut-turut.

Gabriel Jesus

Seperti rakan senegaranya, Gabriel Jesus telah menjadi satu tumpuan dalam bahagian serangan Arsenal dan telahpun membuat sepuluh sumbangan gol dalam Liga Perdana.

Dia sedang mempertaruhkan satu dakwaan sebagai salah seorang penyerang terbaik dalam liga teratas pada setakat ini dan akan bersemangat untuk kembali ke perjalanan menjaringkan gol di St Mary’s.

Ramalan Southampton VS Arsenal

Arsenal telah menyimpan lebih banyak rekod bersih (4) dan bolos lebih sedikit gol (3) di tempat lawan berbanding mana-mana pasukan lain dalam Liga Perdana pada musim ini. Mereka telah memenangi empat daripada lima perlawanan liga mereka di tempat lawan setakat ini pada musim ini, membawa mereka kepada 10 perlawanan untuk mencapai empat kemenangan di tempat lawan pada musim lalu. Mereka sepatutnya boleh memenangi yang ini juga.

Share.
Leave A Reply