Sebelum perlawanan mereka di tempat sendiri menentang Bournemouth, Liverpool tidak pernah menang, dan telah mengalami satu kekalahan mengejut kepada pasukan Manchester United yang telah kekurangan segala-galanya dalam perlawanan itu.

Walau bagaimanapun, nampaknya mereka menerima kekalahan itu secara peribadi dan telah memutuskan untuk melepaskan kemarahan mereka terhadap Bournemouth yang bertaraf rendah, yang walaupun telah memulakan musim dengan satu kemenangan tetapi telah menjadi mengerikan dalam perlawanan pada baru-baru ini.

Luiz Diaz telah membuka jaringan dengan satu tandukan tegas pada minit ke-3 untuk memulakan pesta. Harvey Elliot telah menjaringkan gol Liga Perdana pertamanya dengan pukulan lencong yang halus.

Trent Alexander-Arnold telah menambah satu lagi gol dengan rembatan keras melepasi penjaga gol Bournemouth untuk menjadikannya kepada empat gol. Roberto Firmino telah menambah sepasang jaringan di antara satu gol hasil daripada tandukan Virgil Van Dijk dari sepakansudut. Mepham telah menjaringkan satu gol sendiri untuk menambahkan masalah kepada pasukannya, kemudian Fabio Carvalho telah datang dari bangku simpanan untuk menambahkan satu lagi gol sebelum Luiz Diaz telah menyempurnakan sepasang golnya.

Ia adalah satu persembahan yang sangat dominan oleh Reds yang telah tidak memberikan ruang untuk sebarang serangan daripada lawan mereka. Naratif yang masuk ke perlawanan ini, adalah bahawa kehilangan Sadio Mane telah menjejaskan aliran serangan dan ketiadaan Thiago Alcantara telah bertanggungjawab atas kekurangan kreativiti dan kepintaran mereka sebelum ini di bahagian tengah.

Walau bagaimanapun, persembahan mereka menentang Bournemouth telah membungkam keraguan dan pengkritik dalam banyak keadaan. Walaupun kemenangan tegas itu telah meredakan kemarahan di sekitar Anfield, menandatangani pemain baharu seharusnya tidak boleh dirundingkan untuk Jurgen Klopp kerana akan ada ujian yang lebih berat daripada Bournemouth pada masa hadapan.

Lebih-lebih lagi, Reds kendalian Jurgen Klopp bukanlah yang pertama merobohkan lawan mereka dengan cara yang sedemikian.

Liga Perdana adalah tidak dinafikan sebagai liga yang paling sukar di dunia dan kekuatan lawan biasanya menyukarkan pasukan teratas untuk membelasah mereka. Apapun, ada beberapa kes istimewa apabila kualiti sesebuah pasukan ternyata terlalu hebat untuk dikendalikan oleh pihak lawannya.

Artikel ini bertujuan untuk mengingatkan kita tentang beberapa peristiwa sebelumnya apabila kita melihat jumlah skor yang sama dan perkara apakah yang telah terjadi di dalam perlawanan-perlawanan tersebut.

 

Manchester United 9-0 Southampton (musim 2020/2021)

Katakan apa yang anda suka tentang Ole Gunnar Solskjaer, tetapi sentiasa ingat bahawa dia mempunyai penghormatan untuk menjadi salah seorang daripada segelintir pengurus yang mengatur salah satu daripada empat kali perlawanan yang kita telah lihat satu kemenangan dengan margin sembilan gol dalam sejarah Liga Perdana.

Kemasukan gol telah bermula pada minit ke-18 menerusi seorang penjaring yang tidak dijangka oleh Aaron Wan-Bissaka. Gol telah terus mencurah-curah daripada pemain biasa seperti Marcus Rashford, Edinson Cavani, Anthony Martial (2), Bruno Fernandes dan Daniel James.

Walaupun satu gol sendiri daripada Jan Bednarek dan satu rembatan baik daripada Scott Mctominay adalah sebahagian daripada temasya gol itu, satu kad merah keras yang telah diberikan kepada Saints telah dilihat sebagai satu faktor yang utama dalam penghalaan itu.

Permainan yang telah dimainkan di sebuah Old Trafford yang kosong hampir berat sebelah dari tiupan wisel ke penghujung permainan, ketika Red Devils telah mengenakan dan mengerahkan tenaga mereka ke atas Southampton, memaksa mereka melakukan kesilapan bodoh dan memberikan kekasaran mudah di bahagian penting dalam kawasan padang.

Walaupun dengan prestasi United yang memberangsangkan pada musim berikutnya, ramai pakar telah menekankan kualiti dalam pasukan itu dan telah menggunakan perlawanan ini sebagai bukti bahawa pasukan itu tidaklah seteruk yang disangka ramai.

Walaupun ia akan kekal selamanya sebagai satu keputusan jaringan yang tidak dapat dilupakan di hati kebanyakan penyokong United, keadaan yang telah mengelilingi perlawanan dengan stadium yang kosong telah menyebabkan ramai yang tidak mengendahkan kepentingan keputusan jaringan itu berbanding kekalahan baru-baru ini yang kita telah lihat di Anfield.

 

Southampton 0-9 Leicester City (Musim 2019/2020)

Saints malangnya adalah satu-satunya pasukan dalam sejarah Liga Perdana yang dibolosi sembilan gol dalam dua perlawanan yang berasingan.

Kali ini, rasa malu itu telah lebih ketara dan malah tidak menyenangkan, kerana penyokong tuan rumah mereka terpaksa melihat mereka melepaskan gol demi gol seperti ianya adalah  satu permainan tenis.

Pesta gol telah bermula dengan kini bek kiri Chelsea, Ben Chillwell yang merembat satu bola ke belakang gawang pada minit kesepuluh. Hatrik daripada Ayoze Perez dan Jamie Vardy dengan Youri Tielemans dan James Maddison masing-masing menjaringkan satu gol adalah semua yang diperlukan oleh Foxes membelasah Saints.

Seperti yang berlaku dalam kemenangan United, satu kad merah pada masa 12 minit kepada Ryan Bertrand telah dilihat sebagai kehancuran anak-anak buah Ralph Hassenhutl. Kekurangan imbangan yang boleh diharapkan dalam posisi itu nampaknya telah merugikan mereka kerana ia telah menjadi satu tempat laluan yang mudah untuk Leicester kemudiannya dalam permainan itu.

Ia adalah satu saat yang menyedihkan bagi peminat Southampton, kerana mereka telah mula menyayangi dan memuja pengurus baharu mereka ketika itu, Ralph Hassenhutl yang telah bekerja dengan baik sehinggalah satu perlawanan yang memalukan itu datang.

 

Manchester United 9-0 Ipswich Town (musim 1994/1995)

Manchester United adalah satu pasukan yang hangat pada tahun 90-an dan setiap pasukan telah sentiasa sangat bersedia sebelum menghadapi mereka.

United telah mengalu-alukan sebuah pasukan Ipswich Town yang agak sederhana yang mungkin mempunyai cita-cita untuk menyekat penyerang tuan rumah mereka dan mungkin menjaringkan gol.

Walau bagaimanapun, percubaan mereka telah dibalas dengan satu jaringan minit ke-15 oleh Roy Keane, yang kemudiannya akan membuka laluan pesta gol untuk pasukan tuan rumah, terutamanya empat gol untuk penyerang legenda, Andy Cole. Orang-orang seperti Mark Hughes dan Paul Once juga telah memberikan kuota mereka sendiri untuk menjadikan permainan itu sebagai sebuah neraka hidup untuk pelawat-pelawat mereka.

Ringkasnya, sifat menghukum Liga Perdana memastikan setiap pasukan bermain dengan satu kesedaran ketahanan tentang apa yang sedang berlaku di sekeliling dan di belakang anda.

Pasukan-pasukan seperti Southampton, Ipswich dan sekarang Bournemouth telah tidak menyedari terhadap perkara ini dan telah membayar dengan harga tertinggi untuk kecuaian itu.

Walaupun kemenangan Liverpool menyerlah daripada yang lain, memandangkan prestasi buruk mereka dan ketiadaan pemain utama pada musim ini, ia benar-benar satu pencapaian yang luar biasa untuk Reds dan Jurgen Klopp.

Adakah kita akan melihat satu lagi keputusan jaringan yang sama sebelum berakhirnya kempen Liga Perdana 2022/23? Hanya masa akan menentukan.

Share.
Leave A Reply