Ramalan

Arsenal 2-1 Tottenham

Lebih 2.5 Gol

Arsenal Handicap Asia +1.00

 

Nota Penting

  • Arsenal hanya telah kalah sekali dalam semua pertandingan pada musim ini.
  • Kedua-dua pasukan telah menjaringkan dua gol sahaja dalam tiga daripada empat perlawanan terakhir mereka.
  • Arsenal hanya telah menyimpan satu rekod bersih sepanjang lima perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan.
  • Tottenham adalah salah satu daripada dua pasukan yang masih belum tewas dalam Liga Perdana pada musim ini (M5 S2), dengan hanya Manchester City (23) yang telah menjaringkan lebih banyak gol berbanding pasukan Antonio Conte pada setakat ini (18).

 

Panduan Formasi: Arsenal

Arsenal menuju ke perlawanan itu semasa berada di puncak carta Liga Perdana, terima kasih kepada satu persembahan dengan lima kemenangan secara berturut-turut untuk memulakan musim ini– menyamai permulaan terbaik mereka setakat ini. Mereka telah lembap dan mengalami kekalahan pertama kepada Manchester United, dalam satu kekalahan 3-1 di Old Trafford.

Walau bagaimanapun, mereka telah bangkit sejurus sebelum rehat antarabangsa untuk menewaskan Brentford 0-3 apabila Ethan Nwaneri yang berusia 15 tahun telah mencipta sejarah dengan menjadi pemain termuda yang pernah beraksi dalam PL.

Jurulatih Mikel Arteta telah mempunyai beberapa kebimbangan kecederaan menjelang perlawanan yang boleh meregangkan skuad, tetapi kapten Martin Ødegaard sedang bersedia untuk kembali serta pemain tengah Thomas Partey.

Arsenal adalah peneraju awal dalam Liga Perdana pada setakat ini dan terdapat tanda tanya mengenai ketulenan mereka yang sepatutnya mencabar kejuaraan. Gunners akan menghadapi satu jadual perlawanan yang sukar pada bulan Oktober dan bermula daripada perlawanan Tottenham, keputusan itu akan menunjukkan betapa seriusnya mereka mengenai bidaan kejuaraan.’

 

Panduan Formasi: Tottenham

Tottenham melakukan perjalanan singkat merentasi jurang tempatan dalam bentuk yang baik selepas satu permulaan pada musim ini tanpa kalah (M5, S2), dan mereka boleh menuntut tempat teratas dengan satu kemenangan di sini, sekurang-kurangnya hingga hari Ahad.

Mereka akan perlu menentang corak pencapaian terkini dalam perlawanan penting ini kerana mereka telah bergelut di Emirates dalam aksi liga sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kali terakhir meraih satu kemenangan di tempat lawan mereka pada tahun 2010 (S4, K7 sejak itu).

Dengan hanya satu kemenangan kompetitif dalam perlawanan di tempat lawan mereka pada musim ini (S2, K1), dan itu adalah ketika menentang pasukan yang dinaikkan taraf, jurulatih Antonio Conte akan bergembira kerana ketiga-tiga penyerang utamanya – Harry Kane, Son Heung-min dan Richarlison – telah menjaringkan gol semasa rehat antarabangsa, ketika dia berusaha untuk memecahkan kebuntuannya di Stadium Emirates dan memenangi perlawanan pertamanya di sini (S1, K4).

 

Fakta Arsenal VS Tottenham

  • Arsenal telah memenangi dua perlawanan terakhir Liga Perdana mereka di tempat sendiri ketika menentang Tottenham, pada kali terakhir menang dengan tiga kali berturut-turut ketika menentang mereka antara Februari 2012 dan September 2013.
  • Tottenham telah tewas dua daripada tiga pertemuan liga terakhir mereka dengan Arsenal (M1), sama banyak seperti yang mereka telah lakukan dalam 13 perlawanan sebelum ini ketika menentang mereka (M5 S6).
  • Arsenal hanya telah tewas sekali daripada 29 perlawanan terakhir Liga Perdana mereka ketika menentang Spurs (M17 S11), dan sedang tidak tewas dalam 11 perlawanan terakhir mereka ketika menentang mereka di Emirates sejak satu kekalahan 3-2 pada November 2010.
  • Tottenham telah menjaringkan sekurang-kurangnya sekali dalam setiap daripada 10 pertemuan terakhir mereka dengan Arsenal dalam semua kejohanan, rekod jaringan kedua terpanjang mereka ketika menentang Gunners, selepas 24 perlawanan antara tahun 1955 dan 1967.
  • Ini adalah pertemuan Liga Perdana pertama antara Arsenal dan Tottenham dengan salah satu pasukan sedang berada di tempat teratas liga sejak Disember 2007, dengan pendahulu liga Arsenal menang 2-1 di Emirates. Jika Tottenham menang, ia akan menjadi kali pertama dalam sejarah liga utama yang mana-mana pihak telah menewaskan yang lain untuk menggantikan mereka di tangga teratas.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Gabriel Jesus

Pemain Brazil itu telah membuat satu tanggapan yang cukup baik di Arsenal dengan empat gol dan tiga bantuan dalam tujuh perlawanan pertamanya untuk kelab itu. Ketibaan beliau telah membawa serangan Gunners ke dimensi baharu dan tidak mengejutkan mereka sedang berada di tangga teratas.

Sebagai tambahan, Jesus akan berusaha untuk menjaringkan gol dalam NLD pertamanya dan melanjutkan rekod luar biasanya yang tidak pernah berada di pihak yang kalah dalam 61 perlawanan terakhirnya di mana dia telah menjaringkan gol.

 

Harry Kane

Harry Kane tidak memerlukan pengenalan dalam perlawanan ini dan telah menjaringkan lebih banyak gol ketika menentang Arsenal (13) berbanding dengan pasukan yang lain.

Dia telah menjaringkan dua gol pada kali terakhir kedua-dua pihak bertemu pada bulan Mei dan akan berusaha untuk meneruskan larian cemerlangnya ketika menentang musuh kebiasaan.

 

Ramalan Arsenal VS Tottenham

Walaupun perlawanan ini agak tidak dapat diramalkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Tottenham telah mempunyai sedikit kelebihan tetapi mereka akan bertemu sebuah pasukan Arsenal yang kelihatan berbeza pada kali ini. Gunners tahu bahawa untuk melakukan yang lebih baik daripada musim kebelakangan ini, mereka mesti mula menuntut mata maksimum daripada ini dan berdasarkan prestasi terbaru kedua-dua pasukan, mereka adalah pilihan untuk menang pada kali ini.

Share.
Leave A Reply