Permulaan Piala Dunia FIFA 2022 semakin hampir. Pada pertengahan November, 32 daripada pasukan terbaik di planet ini mendapat peluang untuk menjadi nombor satu dunia di Qatar. Ia adalah peluang untuk mencipta sejarah dalam apa yang sudah menjadi satu peristiwa bersejarah. Ini akan menjadi Piala Dunia yang pertama yang diadakan pada musim sejuk, semasa musimnya dan juga di Timur Tengah.

Mata seluruh planet akan tertumpu pada Qatar kerana acara yang paling banyak yang telah ditonton dalam semua sukan akan bermula.

Edisi terakhir acara yang gemilang itu telah diadakan pada tahun 2018 dan disambut oleh Perancis yang mempunyai semua kelebihan di tempat sendiri dalam perjalanan untuk menjadi Juara Dunia dalam kejohanan itu.

Les Blues akan berpeluang mempertahankan mahkota mereka di Piala Dunia FIFA 2022 dan disokong hebat oleh penonton untuk menjadi pemenang Piala Dunia secara berturut-turut.

Negara lain seperti Brazil, England, Argentina dan Portugal dilihat berpotensi mengancam mahkota Negara Perancis. Piala Dunia Bola Sepak 2022 ini menjanjikan untuk menjadi salah satu kejohanan terhebat dalam sejarah pertandingan.

Sama ada anda hanya seorang peminat biasa sukan ini, seorang peminat tegar, seorang peminat yang hanya menonton setiap empat tahun atau seorang peminat yang akan merasai sukan ini buat kali pertama, anda boleh mengira diri anda bertuah kerana menjadi sebahagian daripada mereka. yang akan menyaksikan acara di Qatar.

Bilakah Piala Dunia 2022?

Bilakah sebenarnya Piala Dunia FIFA bermula? Pada hari Ahad, 20 November, Piala Dunia Bola Sepak 2022 akan dimulakan dengan satu upacara pembukaan yang dikhabarkan akan ada persembahan oleh BTS, diikuti dengan perlawanan permulaan antara negara tuan rumah Qatar dan Ecuador.

Piala Dunia Bola Sepak 2022 akan berlangsung selama 28 hari dan majlis penutup bersama dengan perlawanan akhir Piala Dunia kedua-duanya berlangsung pada hari Ahad, 18 Disember.

Di manakah Piala Dunia Bermula?

Piala Dunia 2022 akan dihoskan oleh Qatar dan semua perlawanan semasa kejohanan itu akan diadakan di lapan gelanggang piala dunia 2022 di ibu kota Doha dan bandar sekitar Lusail, Al Khor, Al Rayyan dan Al Wakrah.

Tujuh daripada lapan stadium yang akan menjadi tuan rumah Piala Dunia telah siap dibina dalam tempoh dua tahun yang lalu secara khasnya untuk temasya tersebut, kecuali Stadium Antarabangsa Khalifa di Doha, yang telah dibina pada tahun 1976 tetapi telah diubah suai pada tahun 2017.

Negara mana yang bermain dalam Piala Dunia 2022?

Terdapat 32 pasukan yang telah layak ke Piala Dunia FIFA dengan setiap pasukan mewakili harapan bukan sahaja negara mereka dan rakyatnya tetapi seluruh benua juga.

Setiap bahagian telah menghantar wakil. Bahagian seperti (CAF), Asia (AFC), Eropah (UEFA), Amerika Utara/Tengah & Caribbean (CONCACAF), Oceania (OFC) dan Amerika Selatan (CONMEBOL) telah menghantar wakil ke Piala Dunia.

32 pasukan yang akan ke kejohanan itu telah dibahagikan kepada lapan kumpulan empat pasukan yang sama rata untuk menentukan siapa yang layak ke peringkat kalah mati. Pasukan-pasukan yang telah layak ke Piala Dunia adalah seperti berikut:

Kumpulan A: Qatar, Ecuador, Senegal, Belanda

Kumpulan B: England, Iran, Amerika Syarikat, Wales

Kumpulan C: Argentina, Arab Saudi, Mexico, Poland

Kumpulan D: Perancis, Australia, Denmark, Tunisia

Kumpulan E: Sepanyol, Costa Rica, Jerman, Jepun

Kumpulan F: Belgium, Kanada, Maghribi, Croatia

Kumpulan G: Brazil, Serbia, Switzerland, Cameroon

Kumpulan H: Portugal, Ghana, Uruguay, Korea Selatan

Siapakah pilihan untuk memenangi piala dunia 2022 di Qatar?

Menurut tinjauan pendapat oleh Bet 365, kemungkinan memenangi piala dunia 2022 adalah memihak kepada juara lima kali, Brazil, dengan kemungkinan 4/1.

Juara bertahan Perancis adalah pilihan kedua apabila ia berkaitan dengan peluang untuk memenangi Piala Dunia 2022. Argentina negara Lionel Messi adalah pilihan keempat dengan kemungkinan 7/1 manakala Portugal negara Cristiano Ronaldo pilihan kelapan dengan peluang 12/1 untuk pergi sepanjang perjalanan. (perhatikan bahawa kemungkinan pertaruhan ini adalah tertakluk kepada perubahan)

Di manakah saya boleh menonton Piala Dunia?

Piala Dunia akan tersedia untuk ditonton di hampir setiap negara dan akan ada cara yang berbeza untuk melihat acara yang gemilang itu.

Perkhidmatan penstriman popular seperti Hulu, Youtube, TV, Peacock dan Showmax antara lain akan menyediakan ruang untuk menonton kejohanan itu. Kebanyakan perkhidmatan ini menyediakan percubaan percuma selama sebulan dan jika anda adalah pelanggan baharu, anda boleh memulakan langganan anda sebelum piala dunia bermula untuk memanfaatkan peluang tersebut.

Stesen televisyen seperti Supersport di Afrika, Fox Sports di Amerika dan BBC di UK akan menyiarkan kejohanan itu juga dengan beberapa daripadanya disiarkan disiarkan secara percuma.

Bolehkah saya menstrim WC FIFA 2022 secara percuma?

Anda boleh menstrim Piala Dunia FIFA secara percuma pada platform penstriman yang disokong iklan yang dipanggil Tubi tetapi perlawanan tidak akan tersedia secara langsung. Anda akan dapat menonton ulang tayang perlawanan Piala Dunia atas permintaan.

Bilakah Piala Dunia FIFA seterusnya?

Kejohanan seterusnya selepas ini ialah Piala Dunia Wanita FIFA yang akan berlangsung tahun depan di Australia dan New Zealand. Kejohanan ini akan berlangsung dari 20 Julai 2023 hingga 20 Ogos 2023.

Piala Dunia lelaki seterusnya akan diadakan pada tahun 2026 yang akan dianjurkan oleh tiga negara buat kali pertama.

Amerika Syarikat, Mexico dan Kanada akan mengalu-alukan dunia bola sepak ke bandarnya dan menganjurkan satu lagi kejohanan bersejarah dengan satu format yang baharu.

Los Angeles, Miami, New York/New Jersey, Atlanta, Boston, Dallas, Houston, Kansas City, Philadelphia, San Francisco, Seattle, Guadalajara, Mexico City, Monterrey, Toronto dan Vancouver akan menjadi bandar yang akan menjadi tuan rumah kejohanan terbesar di dalam bidang sukan.

Disebabkan format Piala Dunia 2022 yang akan menyaksikan pertandingan diadakan pada bulan November, ia juga akan memberi satu kesan kepada Piala Dunia Kelab FIFA 2022. Edisi 2022 kejohanan itu masih belum mempunyai gelanggang atau jadual lagi, tetapi beberapa laporan mendakwa bahawa kejohanan itu boleh dimainkan pada bulan Februari, 2023 dan dihoskan di Amerika Syarikat.

Di manakah stadium Piala Dunia FIFA 2022 untuk perlawanan akhir?

Stadium perlawanan akhir Piala Dunia FIFA 2022 akan menjadi Stadium Lusail yang ikonik, dengan kapasiti 80,000 peminat.

Bagaimana untuk pergi ke Piala Dunia di Qatar

Qatar Airways milik Negara itu sendiri akan menganjurkan penerbangan terus ke Doha. Mereka juga telah membentuk perkongsian dengan banyak syarikat penerbangan di seluruh dunia seperti American Airlines dan British Airways.

Lapangan Terbang Antarabangsa Hamad (DOH) Doha adalah satu-satunya Lapangan Terbang antarabangsa di Qatar dan akan menjadi tuan rumah setiap penerbangan yang datang ke negara itu untuk Piala Dunia.

Hotel dan Penginapan di Qatar

Negara itu telah meletakkan banyak perkara dalam aspek penginapan Piala Dunia dan berbangga dengan kerja yang telah mereka lakukan sebagai persediaan untuk kejohanan itu. Beberapa tempat seperti Banyan Tree Doha dan Zulal Wellness Resort bersama dengan St Regis Qatar yang hebat akan disediakan untuk keseronokan pelancong dan peminat untuk menjadikan penginapan mereka di Qatar satu kenangan yang tidak dapat dilupakan.

Bagaimanakah cuaca di Qatar?

Walaupun kejohanan ini telah diiklankan sebagai Piala Dunia musim sejuk, cuaca di Qatar di masa ini pada tahun ini adalah agak panas. Satu purata suhu setinggi 79 darjah Fahrenheit.

Disebabkan cuaca panas yang melampau yang Qatar miliki pada musim panas, telah diputuskan bahawa keadaan akan menjadi tidak sesuai untuk bermain dan kejohanan itu telah dipindahkan ke November di mana keadaan akan lebih baik untuk bermain dan mengembara.

Apakah mata wang di Qatar?

Mata wang rasmi negara itu dikenali sebagai Riyal Qatar. Bergantung pada negara asal anda, kadar pertukaran mungkin berbeza.

Bolehkah anda minum arak di Qatar?

Alkohol akan disediakan di restoran dan bar berlesen untuk mereka yang berumur lebih dari 21 tahun. Terdapat kawasan yang disediakan di setiap gelanggang di mana peminat boleh minum arak jenis apa sahaja yang mereka suka tetapi minum arak adalah dilarang di luar daripada kawasan ini.

Perkara penting yang perlu diberi perhatian

Salah satu sebab utama tindak balas seluruh dunia terhadap Qatar sebagai negara tuan rumah Piala Dunia ialah rekod hak asasi manusianya. Walau bagaimanapun, negara itu telah menggandakan keupayaannya untuk menghormati semua orang.

Jika ini adalah satu isu, sila tonton dari rumah seperti anggaran 500 juta penonton televisyen yang FIFA harapkan untuk menyaksikan kejohanan itu. Selain itu, paparan kasih sayang kepada orang ramai terutamanya oleh pasangan jantina yang sejenis dan pengambilan alkohol adalah tidak disukai di Qatar.

Akan ada taman peminat yang ditetapkan dan tempat yang menjual alkohol, walau bagaimanapun, kerana peminat bola sepak jarang dipisahkan daripada alkohol mereka.

Share.
Leave A Reply