Tiga perlawanan ke musim baharu Liga Perdana menyaksikan Chelsea berada di kedudukan ke-12, setelah mengumpulkan empat mata daripada tiga perlawanan pertama mereka. Pada masa itu, mereka telah menjaringkan tiga gol dengan hanya satu gol dari permainan terbuka. Dari segi penciptaan peluang, Chelsea telah mengumpulkan satu penarafan jangkaan gol (xG) yang dijangkakan sebanyak 4.1 menurut FotMob, setaraf dengan Manchester United untuk bersama di kedudukan kesepuluh tertinggi di dalam Liga.

Setakat ini, Chelsea telah mempunyai tiga penjaring gol yang berbeza pada musim ini dan tiada seorang pun daripada mereka adalah seorang penyerang. Reece James dan Jorginho adalah nama yang telah menjadi satu sumber yang baik untuk menjaringkan gol untuk satu tempoh masa yang baik. Kalidou Koulibaly telah menjaringkan gol pada penampilan sulungnya di laman sendiri untuk Blues.

Di tempat lawan ke Leeds United pada hujung minggu lalu, Chelsea telah mengalami satu kekalahan 3-0 kepada pasukan Jesse Marsh. Ia adalah satu persembahan di mana mereka telah dikalahkan oleh lawan mereka dan tidak dapat mencari dalam diri mereka sendiri untuk memberikan satu perlawanan yang munasabah selepas satu permulaan yang baik yang telah menyaksikan mereka mempunyai satu gol daripada Raheem Sterling yang tidak dibenarkan kerana kedudukannya yang dilarang.

Pada sepenuh masa, Chelsea telah berjaya melakukan 14 rembatan dan hanya tiga daripadanya tepat ke sasaran dengan xG 0.88. Berbanding dengan Leeds yang telah mempunyai enam rembatan ke sasaran dan xG 2.22, Blues tidak dapat mencipta sebarang peluang yang nyata walaupun mempunyai penguasaan bola sebanyak 61% dalam permainan itu.

 

Penyerang Chelsea yang lemah – atau kekurangan mereka

 Kesimpulannya ialah penyerang Chelsea tidak melakukan dengan secukupnya untuk menjadi ancaman kepada pihak lawan. Pada musim panas ini, Blues telah menyingkirkan Romelu Lukaku dan Timo Werner, dua pemain yang telah dianggap lebihan kepada rancangan Thomas Tuchel menjelang musim baharu dan telah memberikan peranan penyerang tengah itu kepada Kai Havertz.

Pemain antarabangsa Jerman itu belum menjaringkan gol lagi pada musim ini dan secara amnya, mungkin hanya telah bermain dengan cemerlang selama 45 minit ketika menentang Tottenham Hotspur di mana dia telah terlepas satu peluang besar untuk meletakkan tuan rumah di hadapan.

Havertz telah menjaringkan 13 gol dalam 45 perlawanan pada musim lalu dan telah menamatkan kempen sebagai penjaring terbanyak bersama Romelu Lukaku, kini dipinjamkan ke Inter dan Mason Mount. Pemain Jerman itu mungkin seorang yang sesuai untuk pengisian taktikal yang baik untuk sistem Tuchel tetapi prestasinya untuk posisi yang dimainkannya adalah masih sangat buruk dan apabila anda mengambil kira bahawa Lukaku dan Werner, yang bergabung untuk 23 daripada jumlah gol Chelsea pada musim lalu, yang tidak lagi berada di kelab itu, terdapat lebih banyak tekanan kepadanya untuk menjadi orang utama yang mengetuai barisan itu.

Chelsea telah tidak mempunyai seorang penyerang dengan 20 gol sejak Diego Costa meninggalkan kelab itu pada tahun 2017 dan mereka telah membelanjakan lebih £150 juta untuk menggantikannya. Alvaro Morata dan Romelu Lukaku adalah pembelian rekod kelab  itu yang tidak berjaya sama sekali atas sebab-sebab yang berbeza.

Dengan tidak mempunyai seorang penyerang tengah tidak menghalang mereka daripada memenangi trofi pada masa lalu kerana mereka adalah pemegang Piala Dunia Kelab FIFA serta pemenang Liga Juara-Juara UEFA pada dua musim lalu. Walau bagaimanapun, pada musim lalu telah menyaksikan mereka tewas dua perlawanan akhir domestik kepada Liverpool menerusi penentuan sepakan penalti kerana satu ketidakupayaan untuk menjaringkan gol.

Chelsea bimbingan Thomas Tuchel adalah sebuah pasukan yang dibina untuk membuat larian yang mendalam dalam pertandingan tetapi mereka tidak mempunyai penjaring gol untuk masuk ke dalam cengkaman dan membawa mereka melepasi garisan. Untuk merapatkan jurang antara mereka dengan Liverpool dan Manchester City, mereka perlu mengukuhkan posisi itu atau menghadapi risiko untuk terus ketinggalan. Arsenal yang telah menandatangani Gabriel Jesus telah menjadikan mereka sebuah pasukan yang lebih baik dan setakat ini, mereka kelihatan lebih baik daripada Chelsea sebagai hasilnya.

 

Havertz kelihatannya sedang tidak menjadi

Havertz mungkin menjadi seorang penjaring gol yang hebat pada masa akan datang tetapi hanya menunjukkan kualiti pemain yang tidak akan lebih daripada rata-rata yang terbaik di bahagian itu. Chelsea memerlukan sekurang-kurangnya, satu pilihan jangka pendek, seorang penyerang yang telah terbukti yang akan masuk dan menjaringkan gol yang mereka perlukan, sementara Havertz terus berkembang.

 Pilihan serangan yang lain di sekitar Havertz juga tidak bagus untuk dibaca. Mason Mount sekali lagi akan diperlukan untuk memberikan hasil yang tinggi dari segi gol dan bantuan jaringan, malah lebih daripada 13 gol dan 16 bantuan jaringan yang telah dihasilkan pada tahun lepas.

Raheem sterling yang baru ditandatangani telah boleh dianggap sebagai salah seorang pemain terbaik dalam Liga Perdana dan setakat ini, telah menjadi penyerang terbaik mereka dalam tiga perlawanan tetapi dia masih belum menemui jaringan. Dia adalah juga seorang pemain yang telah melihat produk akhirnya berkurangan di Manchester City dalam beberapa musim kebelakangan ini kerana kekurangan masa bermain tetapi jumlahnya masih baik, tanpa mengira masa permainan, kerana jenis pasukan City sedang berada.

Armando Broja adalah seorang penyerang muda yang berbakat tetapi hanya mempunyai masa 15 minit di dalam Liga di bawah tali pinggangnya setakat ini pada musim ini dari bangku simpanan. Tempoh pinjamannya di Southampton pada musim lalu adalah satu kejayaan tetapi dengan sembilan gol dalam 38 perlawanan bukanlah satu pulangan yang cukup baik untuk menjadi penyerang pilihan pertama untuk pasukan Thomas Tuchel. Christian Pulisic telah menjaringkan lapan gol untuk Chelsea pada kempen lalu tetapi tidak dilihat sebagai seorang pemain utama manakala orang seperti Hakim Ziyech dan Callum Hudson-Odoi mungkin akan keluar daripada kelab itu.

Dari segi produk akhir di hadapan, Chelsea sangat tipis dan perlu bertindak dalam pasaran perpindahan untuk menandatangani seorang penyerang tengah yang baharu dan mungkin seorang lagi penyerang bebas sebelum jendela perpindahan ditutup pada 31 Ogos. 

 

Penyerang mana yang masih boleh ditandatangani oleh Chelsea?

Beberapa penyerang telah dikaitkan dengan perpindahan ke Chelsea pada musim panas tetapi minat mereka terhadap Pierre-EmerickAubameyang nampaknya paling kuat. Pemain berusia 33 tahun itu akan terbuka untuk berpindah ke Chelsea dan sebenarnya, telah bersetuju dengan syarat-syarat peribadi dengan Kelab Londonitu  tetapi satu persetujuan untuk yuran perpindahan belum dicapai antara Blues dan majikan semasa Aubameyang, Barcelona. Pasukan La Liga itu mahukan €30 juta untuk penyerang Gabon itu.

Aubameyang adalah seorang penyerang yang terbukti keupayaannya dan akan menjadi seorang pemain yang kuat, walaupun untuk jangka masa pendek tambahan kepada Blues yang mempunyai aspirasi untuk menang sekarang. Dia telah menjaringkan 11 gol dalam 13 perlawanan dalam La Liga untuk Barcelona dan masanya di saingan merentasi bandar Arsenal telah menyaksikan dia menjaringkan 92 kali dalam 163 penampilan.

Terdapat juga pautan kepada pemain sayap Everton Anthony Gordon, yang merupakan satu tandatangan yang bertujuan untuk kejayaan jangka masa panjang. Ianya adalah satu perjanjian yang telah dilaporkan akan menelan kos kepada Blues sebanyak £60 juta (50 juta tambah 10 juta dalam tambahan). Chelsea sedang yakin bahawa mereka akan menyelesaikan perjanjian itu dan laporan menunjukkan bahawa pemain itu mahukan perpindahan itu juga.

Untuk apa yang Blues perlukan segera, Aubameyang adalah perjanjian yang mereka perlukan untuk dimuktamadkan secepat mungkin untuk mengukuhkan barisan mereka dan memberikan satu peningkatan besar pada Kai Havertz di atas kerana pemain Jerman itu tidak boleh menjadi orang yang mengetuai barisan untuk Chelsea jika mereka mahu mencapai kejayaan yang cemerlang. Sekurang-kurangnya, belum lagi.

Share.
Leave A Reply