Liga Perdana sedang berjalan lancar dengan tujuh perlawanan telah dimainkan, dan pencabar kejuaraan pramusim Liverpool menduduki tempat kelapan selepas hanya mencatatkan dua kemenangan daripada enam perlawanan pertama mereka.

Jentera merah Jürgen Klopp telah bertarung dengan Manchester City sehingga hari perlawanan terakhir pada musim lalu, hanya untuk kehilangan gelaran kepada skuad kendalian Pep Guardiola kerana perbezaan dua mata yang sedikit antara mereka dan City telah menjejaskan impian empat kali ganda mereka.

Real Madrid telah menambahkan kesedihan ketika mereka menewaskan Liverpool 1-0 dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara. Skuad kendalian Klopp mempunyai hak untuk merasa kehilangan nasib kerana mereka telah mendominasi juara Sepanyol itu dari awal hingga akhir.

Los Blancos hanya telah berjaya melakukan dua rembatan ke sasaran di sepanjang 90 minit, tetapi sepakan masuk Vinicius Jnr daripada hantaran lintang Fede Valverde sejurus sebelum tanda sejam sudah cukup untuk melakar kemenangan ke-14 mereka dalam Liga Juara-Juara dan untuk Liverpool, trofi tempat kedua. 

Reds telah berjaya mencatatkan kemenangan berganda domestik apabila menewaskan Chelsea dua kali menerusi sepakan penalti dalam Piala FA dan Piala Carabao untuk muncul juara pada musim lalu, dan ianya telah dianggap sebagai satu musim yang berjaya oleh kebanyakan orang.

 

Kempen Liverpool setakat ini

Liverpool telah memulakan kempen dengan positif, dengan kemenangan 3-1 ke atas City dalam Perisai Komuniti, dan nampaknya Reds ditakdirkan untuk lebih berjaya.

Mereka tidak kelihatan seperti sebuah pasukan yang baru sahaja kehilangan azimat mereka Sadio Mané kepada juara Bundesliga Bayern Munich. 

Gol daripada Trent Alexander-Arnold, Mohamed Salah, dan pemain baharu Darwin Núñez sudah cukup untuk memastikan Liverpool telah memulakan kempen dengan trofi.

Walaupun kehilangan Mané, Liverpool adalah masih dianggap sebagai salah satu pilihan untuk memenangi gelaran, tetapi sebaliknya, mereka telah mengharungi salah satu permulaan terburuk mereka untuk satu musim Liga Perdana dalam beberapa tahun.

Keputusan seri secara berturut-turut ketika menentang Fulham dan Crystal Palace diikuti kekalahan kepada Manchester United di Old Trafford bermakna bahawa Liverpool telah gagal memenangi perlawanan liga sehingga mereka mengalu-alukan Bournemouth ke Anfield.

Mereka telah melakukan amukan dengan mengorbankan Cherries, meletakkan sembilan gol melepasi Mark Travers, dan menyusulinya dengan kemenangan tipis 2-1 ke atas Newcastle United.

Reds telah bernasib baik untuk keluar dari perlawanan jiran Merseyside mereka dengan Everton tanpa sebarang kecederaan ketika mereka berpuas hati dengan keputusan seri tanpa jaringan, tetapi pembuka tirai Liga Juara-Juara mereka adalah satu ujian realiti untuk Klopp.

Liverpool telah mengalami ibu kepada semua kejatuhan ketika menentang Napoli yang mana pasukan Itali itu telah meraih kemenangan 4-1 di Estadio Diego Armando Maradona. 

Selepas kekalahan mengerikan itu, Klopp telah menegaskan bahawa pasukannya perlu mencipta semula diri mereka.

 Penangguhan perlawanan Liga Perdana pada hujung minggu lalu sebagai satu tanda penghormatan berikutan kematian Ratu Elizabeth II telah membolehkan Klopp lebih banyak masa untuk merenung tentang kekalahan di Naples dan bersedia menghadapi apa yang akan menjadi satu lagi perlawanan yang sukar menentang Ajax.

Mereka telah mempamerkan satu persembahan yang lebih baik dan menunjukkan gambaran tentang diri mereka yang lama apabila mereka telah menang 2-1 ke atas pasukan Ajax yang tidak pernah tewas sebelum ini.

Walaupun prestasi mereka ketika menentang Juara Belanda itu adalah menyegarkan, persembahan dan keputusan Liverpool yang tidak konsisten telah menimbulkan persoalan mengenai aspirasi gelaran mereka.

Walau bagaimanapun, dalam bahagian ini, kami akan memperincikan mengapa tidak akan ada penamat tempat kedua Liverpool berturut-turut dalam Liga Perdana.

 

Krisis kecederaan

Liverpool telah bergelut dengan kecederaan pada musim ini, dengan Alex Oxlade-Chamberlain, Curtis Jones, dan Naby Keïta semuanya telah diketepikan. 

Fabinho, Thiago Alcântara, dan Jordan Henderson baru sahaja kembali ke kecergasan perlawanan penuh selepas bermain-main dengan kecederaan, tetapi tulisan itu sudah ada di dinding untuk Klopp.

Reds membanggakan kualiti di bahagian tengah mereka, tetapi mereka semua telah terbukti terdedah kepada kecederaan, dan ia telah menyumbang kepada permulaan buruk Liverpool untuk musim ini.

Klopp telah terpaksa menurunkan trio tengah sementara James Milner, Jordan Henderson, dan Harvey Elliott ketika menentang United yang telah memakan diri sendiri apabila Liverpool telah ditakluki di bahagian tengah ketika Milner dan Henderson yang semakin tua bergelut untuk menyaingi dinamisme dan kepantasan Christian Eriksen dan Bruno Fernandes. 

Liverpool telah banyak dikaitkan dengan satu perpindahan wang besar untuk Jude Bellingham pada tahun depan, tetapi mereka pasti boleh melakukan dengan meningkatkan pilihan mereka dengan segera.

Perniagaan perpindahan mereka pada jendela perpindahan pada bulan Januari akan menjadi kunci dalam menentukan bagaimana baki kempen mereka akan berjalan. 

Selepas dikaitkan dengan satu perpindahan untuk pemain tengah Portugal, Matheus Nunes sebelum perpindahannya ke Wolverhampton Wanderers, Reds masih boleh meragui keputusan itu kerana mereka telah membawa masuk Arthur Melo dari Juventus pada hari tarikh akhir. Tetapi ia adalah pembelian panik yang jelas kerana pemain Brazil itu boleh dikatakan tidak sesuai dengan gaya gegenpressing Klopp yang bergantung kepada pemain tengah yang berdaya saing dan bertenaga.

 

Ketiadaan Sadio Mane

Sadio Mané merupakan satu tokoh yang berpengaruh dalam skuad Liverpool dan memainkan peranan penting dalam kejayaan mereka baru-baru ini. 

Tetapi atas sebab tertentu, Reds telah tidak dapat mengekalkan pemain Senegal itu di Anfield, dan Bayern Munich telah menyambarnya.

Liverpool hanya berjaya menjaringkan lebih daripada dua gol dalam satu perlawanan sekali pada musim ini yang telah datang dalam kemenangan sembilan golnya ketika menentang Bournemouth. Serangan mereka telah mendapat sebutan sebagai antara yang terbaik di dunia, tetapi persembahan mereka di hadapan gawang tidak sama sejak pemergian pemain sayap Senegal itu.

Beberapa pendapat telah mengatakan bahawa skuad itu hanya tengah cuba menyesuaikan diri dengan beberapa perubahan baru yang telah dibuat oleh Klopp, tetapi ianya adalah mudah untuk melihat bahawa pengaruh Mane adalah bahagian yang hilang.

Salah telah dirujuk sebagai salah seorang penyerang terbaik di dunia dengan angka yang dia telah sediakan dalam jersi Liverpool, tetapi persembahannya pada musim ini telah menunjukkan bahawa Mane yang telah meletakkan asas untuk kejayaannya.

Pemain Mesir itu telah menaikkan keningnya apabila dia telah gagal menempatkan namanya dalam senarai penjaring gol dalam aksi hebat sembilan gol ketika menentang Bournemouth, dan sementara Luis Diaz telah ditugaskan untuk menggantikan tempat Mané, itu telah membuktikan tugas yang sukar setakat ini, dan penyerang baharu Liverpool bernilai €100 juta Darwin Nunez sedang bergelut untuk menyesuaikan dirinya dengan rentak bola sepak Inggeris walaupun telah menjaringkan gol pada penampilan sulungnya.

Mané telah menjadi pusat kepada serangan bebas Liverpool selama ini, dan hanya enam perlawanan selepas pemergiannya, Reds telah kelihatan ketandusan idea untuk masa hadapan.

 

Sumpahan musim-ketujuh Klopp 

Klopp telah menikmati kejayaan dalam kerjayanya yang cemerlang selama ini, termasuk masa bersama FSV Mainz, di mana dia telah memulakan kerjaya kejurulatihan profesionalnya, dan Borussia Dortmund.

Walau bagaimanapun, di sebalik semua kejayaannya bersama kelab Jerman, dia telah tidak pernah melatih melepasi musim ketujuh.

Di Mainz, dia telah membimbing pasukan itu untuk naik taraf dari divisyen dua Bundesliga pada kempen 2003/04 selepas dua percubaan yang tidak berjaya.

Keghairahan mereka di peringkat teratas berlarutan sehingga musim 2006/07 apabila pasukan itu telah tersingkir. Klopp telah kekal walaupun pasukannya tersingkir tetapi pergi pada penghujung musim selepas gagal mendapatkan kenaikan taraf. Ia adalah musim ketujuh beliau dipertanggungjawabkan.

Dia telah mengambil alih Dortmund pada tahun 2008 dan membuat impak segera dengan menewaskan Bayern dalam Piala Super Jerman. Dia telah terus memenangi kejuaraan Bundesliga secara berturut-turut dengan Der BVB, menamatkan rentak menaik Bayern kerana mereka juga telah memenangi DFB-Pokal pada 2012 dan Piala Super pada 2013. 

Walau bagaimanapun, bulan madunya dengan gergasi Bundesliga itu telah berakhir pada musim ketujuh yang dipertanggungjawabkan ke atasnya, di mana Dortmund telah menduduki tempat ketujuh dalam liga dan tersingkir dari Liga Juara-Juara pada Pusingan 16.

Pengurus Jerman itu kini sedang berada di musim ketujuhnya sebagai pengurus Liverpool dan sebuah pasukan yang pernah digeruni oleh kelab-kelab yang lain di Eropah telah kelihatan mudah untuk dikalahkan dalam kempen ini pada setakat ini.

Sumpahan musim-ketujuh Klopp mungkin hanya boleh menjadi satu naratif tahyul, tetapi ia haruslah diambil kira pada kedua-dua arah.

Share.
Leave A Reply