Ramalan

Leeds 1-3 Arsenal

Lebih 2.5 Gol

Arsenal Handicap Asia -1.00

Nota Penting

  • Arsenal telah mengekalkan tiga rekod tanpa bolos dalam empat perlawanan Liga Perdana mereka di tempat lawan pada musim ini, sama banyaknya dengan yang mereka telah lakukan dalam 14 perlawanan sebelum ini di tempat lawan. Gunners telah memenangi 10 daripada 15 perlawanan liga terakhir mereka di tempat lawan (K5), bermula dengan satu kemenangan 4-1 di Leeds pada bulan Disember lalu.
  • Leeds sedang tidak tewas di tempat sendiri dalam Liga Perdana setakat ini pada musim ini, memenangi dua dan seri dua daripada empat perlawanan mereka di Elland Road. Hanya dua kali mereka kekal tanpa kalah dalam lima perlawanan pertama mereka di tempat sendiri dalam satu kempen Liga Perdana, melakukannya pada musim 1992-93 dan musim 2001-02.
  • Arsenal telah memenangi lapan daripada sembilan perlawanan Liga Perdana mereka pada musim ini (K1) – hanya pada musim 1903-04 (di peringkat kedua) mereka telah memenangi sebanyak sembilan daripada sepuluh perlawanan pembukaan mereka untuk satu kempen liga.
  • Leeds telah mempunyai lebih sedikit urutan 10+ hantaran berbanding mana-mana pasukan Liga Perdana yang lain pada musim ini (42), kurang 80 daripada Arsenal yang menduduki tempat keempat dalam perkara ini (122).

PanduanFormasi: Leeds United

Sejak meraih satu kemenangan mengejut 3-0 ke atas Chelsea dalam bulan Ogos, Leeds sedang tanpa sebarang kemenangan dalam lima perlawanan terakhir Liga Perdana mereka, tewas tiga kali dalam tempoh itu.

Kekalahan terbaru mereka ketika menentang Crystal Palace pada hujung minggu telah datang dengan cara yang mengecewakan, walaupun telah mendahului dalam tempoh 10 minit. Jumlah enam mata pada setakat ini bermakna Whites hanya berada tiga mata dari zon penyingkiran dan satu lagi kekalahan boleh membunyikan loceng penggera di Elland Road.

Kembali ke arah kemenangan ketika menentang pendahulu liga semasa iaitu Arsenal kelihatan seperti misi yang mustahil, dengan Gunners kelihatan seperti pasukan yang perlu ditewaskan pada masa ini dan nampaknya tidak sedikit pun menurun.

Panduan Formasi: Arsenal

Jika terdapat sebarang keraguan selepas Arsenal menang 3-1 ke atas Tottenham, Gunners telah menghapuskan keraguan itu dengan satu lagi kenyataan kemenangan ketika menentang Liverpool pada hujung minggu.

Arsenal hanya mengambil masa 58 saat untuk membuka jaringan dan walaupun telah ditambat dua kali, mereka telah menunjukkan ujian perwatakan untuk meraih satu kemenangan 3-2 di Stadium Emirates, ihsan daripada Gabriel Martinelli dan sepasang gol dari Bukayo Saka.

Arsenal kini selayaknya berada di puncak liga dan mula kelihatan seperti pencabar gelaran yang tulen, seperti yang telah kami ramalkan selepas minggu pertama musim ini.

Fakta-Fakta Leeds United VS Arsenal

  • Leeds sedang tidak menang dalam lima perlawanan terakhir Liga Perdana mereka di tempat sendiri ketika menentang Arsenal (S2 K3) sejak satu kemenangan 1-0 pada bulan November 2000. Ketiga-tiga kekalahan mereka dalam persembahan ini adalah dengan jaringan 4-1.
  • Arsenal telah memenangi lima daripada enam perlawanan liga terakhir mereka ketika menentang Leeds (S1), termasuk setiap satu daripada tiga perlawanan terakhir secara berturut-turut. Hanya sekali sahaja mereka telah menewaskan Whites dalam empat perlawanan liga secara berturut-turut, melakukannya antara bulan November 1936 dan bulan April 1938.
  • Leeds sedang tidak menang dalam lima perlawanan Liga Perdana, berselang seli antara kekalahan dan satu seri pada setiap kali (S2 K3). Mereka telah tewas ketika menentang Crystal Palace pada perlawanan terakhir, kali terakhir kalah secara berturut-turut dalam perlawanan liga pada bulan Mei (tiga berturut-turut, yang keduanya adalah ketika menentang Arsenal).
  • Arsenal telah menjaringkan tiga gol dalam setiap tiga perlawanan terakhir Liga Perdana mereka, kali terakhir melakukannya secara berturut-turut dengan lebih banyak antara bulan Ogos-September 2004 (satu persembahan sebanyak lima perlawanan).

Pemain yang perlu diperhatikan

Gabriel Martinelli

Penyerang Arsenal Gabriel Martinelli telah bermain dari permulaan dalam setiap 10 perlawanan terakhir Arsenal di Liga Perdana, persembahan dari permulaan permainannya yang terpanjang secara berturut-turut dalam pertandingan itu.

Pemain Brazil itu telah terlibat dalam lapan gol dalam 10 perlawanan ini (5 gol, 3 bantuan jaringan), menjaringkan dan membantu jaringan dalam kemenangan 3-2 Gunners ketika menentang Liverpool pada perlawanan terakhir.

Gabriel Jesus

Seperti rakan senegaranya, Gabriel Jesus telah menjadi tumpuan dalam bahagian serangan Arsenal dan telah membuat sepuluh sumbangan gol dalam Liga Perdana.

Dia sedang mempertaruhkan satu dakwaan sebagai salah seorang penyerang terbaik dalam liga teratas pada setakat ini dan akan bersemangat untuk kembali ke arah menjaringkan gol di Elland Road.

Ramalan Leeds United VS Arsenal

Arsenal sedang berada dalam prestasi yang terbaik buat masa ini dan kami tidak nampak Leeds menghalang mereka. Diakui, Leeds adalah satu lawan yang sukar di tempat sendiri tetapi mereka tidak seharusnya terlalu sukar untuk ditempuhi oleh anak-anak buah Mikel Arteta. Gunners akan dapat dihentikan di landasan mereka pada satu ketika tetapi kami tidak nampak ia adalah kerana Leeds.

 

Share.
Leave A Reply