Kita hanya kurang daripada sebulan lagi untuk menyaksikan satu Piala Dunia FIFA bersejarah yang berlangsung di Qatar. Pada 20 November, 32 pasukan akan mendarat di timur tengah untuk bersaing merebut hadiah terkaya dalam bola sepak pada Piala Dunia musim sejuk yang pertama.

Seperti setiap kejohanan, kejohanan ini telah dipenuhi dengan naratif yang berbeza. Adakah Perancis akan menjadikannya dua kali berturut-turut atau adakah Ronaldo atau Messi akan membawa pasukan mereka ke kegemilangan? Ini adalah beberapa soalan yang akan kami jawab dalam masa yang ditetapkan tetapi bahagian ini memfokuskan pada salah satu bahagian yang paling menarik dalam menonton satu kejohanan antarabangsa dan salah satu naratif yang paling menarik. Pemain muda manakah yang akan mengadakan satu kejohanan yang berlainan?

Selama bertahun-tahun, Piala Dunia telah menjadi landasan pelancaran untuk kerjaya muda dalam bola sepak. Beberapa anak muda telah mendapat langkah besar dengan bermain dengan cemerlang dan mengumumkan diri mereka kepada Dunia di pentas terbesar. Dalam nada yang sama, sekumpulan pemain baru yang sangat berbakat akan menuju ke Qatar dengan harapan untuk mengumumkan diri mereka kepada dunia dan mengambil langkah seterusnya untuk menjadi salah satu elit dalam sukan itu.

Bahagian ini menyenaraikan beberapa pemain muda yang perlu diberi perhatian pada Piala Dunia FIFA 2022.

Mohammed Kudus – 22 tahun, Ghana

Pemain tengah Ajax itu sedang menikmati tahun yang cemerlang dan telah menjadi salah seorang pemain tengah muda terbaik di seluruh Eropah setakat ini pada musim ini.

Telah dilahirkan di Accra Ghana, Kudus telah menyertai Ajax dari Nordsjælland untuk musim 2020/2021 dan terus matang selama bertahun-tahun. Dengan satu peranan yang lebih besar pada musim ini, Kudus telah menunjukkan kualiti yang tidak diragui, menjadi antara salah seorang pemain terbaik dalam pasukan itu. Dalam 13 penampilan untuk kelab gergasi Belanda itu, Kudus telah menjaringkan tujuh gol dan membantu jaringan sebanyak dua kali.

Kudus telah membuat penampilan sulungnya untuk pasukan kebangsaan pada usia 20 tahun dan sejak itu telah mencapai 18 penampilan, menjaringkan lima gol dan membantu jaringan sebanyak tiga lagi. Kudus adalah seorang pemain yang sangat serba boleh yang baru-baru ini bermain di false nine bersama Ajax tetapi telah ditempatkan lebih di bahagian tengah untuk pasukan kebangsaan.

Pada Piala Dunia, dia boleh dikatakan akan menjadi pemain paling penting untuk Black Stars kerana mereka membentuk laluan mereka menuju kegemilangan.

Rafael Leao – 23 tahun, Portugal

Penyerang Portugis yang sangat berbakat ini adalah seorang yang tidak memerlukan pengenalan. Penyerang AC Milan itu sudah pun menjadi salah seorang bakat muda terbaik dalam bola sepak dunia dan akan pergi ke Piala Dunia sebagai sebahagian daripada pasukan Portugal yang sedang mencari untuk menjadi juara dunia.

Pemain sayap kelahiran Almada itu telah menyertai pasukan Itali pada tahun 2019 daripada kelab Perancis, Lille dan telah menikmati musim 2021/2022 yang cemerlang. Dia telah menjaringkan 14 gol dan menambah 12 bantuan jaringan dalam 42 perlawanan pada musim lalu, membawa Rossoneri merangkul kejuaraan Serie A pertama mereka sejak musim 2010/2011.

Dia sedang menikmati satu permulaan yang baik untuk kempen ini juga dengan empat gol dan enam bantuan jaringan dalam 12 perlawanan untuk Milan dan akan berusaha untuk meneruskan prestasi yang baik itu ke Piala Dunia. Dia telah menjadikan tempat sayap kiri itu sebagai miliknya sendiri di peringkat kebangsaan dan dijangka akan memberikan persembahan yang hebat sambil menjadi salah seorang pemain paling menghiburkan di kejohanan itu.

Sejak membuat penampilan sulung untuk negaranya pada tahun lepas, Leao masih belum menjaringkan gol dalam 11 perlawanannya pada setakat ini dan tiada peringkat yang lebih baik untuk menamatkan kemarau gol anda selain daripada di Piala Dunia.

Cody Gakpo – 23, Belanda

Pemain yang berusia 23 tahun ini telah menunjukkan prestasi cemerlang untuk memulakan musim ini. Dengan 12 gol dan lapan bantuan jaringan dalam hanya 12 perlawanan pada musim ini untuk PSV Eindhoven, Gakpo telah menunjukkan dengan tepat mengapa beberapa pasukan terkemuka dalam bola sepak dunia seperti Manchester United mahu mendapatkannya pada musim panas lalu.

Eindhoven yang dilahirkan sebagai penyerang telah menjadi seorang ahli PSV sepanjang kerjayanya, meningkat naik daripada peringkat belia. Dia telah menikmati musim cemerlangnya pada kempen lalu di mana dia telah menjaringkan 17 gol dan membantu jaringan sebanyak 13 lagi dalam 36 perlawanan, memenangi Piala Belanda dalam proses itu.

Dia telah membuat penampilan sulungnya untuk Belanda pada tahun lalu dan sejak itu telah menjaringkan tiga kali dengan dua lagi bantuan jaringan dalam sembilan penampilan yang dimenangi. Gakpo telah mempunyai alatan yang diperlukan untuk menjadi seorang pemain bertaraf dunia dan sudah kelihatan seperti dia sedang menggerakkan langkahnya. Dengan satu persembahan yang mantap di Piala Dunia, satu langkah besar tidak akan menjadi jauh untuk pemain Belanda yang sedang meningkat itu.

Phil Foden – 22 tahun, England

Jika anda mengatakan bahawa Phil Foden adalah salah seorang pemain terbaik di planet ini, tidak ramai orang akan berdebat dengan anda. Itulah tahap yang dia telah berada pada tahun ini.

Pemain yang berusia 22 tahun itu sedang menikmati satu lagi musim yang baik di Manchester dan telah menjaringkan tujuh gol dengan lima bantuan jaringan yang telah dibuat dalam 13 perlawanan yang telah dimainkan setakat ini pada musim ini dan akan berusaha untuk mengadakan satu kejohanan besar pada bulan November.

Memandangkan penampilan pertamanya oleh Gareth Southgate pada tahun 2020, pemain tengah kelahiran Stockport itu telah bermain sebanyak 18 kali untuk tiga singa, menjaringkan dua gol dan membantu jaringan sebanyak enam lagi.

Walaupun Foden berbakat, salah satu kritikan terbesarnya ialah dia tidak dapat beraksi pada tahap tinggi secara konsisten untuk pasukan kebangsaan seperti yang dia lakukan di peringkat kelab tetapi Piala Dunia mungkin di mana semua itu berubah untuk Foden. Lakukan satu impak yang besar di sana dan semua pengkritiknya akan didiamkan untuk selamanya.

Apapun, pemain muda itu baru sahaja menandatangani satu kontrak baharu, mengekalkannya di stadium Etihad dan satu pendapatan baharu sebanyak £225,000 seminggu, menjadikannya salah seorang yang berpendapatan tertinggi di kelab itu.

Jamal Musiala – 19 tahun, Jerman

Seorang bakat muda yang luar biasa yang, pada usia muda sudah dilihat sebagai amat diperlukan untuk kelab dan negara. Jamal Musiala adalah salah seorang pemain yang paling menarik di dunia.

Dilahirkan di Fulda, Jerman, Musiala telah menjadi salah seorang pemain tengah Bayern Munich yang paling penting dan telah berkembang maju dalam persekitaran yang tidak memihak kepada terlalu ramai pemain muda dalam sejarahnya pada baru-baru ini. Sudahpun pada musim ini dia telah mempunyai satu garis statistik lima gol dan empat bantuan jaringan dalam hanya lapan perlawanan yang telah dimainkan.

Walaupun dia telah bermain sebahagian besar bola sepak remajanya untuk England, Musiala telah memilih untuk bermain di Jerman dan memperoleh penampilan pertamanya pada tahun 2021, semasa berusia hanya 18 tahun. Sejak itu dia telah membuat 17 penampilan.

Jika pasukan kebangsaan Jerman ingin berjaya di Piala Dunia ini, Musiala perlu menjadi nadinya.

William Saliba- 21 tahun Perancis

Pada usia 21 tahun, William Saliba sudah pun menjadi antara pertahanan tengah terbaik di Eropah. Selepas dua tempoh pinjaman daripada kelab induknya Arsenal, Saliba telah kembali sebagai seorang pemain yang lebih baik.

Dia telah bermain pada setiap perlawanan Liga Perdana untuk Arsenal dan ketenangannya terhadap bola dan aktiviti pertahanannya telah menonjol dalam liga yang boleh dikatakan mempunyai penyerang terbaik dalam bola sepak dunia.

Dia telah membuat penampilan sulungnya di Perancis pada bulan Mac awal tahun ini semasa dipinjamkan di Marseille dan sudah pun memperoleh tujuh penampilan sejak itu. Skuad Perancis sedang dirosakkan dengan pilihan dalam banyak posisi termasuk pertahanan tengah tetapi penampilan Saliba untuk kelabnya pasti akan memaksa tindakan Didier Deschamps.

Jude Bellinghan dari England, Pedri dari Sepanyol, Andre Onana dari Belgium, Aurelien Tchouameni dari Perancis adalah antara beberapa bakat muda yang juga akan tampil di piala dunia yang sangat padat ini dan jika anda seorang pencinta bakat muda seperti saya, saya tahu anda hampir tidak sabar menunggu. untuk perayaan bermula di Qatar!

Share.
Leave A Reply